الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسار الدراسه فى كندا

استفسار الدراسه فى كندا

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3597 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية Abd elrahman rashad
    Abd elrahman rashad

مبتعث جديد New Member

Abd elrahman rashad مصر

Abd elrahman rashad , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى طالب ثانوى , بجامعة none
    • none
    • طالب ثانوى
    • ذكر
    • none, none
    • مصر
    • Jun 2014
    المزيدl

June 13th, 2014, 10:55 PM

السلام عليكم ورحمة الله

كنت انا وصاحبى عاوزين ان شاء الله اول مانخلص الشهاده الثانويه نكمل الجامعه فى كندا فافى شويه اسئله اولهم ان انا مشوفتش حد الصراحه على اى منتدى عربى راح من اول ماخلص ثانوى وابتدا جامعه من اولها هناك عاوز اعرف ايه السبب فى كدا وهل السفر لهناك سهل يعنى ايه المتطلبات والشروط اللى تخلينى مُهئ للسفر لكندا والسفاره تقبلنى

ايه شروط الجامعات هناك عشان تقبلنى وهل هو نظام زى نظام البوينتس يعنى كل ماكان معاك شهادات معتمده فى الانجليزى والفرنساوى والكمبيوتر هيقبلو بيك ولالأ

وكنت برضو عاوز اعرف موضوع المنح ده هل هو سهل انك تاخود منحه وتتتعلم على حساب الجامعه ولا ده نادراً لما بيحصل ولو حصل ايه انواع المنح اللى بتقدمها الجامعات هناك

وايه احسن الجامعات فى التعليم هناك ويكون تكلفة الدراسه فيها متوسطه

وشكراً مقدماً
  2. وعليكم السلام

السبب هو ان الطالب العربي مستواه في اللغة الانجليزية غير كاف للالتحاق بالجامعة , الجامعات تطلب درجة معينة على الاقل في اختبارات اللغة الانجليزية مثل Toefl و ILETS او اكمال برنامج اللغة الانجليزية التابع للجامعة ان كان لديها برامج كهذه .

للحصول على فيزا الطالب عليك الحصول على قبول من الجامعة واثبات ان مقتدر ماليا لتغطية جميع مصاريفك خلال فترة دراستك في كندا , لا اعلم اعن المنح الدراسية لكند للطلاب الاجانب .

احسن الجامعات تعتمد على مجال دراستك والاحسن دائما اغلى وشروطها اصعب , متوسط الرسوم الجامعية للطالب الاجنبي هي حوالي 13-14 الف في السنة الدراسية .
    7 "
  3. في طلاب اجانب كثير وعرب يدرسوا بعد الثنويه عطول بس ممكن يحتاجوا يدرسوا لغه بالاول

المنح انا حصلت على منحه من الجامعه لكن المنح للاجانب تكون نسبه معينه فقط يغطوها
    ماتغطي المبلغ كامل لدراسه يعني يطلع تخفيض عليك لما تكون درجاتك بالاساس عاليه وبعدين بالجامعه تحافظ على معدل معين عشان لا تخسرها

بس منحه كامله تغطي جميع المصاريف ماعلمي موجود للاجانب
    انا نوع المنحه الي حصلت عليها كان اسمها Entrance Scholarships وبدون ماقدم عليها ولاشي مجرد قدمت على الجامعه ودرجاتي كانت عاليه فاستحقيتها

كونك من مصر عندكم اشكال مع السفر والفيزا مش سهله تاخذها وتطول اجرائتها

ولازم تقنعهم ان عندك مبلغ كافي يغطي دراستك وفوق هذا ان عندك اسباب تخليك ترجع بلدك بمعنى اصح انك هتسافر وترجع مش هتاهجر او تقدم لجوء
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.