الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

حلم استراليا يارييييييييت تفيدونى

حلم استراليا يارييييييييت تفيدونى

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4055 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية mahmoud_karam
    mahmoud_karam

مبتعث جديد New Member

mahmoud_karam مصر

mahmoud_karam , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى كلية تجارة قسم محاسبة , بجامعة الزقازيق
    • الزقازيق
    • كلية تجارة قسم محاسبة
    • ذكر
    • المنصورة, المنصورة
    • مصر
    • Mar 2013
    المزيدl

March 18th, 2013, 04:19 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    فى الحقيقة انا بقالى اكتر من 3 شهور بحاول اجمع معلومات مش عارف وبتمنى انى الاقى ليها اجوبة فى منتداكم الجميل:
    انا محمود 23 سنة خرج كلية تجارة (2012)
    اولاد خلة والدى فى استراليا ويمتلكون مصنع هناك منذ 20 عام ويمتلكون الجنسية
    وامتلك ابن عمى (صلة قرابة من الدرجة الاولى) يمتلك الجنسية هناك ...... فما هو انسب طريق لى فى السفر الى استراليا ( بغرض العمل )

كل الشروط اقدر انفذها بإذن الله .. اما بالنسبة لموضوع الأيلتس عايز ابعد عنه لانى سمعت ان خريج تجارة بيمتحنه اكاديمى ولازم احصل على 7 من 9 وطبعا الدرجة دى عالية اوى وفيه ناس بتقول 5وبتمتحنه جينيرال ياريت توضحولى النقطة دى .. نرجع لموضوعنا ان انا فكرت فى موضوع الزيارة ولما سألت عنها عرفت انها متاحة من مصر ودرجة قبولها معقولة ومدتها 3 شهور ويمكن تجديدها قبل انتهاء مدتها ( لو فيه اى غلط ف الكلام دا ياريت حضارتكم تنبهونى ) ولكن انا مازال عندى استفسارات
    1- هل بإمكانى الحصول على عمل او وظيفة اثناء فترة الزيارة ؟
    2- هل بإمكانى الحصول على الاقامة او الجنسية على افتراض مثلا ان زيارتى تعدت ال 3 او 4 سنوات ؟
    3- هل لو انا تجوزت من استرالية يحق لى الحصول على الجنسية وانا ذاهب الى هناك زيارة ؟
    دا بالنسبة لموضوع الزيارة وياريت توضحولى درجة الايلتس ونوعه بالنسبة لخريج تجارة واستفساراتى عن الزيارة
    الحاجة التانية :
    انا سمعت انى ممكن اقدم الفايل بتاعى عادى للسفارة واقدم على فيزا دراسة بدون ما اعمل او احصل على الايلتس ولو اتقبلت بروح استراليا ادرس ايلتس لمدة 10 أشهر ولو نجحت بقدم على جامعة هناك عادى جدا وبعيش حياتى .. هل الكلام دا مظبوط وهل درجة قبول الموضوع دا فى السفارة عالى ولا طالما الفايل مش مبين انى حاصل ايلتس فالرد بيكون بالرفض اوتوماتيك ؟؟

2. عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

حياك الله يامحمود

في الحقيقة المنتدى هنا ملتقى للاغراض الدراسية فقط ف من الصعب ان تجد شخص مر بالتجربة نفسها .. انصحك بالسوال ف منتديات المغتربين هناك شروحات ل اسهل الطرق للذهاب للاستراليا بغرض العمل

* السفر ل استراليا بفيزة عامل مهني ( حلاق مثلا ) من اسهل السبل لذلك

* لو تزوجت من استراليا تمنج TR ومن ثم PR ومن ثم الجنسية بعد ٥ سنوات

* يمكن ان تحصل ع وظيفة بفيزة الطالب لعدد محدد من الساعات ف الاسبوع * الاغلبية لا يتقيدون بالنظام هنا

بالنسبة للجزء الثاني الذي كتبته ف هو صحيح .. تستطيع العيش ف استراليا لغرض الدراسة ولكن سوف تكون مرتبط بالدراسة

طبعا المطلوب هو احضار قبول لغة والتقديم ولايهم مستوا لغتك لطالما انت ذاهب للدراسة

اتمنى اكون اجبت بعض من الاسالة لديك
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.