الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

مساعدة هل هذه هى شروط زياره كندا فعلا؟؟؟؟؟؟...افادكم الله

مساعدة هل هذه هى شروط زياره كندا فعلا؟؟؟؟؟؟...افادكم الله

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 5048 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية alaa_amer
    alaa_amer

مبتعث جديد New Member

alaa_amer كندا

alaa_amer , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى كندا , تخصصى جامعى , بجامعة عين شمس
    • عين شمس
    • جامعى
    • ذكر
    • جيزة, جيزة
    • مصر
    • May 2010
    المزيدl

June 3rd, 2010, 05:01 AM

[SIZE=×4] بسم الله الرحمن الرحيم
    [/SIZE]
    [SIZE=×4]
    [/SIZE]
    [SIZE=×4]فى البدايه ابدأ بالصلاة والسلام على سيدنا ونبينا محمدخير المرسلين (ص)

انا اخوكم علاء الدين من مصر (27) سنه وبشتغل محاسب فى شركة طيران خاصه

ولى كثير جدا من الاقارب المقيمين فى كندا بل حاملى الجنسية الكندية وقرر احدهم ان يرسل لى دعوة قريبا فى غضون 15 يوم وقد قال لى اذهب الى السفارة واعرف ايه اللى مطلوب منك بالظبط وعرفى عشان اقوم باللازم من هناك ويبعت الدعوة. المهم انا رحت السفارة وفى قسم التأشيرات دخلت وسألت عن شروط الدعوة اعطونى ورقه قراتها مع نفسى فى السفاره وقدرت اعرف ايه الشروط بالظبط
    ولما عرفت الشروط واتأكدت منها لما رجعت البيت بصراحه انصدمت من اللى مكتوب فى الورقه
    انا هكتب لكم اليه اللى مطلوب بالظبط عشان الناس تعرف :
    [/SIZE]
    [SIZE=×4]
    من الشروط الزياره:

1 - بيان من البنك الذى يغطى الستة اشهر الاخيرة من حسابك ويظهر رصيد الحساب.
    2
    - خطاب من العمل الخاص بك، وطول مدة الخدمه والراتب الخاص بك.
    3 -دليل للدخل من مصدر اخر.
    4 -دليل على اموال كافيه لرحلتك.
    5 -دليل على ان كنت تعمل فى تجارة مربحه.

ده وبالا ضافه لخطاب الدعوه من الشخص الداعى ومدة الزياره والحاجات البسيطه دى كلها

[/SIZE]
    [SIZE=×4]ليا حق انصدم والا ايه رأيكم؟
    المهم انا كلمت الناس فى كندا عشان اقولهم على الموضوع الكبير اوى ده ردو عليا وكانو خايفين من الشروط وقالو طالما ان عندك رصيد كبير فى البنك يبقى مفيش خوف

طبعا الناس يشكروا لانهم عاوزين يبعتولى فى اللى جاى وخصوصا قيل رمضان

اللى مجننى ومخلينى مش عارف انام هل الشروط دى لازم تكون متوفرة والا ايه بالظبط
    واذا كان شغلى قطاع خاص يبقى لازم اختم الخطاب اللى من شغلى فى الغرفه التجاريه والا ايه؟

بصراحه انا مش عارف اعمل ايه لانى خايف ان الدعوة تترفض لو الشروط مش كامله
    وعاوز اقولكم على حاجه ان الناس العاملين فى السفارة الكنديه شوية بهايم مربوطه على الكراسى لانى كل اما اسألهم على حاجه يقولوا القنصل هو اللى بيقيم ولو حاجه ناقصه يبقى طلبك مش هيبص فيه. طيب دى دعوة وجايه باسمى لازم يعملو فى الشخص ده كده؟؟ طيب ازاى؟؟

طيب افهم من كده ايه؟ ان انا لو مش متوفر فيا الشروط ممكن يعطونى التأشيرة والا ايه بالظبط؟

فبطلب من اصحاب الخبرة ومن اصحاب المعرفه افادتى بايه المهم وايه اللى مش مهم عشان اقدر اتصرف فى الفترة اللى جايه

وجزاكم الله خيرا........................
    [/SIZE]
    [SIZE=×4]للمزيد من مواضيعي

[/SIZE]
    [SIZE=×4] [/SIZE]

ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.