الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

قبول جامعة فيكتوريا وفيزا الطالب

قبول جامعة فيكتوريا وفيزا الطالب

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4670 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية Thamer_X
    Thamer_X

مبتعث مستجد Freshman Member

Thamer_X نيوزيلندا

Thamer_X , ذكر. مبتعث مستجد Freshman Member. من السعودية , مبتعث فى نيوزيلندا , تخصصى Foundation , بجامعة VUW
    • VUW
    • Foundation
    • ذكر
    • Welly, N. Island
    • السعودية
    • Apr 2011
    المزيدl

June 16th, 2011, 07:08 AM

انا جاني قبول فاونديشن في Victoria University of Wellington بس شايل هم الفيزا.

انا درست فترة في السعودية وادائي بالجامعة كان سيئ، وش اقول للسفارة اذا سئلوني وش سويت بالفترة الماضية (6 سنين)؟

وهل الافضل في حالتي اني اقدم على فيزا الطالب من السعودية؟ او اقدم عليها من نيوزيلاندا؟
  2. تصدق انا مش فاهمه حاجه ؟ يعنى انت كنت هنا قبل كده ؟؟
    وليه حامل هم السفاره ؟؟ انت حتى لو كنت هنا قبل كده مافيش مشكله لو عاوز ترجع ثانى سياحه او دراسه
    اوبالنسبه لحالتك حسب قولك تدخل سياحه وبعدين تحويل فيزه طالب
    بالنسبه لحالتك حسب قولك انا مش فاهمه هى ايه حالتك لكن لو انت شايف ان فيه مشاكل وانت هنا من السابق مثلا
    يبقى طالما معك قبول جامعه قدم على فيزه من عندك
    شوف لو كنت مثلا هنا قبل كده بتدرس ونسبه حضورك كان سئيه مش مشكله لو معك قبول جديد قدم على فيزه الطالب ما فيش مشكله

انا بحاول اساعدك لكن الحقيقه انا مش فاهمه

مدام علا كامل
    نيوزيلاندا
    7 "
  3. لأيامدام علا انا قصدي اني:

درست بكالوريوس بجامعة الملك سعود بالرياض الفترت الي راحت ومامشيت بدراستي، معدلي نزل تحت، مع العلم اني خريج ثانوية ١٤٢٦، وانا خوفي تنرفض الفيزا لهذا السبب.

وولامرة زرت نيوزيلاندا بحياتي.
    7 "
  4. طيب شكرا فمهت - شوف يا ابنى كونك تحصل على فيزه طالب ما لوش دعوه انت كنت بتدرس ايه فى السعوديه ولا كنت مجتهد ام لا
    المحاسبه تدباء من هنا يعنى علشان تبقى عارف - الهجره علشان تجدد لك فزيه الطالب مثلا لازم تسال المعهد او الجامعه على نسبه حضورك ولازم النسبه تكون 80 بالمائه - ده فى حاله التديد للفيزا لكن لما تكون بتقدم لاول مره لا مشكله خالص - ولو انت على البعثه برضه الملحقيه تعرف نسبه حضورك على فكره لان المعاهد والجامعات يرسلون تقريير دورى كل فتره لهم عن نسبه حضور الطلبه
    يعنى باختصار ان شاء الله لا تخف ما فيش مشكله تاخد فيزه الطالب سواء لما توصل هنا او من عندك من السعوديه لكن علشان تاخدها من عندك يبقى لازم تكون مسدد مصاريف المعهد او الجامعه ايا كان - تسدد مثلا 3 شهور تاخد فيزه طالب 3 شهور تسدد 6 تاخد فيزه 6 شهور

خلاص اطمنت ولا لسه قلقان ؟؟
    مدام علا كامل
    نيوزيلاندا
    7 "
  5. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    طيب شكرا فمهت - شوف يا ابنى كونك تحصل على فيزه طالب ما لوش دعوه انت كنت بتدرس ايه فى السعوديه ولا كنت مجتهد ام لا
    المحاسبه تدباء من هنا يعنى علشان تبقى عارف - الهجره علشان تجدد لك فزيه الطالب مثلا لازم تسال المعهد او الجامعه على نسبه حضورك ولازم النسبه تكون 80 بالمائه - ده فى حاله التديد للفيزا لكن لما تكون بتقدم لاول مره لا مشكله خالص - ولو انت على البعثه برضه الملحقيه تعرف نسبه حضورك على فكره لان المعاهد والجامعات يرسلون تقريير دورى كل فتره لهم عن نسبه حضور الطلبه
    يعنى باختصار ان شاء الله لا تخف ما فيش مشكله تاخد فيزه الطالب سواء لما توصل هنا او من عندك من السعوديه لكن علشان تاخدها من عندك يبقى لازم تكون مسدد مصاريف المعهد او الجامعه ايا كان - تسدد مثلا 3 شهور تاخد فيزه طالب 3 شهور تسدد 6 تاخد فيزه 6 شهور

خلاص اطمنت ولا لسه قلقان ؟؟
    مدام علا كامل
    نيوزيلاندا
    انا جاني قبول نهائي بالجامعة وماعندي قبول لغة لاني مااحتاج لغة.

بس انا قصدي ايش الاسئلة الي ممكن السفارة النيوزيلندية بالرياض تسألها، وخايف تنرفض الفيزا لهذا السبب؟

وان شاء الله مافيه مشكله بالحضور.
    7 "
  6. والله يا ابنى انا مش عارفه انت قلق من ايه لكن ماشى
    اولا يعنى ايه انت مش محتاج لغه؟؟ هل معك تويفل او ايلتس ؟؟ ده مجرد استفسار
    السفاره مش لجنه تحقيق - اهم شىء انك تقول كل حاجه عندك بصارحه - ما فيش داعى تخاف من اى شىء
    تقول لهم زى ما قلت لى ان معك قبول جامعه وتوريهم القبول - لازم اما تكون مسدد مصاريف الجامعه بالكامل علشان تاخد فيزه الطالب
    او يكون معك ضمان مالى من اى جهه عمل او وزاره يفيد انهم ضامنين لسداد مده الدراسه بالجامعه
    بس خلاص مش محتاجين حاجه ثانيه
    اه طبعا يحتاجوا كشف حساب منك ان عندك ما يعادل 1000 دولار نيويزلاندى عن كل شهر اقامه هنا - ممكن ده مثلا يكون موجود فى الضمان ال معاك
    انا مش عارفه انت جاى على حساب مين - لكن اللى يهم السفاره ان فيه سداد للمصاريف
    يعنى خير ان شاء الله انت عاوز تدرس تقول ايوه معى قبول جامعه وتعطيه القبول مش حيسالوا على حاجه تاثيه - فيزه طالب وخلاص
    توكل على الله
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    والله يا ابنى انا مش عارفه انت قلق من ايه لكن ماشى
    اولا يعنى ايه انت مش محتاج لغه؟؟ هل معك تويفل او ايلتس ؟؟ ده مجرد استفسار
    السفاره مش لجنه تحقيق - اهم شىء انك تقول كل حاجه عندك بصارحه - ما فيش داعى تخاف من اى شىء
    تقول لهم زى ما قلت لى ان معك قبول جامعه وتوريهم القبول - لازم اما تكون مسدد مصاريف الجامعه بالكامل علشان تاخد فيزه الطالب
    او يكون معك ضمان مالى من اى جهه عمل او وزاره يفيد انهم ضامنين لسداد مده الدراسه بالجامعه
    بس خلاص مش محتاجين حاجه ثانيه
    اه طبعا يحتاجوا كشف حساب منك ان عندك ما يعادل 1000 دولار نيويزلاندى عن كل شهر اقامه هنا - ممكن ده مثلا يكون موجود فى الضمان ال معاك
    انا مش عارفه انت جاى على حساب مين - لكن اللى يهم السفاره ان فيه سداد للمصاريف
    يعنى خير ان شاء الله انت عاوز تدرس تقول ايوه معى قبول جامعه وتعطيه القبول مش حيسالوا على حاجه تاثيه - فيزه طالب وخلاص
    توكل على الله
    تمام، بسوي زي ماقلتي لي.

لاني توقعت انهم راح يسئلوا زي ماقريت هنا عن السفارة الكندية والامريكية.

بالنسبة للغة، انا جبت بالتوفل iBT ٧٢ من ١٢٠ والسنة التحضيرية بالجامعة طالبين ٧٠ فمشت اموري وقدرت اجيب قبول نهائي.

شكرا على المساعدة.
    7 "
  8. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    عل فكره حتى لو لم يكن معك لغه ومعك قبول جامعه تاخد الفيزا على قبول الجامعه المهم ان يكون معك اما سداد شخصى منك او ضمان مالى من وزاره او جهه العمل
    تيحاتى
    مدام علا كامل
    تمام، ابوي الله يحفظه راح يتكفل بالمصاريف الين ماالتحق بالبعثة، وهو راح يجيب الاوراق الي ذكرتيها.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ali_inter
    اصلا على فكرة لا يوجد مقابلة مع السفارة والفيزا لاتستطيع اخراجها من الرياض, أقرب مكان هو دبي وعبارة عن تعبئة نموذج مع ارفاق الفحص الطبي والبصمات وارسالها بالبريد ,

بالتوفيق
    شكرا على التوضيح

طيب على كذا انا لازم اروح لدبي عشان اطلع الفيزا؟ ولا اقدر ارسلها عن طربق البريد الجوي لدبي؟ (فيديكس، دي اتش ال الخ).
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.