الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

ممكن تفيدوني بآسرع وقت ممكن

ممكن تفيدوني بآسرع وقت ممكن

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4690 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية محمد آل مفلح
    محمد آل مفلح

مبتعث جديد New Member

محمد آل مفلح السعودية

محمد آل مفلح , ذكر. مبتعث جديد New Member. من السعودية , مبتعث فى السعودية , تخصصى كمياء حيويه , بجامعة جامعة الملك سعود
    • جامعة الملك سعود
    • كمياء حيويه
    • ذكر
    • الرياض, الرياض
    • السعودية
    • Jun 2011
    المزيدl

June 18th, 2011, 05:18 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قررت في وقت متآخر لدراسه اللغة الانجليزيه في الصيفية ( شهرين شهر 8- 9) ..فكرت في بريطآنيا لكن اجراءات الفيزه راح تآخر

وقلت مالي إلا نيوزلاندآ

ذهب الى معهد ابي اخلص اموري ع السريع

تكلف المعهد علي 6800 بكل شي بسس شهر طبعآ المعهد 3500 والباقي اجراءات التسجيل حجز السكن والتآمين الطبي ورسوم القبول

رحلتي في 2 جولاي هالشهر ع الخطوط الصينيه

المطلوب

- الاغراض وش المطلوب آخه معي
    - الاجراءات وش الي بيصير معي في المطآر
    = بطاقة الصراف معي الراجحي هل يصرف من هناك وكيف افتح حساب في البنك النيوزلندي وهل فيه تحويل ع الحساب
    - هل بالامكان آحصل على رقم في نيوزلاندا لآسئلة بعض الاسئله

انا طبعا موظف بسس ابي آقوي لغتي عندي محصول لغوي اقل من الجيد

هل دراسه شهرين كافيه اني اجتاز اختبار الايلس ..

نصيحتكم لي

ارجو الجواب الكافي الوافي
    وماتقصرون
  2. مبروك عليك القبول وتوصل بالسلامه ان شاء الله
    احضر معك ملابس شتويه بس مش كثي علشان ممكن تشترى من هنا ولا يبقى معك وزن زائد وانت راجع وتتكلف فلوس فى الوزن
    فى المطار ما فيش اى مشكله تاخد فيزه سياحه 3 شهور بدون مقابل - لو حد سالك على الدراسه وفى العاده لا يسالونى - لكن لو سالونى تقول ايوه وتويرهم القبول اللى معك - ما يش اى مشكله - من حقك تدر لغيه 3 شهور تحت بند فيزه السياحه

ايوه لما توصل ان شار الله ضرورى تفتح حساب فى الغالب المعهد اللى انت فيه يقول لك ازى وفين تفتح الحساب - لكن هى حاجه سهله - تروح لاقرب بنك وتفتح حساب وانت واقف وبعد كام يوم يرسلوا لك الكارد فى البوسته -فيزا الراحجى شغاله هنا بس افتكر ان مبلغ السحب الاقصى فى اليوم 800 دولار نيوزيلاندى
    ما تفتح خساب ممكن يصلك تحويل عليه من الخارج - لازم ترسل للاهل البيانات التاليه علشان يعرفوا يحولوا لك اى مبلغ - التحويل ياخد 3 ايام عمل لحد ما يظهر فى حسابلك
    ترسل لهم - اسمك - اسم لابنك - عنوان البنك - فرع الينك - رقم الحساب - واهم حاجه السويفت كود - اسال عليهم لابنك يقولوا لك هو ايه
    دراسه شهرين لا تكفرى لتنهى الايلتس - ممكن تحسن اللغه شويه حسب مستواك الحالى للغه - ممكن تبقى ترجع مره ثاينه الايلتس محتاج دراسه طويله شويه
    تقدر تتصل بى 0064211367110
    لاتحضر معك فى شنطه الهاند باج ايه روائح الا مقاصات صغيره جدا - او اى شىء حاد - او اكل - سبراى - ولادداعى للدخان بتاع الشيشه مثلا - امواس حلاقه - يعنى الحاجات اللى زى كده
    انا مش عارفه انت جى ايه مدينه لكن المفروض ان يكون فيه استقبال فى المطار تاكد من كده - والجو عندنا لسه مش برد قوى لكن انت تبقى بردان فى الاول على ما تتعود
    توصل بالسلامه
    مدام علا كامل
    7 "
  3. الله يبارك فيك مدام علا

انا طبعاً دراستي لمدة شهرين مدة اجازتي يعني ابي استفيد فائدة كبيرة
    ماهي النصائح التي توجيهنها لي خلال دارستي

وماهي الآغراض المهمة التي اصطحبها معي ..يعني شي ضروري

شكرا لسرعة تجآوبك ..
    7 "
  4. شهرين كافيين حسب مستواك فى اللغه لكن مش كافيه لاتقان اللغه - عاوز تتحسن فى شهرين - يبقى لازم تتحدث الانجليزيه باستمرا حتى لو كنت مش عارف ولا تخجل من الخطاء ابدا - تحدث مع العائه كثير - استمع الى الراديون وركز كويس - ثم التليفزيون فيه صوت وصره
    التركيز يبقى اسهل - اقراء الجرائد احنا عندنا كل اسبوع جرائد توزع بدون مقابل لكل البيوت

اهم حاجه انك لاتحمل هم ان لغتك ضعيفه وتخجل من المحادثه هنا الناس او المعهد بيشجع الطالب على المحادثه وفاهمين ان الطالب ها علشان يتعلم
    ما انت لو عارف اللغه كويس ما كنتش جيت اصلا وهم بيساعدوا فى المحادثه

انا قلت لك احضر معك شويه ملابس شتويه - كل حاجه هنا موجوده - لكن مثلا لو بتاخد لا قدر الله ادويه احضرها معك - بس لازم يكون معك شهاده طبيه من الدكتور تشرح الدواء علشان ايه - هنا الدكاتره غاليه ولو ان التامين يدفع لك - لكن الاهم انك لا تستطيع شراء اى دواء من الصيدليه مباشره لازم روشته دكتور مش زى عندنا ادخل الصيدليه اشترى كل الادويه على مزاجى !!!!
    انت قاعد شهرين بس لكن لو عاوز تحضر معك رخصه قيتاده دوليه - احضر معك الهويه السعوديه
    يعنى الاساسيات مش مهم حاجات كثير كل شىء متوفر

توصل بالسلامه ان شاء الله
    مدام علا كامل
    7 "
  5. مثل ماقالت مدام علا أهم شي الملابس الشتوية لأنك بتجي في عز الشتاء هنا, تحتاج ايضا ديكشيناري علشان الترجمة في المعهد, حاول تجيب معك أدوات دراسية مثل الاقلام والدفاتر وغيرها لانك بتشتريها أفضل وأرخص من السعودية

بالنسبة لاجراءات المطار حاول انك ما تجيب اكل معك وان كنت ناوي تجيب أهم شي يكون شي عليه تاريخ انتاج وصلاحية, الامور بسيطة في المطار ان شاء الله

بخصوص الرقم وفتح الحساب هذي مسؤولية المعهد هم يعلمونك على كل شي, الاجراءات بسيطة جدا ولا تشيل همها

لاحظت أنك خريج كيمياء حيوية من جامعة الملك سعود, خريج أي دفعة؟
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.