الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسار سؤال عاجل من اهل الخبرة

استفسار سؤال عاجل من اهل الخبرة

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 5074 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية نيوزلندى1
    نيوزلندى1

مبتعث جديد New Member

نيوزلندى1 أستراليا

نيوزلندى1 , ذكر. مبتعث جديد New Member. من أستراليا , مبتعث فى أستراليا , تخصصى تاريخ , بجامعة الاسكندرية
    • الاسكندرية
    • تاريخ
    • ذكر
    • ابوظبي, العين
    • أستراليا
    • Jan 2010
    المزيدl

June 4th, 2010, 08:05 PM

السلام عليكم

انا كنت متردد جداااااااااا انى اكتب قصتى بس انا بعد الحمد لله على كل شى تشجعت مما مر بي فى حياتى من تجارب وخبرات .

انا مصري الجنسية اعيش فى دولة الامارات العربية وهى بلد جميلة واهلها طيبين كنت شغال لمدة فى بعض الشركات لكن الازمة المالية ادت الى تفنيش الكثير من الوافدين من عملهم فاستخرت الله عز وجل ودخلت مع احد الاصدقاء فى شراكة فى شركة صغيرة وانا اديرها لكن بسبب الوضع المالى للشركة ما فى اموال تكفى للدعاية والاعلان لان مجالنا فى مجال معالجة المياه والناس بعد الازمة اصبحت بتفكر فى امور اهم من انها تشترى فلتر او تجيب مواد كيمائية للمسابح او خلافه انا دارس تاريخ فى بلدى ودرسة دورات حرة فى معاهد مصرية ودرسة فى مجال انظمة حجز تذاكر طيران وكنت بفضل الله مجتهد منذ المرحلة الثانوية وفى كل المراحل التعليمية التى مرت بها انا بفضل الله متزوج والوضع يكمن فى شى وهو انى للاسف مش مرتاح فى البلاد العربية ولغتى الانجليزية جيدة بفضل الله ومثابر على الحياة والحمد لله ان عندى بعض الفقد في اصابع يدى فالناس تنظر لى عندما كنت ابحث عن عمل بس مسالة منظر وشكل عام ما كنت اقبل فى شركات الطيران والفنادق والسياحة واحمد الله على كل حال لكن للاسف وضع الشركة حاليا بسبب السوق نايم اووى وانا فكرت مرارا وصليت استخارة وما زلت متردد انا بفكر اسافر الى استراليا لان اهل الخير كتير نصحوا بالذهاب اليها لعدم صعوبة التاشيرة بجانب ان اقامتى مستثمر فى جواز سفرى فحتسهل عليك كتير باذن الله انا طولت عليكم انا حدرج اسالتى ويارت تنصحونى بما هو مناسب لى وفقنا ووفقكم الله وانا شاب عمرى 27 عام ولكم طولة العمر

1- اى المدن فى استراليا تنصحونى بها للدراسة واريد مدينة دافئة للعيش بها.
    2- انا عايز ادرس فى الجامعة واتخصص فى علم النفس او اى تى رغم ان تخصصى تاريخ.
    3- انا كنت عايز اسافر اول شى شهر او شهر ونص حتى ارى الوضع هناك كيف ممكن يترتب وهل ممكن اسافر فيزة زيارة سياحية واقدر اعمل فى نفس الوقت او ما هو المناسب حتى استطيع تدبير امور حياتى بطريقة معيشية اامنة او دراسة وعمل برت تيم حتى استطيع ان اصرف على حالى وانا الحمد لله حتلقى مساعدة مالية من اهلى حتى استطيع السفر هناك والعيش بس انا بحب العمل واقدسه واحترم الدوام.
    4- هل اخى الكريم سؤال محرج شوى بينظروا للواحد نفس نظرة العرب هنا فى دول الخليج زى ما حدث معاى فى الشركات والفنادق ياريت تخبرونى بالوضع الدقيق حتى ما نضيع وقت ومال وانا حابب انى احصل باذن الله على عمل هناك واقامة دائمة وفى الاخير الجنسية ان شاء الله.
    5- انا معايا خبرة فى مجال تحصيل الديون المالية وخبرة بسيطة بتصميم مواقع الانترنت لانى درسة لكن لم اجد فرصة فى هذا المجال بجانب خبرة متوسطة فى مجال معالجة المياه والمواد الكيميائية المستخدمة يعنى اقدر اسوق لها بفضل الله بجانب انى حاصل على رخصة قيادة اماراتية.
    6- المبالغ المطلوبة لحياة كريمة ومتواضعه وانا مش مبذر الحمد لله فى صرفى شهر او شهر ونص والسكن والاكل والشرب والامور المهمة للحياة والمناخ فى شهر 6 و7 و8 هناك كيف بيكون

اتمنى الرد وانا اسف جداااا اني طولت عليكم ويارب نفسى فى اجابات خاصة بى انا مش عايز تقولى ادخل الرابط ده واقراء انا عايز اعرف وضعي انا بالتحديد مش عايز اجابات عامة واكرر اسفى على الاطالة واحب اشيد باعجابى بالشباب السعودى لما هم عليه وربنا يوفقنا جميعا.

انا متفال بالله جدااا وواثق بالله
  2. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نيوزلندى1
    السلام عليكم

1- اى المدن فى استراليا تنصحونى بها للدراسة واريد مدينة دافئة للعيش بها.

بالنسبه لى مااعرف عن كل المدن بس انا بسدنى مدينه حلوه وامنه وفيها كثيرعرب ومتعدده الجنسيات. ويعتبر جوها اشبوهو زى جو القاهره بالضبط فى الصيف والشتاء

2- انا عايز ادرس فى الجامعة واتخصص فى علم النفس او اى تى رغم ان تخصصى تاريخ.

بصراحع علم نفس مانى متاكده من الجامعات الى فيها هذا التخصص لكن اى تى معروفه انها موجوده فى اليوتى اسى ومره ممتازه هذه الجامعه فى هذه التخصصات

3- انا كنت عايز اسافر اول شى شهر او شهر ونص حتى ارى الوضع هناك كيف ممكن يترتب وهل ممكن اسافر فيزة زيارة سياحية واقدر اعمل فى نفس الوقت او ما هو المناسب حتى استطيع تدبير امور حياتى بطريقة معيشية اامنة او دراسة وعمل برت تيم حتى استطيع ان اصرف على حالى وانا الحمد لله حتلقى مساعدة مالية من اهلى حتى استطيع السفر هناك والعيش بس انا بحب العمل واقدسه واحترم الدوام.

كثير من الاجانب يعملووو بارت تايم بس لازم تضبط اموركـ مع الجامعه الاميقريشن اهم شى بس كثيررررررررر كذا

4- هل اخى الكريم سؤال محرج شوى بينظروا للواحد نفس نظرة العرب هنا فى دول الخليج زى ما حدث معاى فى الشركات والفنادق ياريت تخبرونى بالوضع الدقيق حتى ما نضيع وقت ومال وانا حابب انى احصل باذن الله على عمل هناك واقامة دائمة وفى الاخير الجنسية ان شاء الله.

لابالعكس مافى هذه النظره ابدا لان سيدنى ميزتها فيها جميع الجنسيات مافى جنسيه واحده اكثر من الاخرى فيه عرب كثير وفيه صنينين و كورين واسترالين و هنود فكثيررررررر مره ماتخوف

5- انا معايا خبرة فى مجال تحصيل الديون المالية وخبرة بسيطة بتصميم مواقع الانترنت لانى درسة لكن لم اجد فرصة فى هذا المجال بجانب خبرة متوسطة فى مجال معالجة المياه والمواد الكيميائية المستخدمة يعنى اقدر اسوق لها بفضل الله بجانب انى حاصل على رخصة قيادة اماراتية.

مافهمت قصدكـ ؟؟؟؟؟

6- المبالغ المطلوبة لحياة كريمة ومتواضعه وانا مش مبذر الحمد لله فى صرفى شهر او شهر ونص والسكن والاكل والشرب والامور المهمة للحياة والمناخ فى شهر 6 و7 و8 هناك كيف بيكون
    والله يعتمد على الانسان وحسب صرفك هوه استراليا غاليه واكثر شى غالى السكن ممكن تسكن بيعيد عن الستى يكون سعره رخيص وعن طريق الترين والباص المواصلات . وعموما الموصلات سعرها كويس بس اكثر شى غالى عندهم السكن القريب من السيتى طبعا والجامعات

وبالتوفيق ان شاء الله اخوى
    7 "
  3. تلاقى جامعه ومدينه ولونقوق مدينه رخيصه وقريبه جدا من سيدنى والسكن رخيص فيها تبعد عن سيدنى بالسياره 2 تقريبا

وبالاضافه الى نيوكاسل نفس الشى بس تبعد عن سيدنى 3 ساعات تقريبا وكلها رخيصه
    بس الافضل ولونقوق لانها احلى والجامعه افضل من وجهه نظرى
    سعر السيارت المستعمله نوعا ما اوكى سعرها من 5000 الى 7000 تكون متوسطه المستوى وبتلاقى اقل واكثر حسب اختيارك

وبالتوفيق
    7 "
  4. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نيوزلندى1
    السلام عليكم

شو رايكم فى مدينة وجامعه Wollongong ؟
    تنصحونى انى اعيش بهذه المدينة ؟
    هل هناك فرص عمل؟
    كيف طبيعه الجو؟
    كيف سعر الايجارات غرفة وصاله ومطبخ وحمام بالشهر؟

وشكرا الف شكر
    مررررررره حلوووووه وجوها زى سيدنى تقريبا ورخيصه نصف الاسعار الى فى سيدنى

لكن بالنسبه لفرص العمل ماعندى فكره
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.