الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

مساعده فى الحصول على بعثه

مساعده فى الحصول على بعثه

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 5176 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية hard_revenge
    hard_revenge

مبتعث جديد New Member

hard_revenge الكويت

hard_revenge , ذكر. مبتعث جديد New Member. من الفلبين , مبتعث فى الكويت , تخصصى telecommunication and electronics , بجامعة mansoura
    • mansoura
    • telecommunication and electronics
    • ذكر
    • masoura, cairo
    • الفلبين
    • Dec 2009
    المزيدl

February 21st, 2010, 03:19 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو سمحتم انا عاوز احصل على منحه من الكليات الكنديه فانا اخذت التويفل 85 والجى ار اى 1050 وعامل ال personal statement ومعاى recommendation letter الافضل انه اقدم للجامعات ككل ولا لطقم الدكاتره اللى فى التخصص اللى انا عاوزه وياريت قائمه باسماء الجامعات الكنديه علشان بدء ابعتها والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
  2. اللي فهمته انه الافضل مراسلة الدكاترة في نفس التخصص المطلوب و انك تضمن انه يوافق انه يضمنك (sponsorship)

اذا قالك اوكي اطلب منه letter of sponsorship اظن اسمها يعني حاجة رسمية تثبت انه في دكتور وافقلك و حترسلها بعدين مع اوراقك الباقية لمن تراسل نفس الجامعة انشالله مت اكون لخبطتك

من الاخر، 1- راسل الدكتور، 2- خد منه خطاب موافقة، 3- راسل الجامعة (application)

هو طبعا ممكن تراسل الجامعة طوالي بس حصولك على سبونسرشيب من دكتور او بروفيسور تزيد من فرصة قبولك انشالله

وخلي بالك من حاجة ، لا تراسل اكتر من دكتور (في نفس الجامعة) في نفس الوقت!

and also check this out its really helpful

http://www.mbt3th.us/vb/forum107/thread104238.html

ربنا يوفق اللي عامله ويجزاه كل خير يا رب، الصراحة مرة ساعدني

و بالتوفيق انشالله
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.