الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

ياهل الجزيرة الجنوبية استفسار

ياهل الجزيرة الجنوبية استفسار

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4686 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية رجم العنا
    رجم العنا

مبتعث جديد New Member

رجم العنا السعودية

رجم العنا , ذكر. مبتعث جديد New Member. من السعودية , مبتعث فى السعودية , تخصصى تاريخ , بجامعة جامعة الملك سعود
    • جامعة الملك سعود
    • تاريخ
    • ذكر
    • الرياض, الرياض
    • السعودية
    • Jun 2011
    المزيدl

June 19th, 2011, 10:03 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يااخوان ابغى استفسر عن دراسة اللغة الانجليزية في الجزيرة الجنوبية ( في كرايس تشيرش) في هالايام بعد الزلزال
    هل المعاهد مفتوحة او مغلقة و شرايكم في (وانكا) الدراسة والسكن فيها اذا كان عندكم اي معلومات عنها
    ولكم جزيل الشكر
  2. كريستشرش ماشى امورها فيه طبعا معاهد مقتوحه وشغاله وفيه طلبه
    لكن الامر يرجع لك احنا لسه فيه توابع ونشعر بها - الله كريم -
    احنا خلاص اتعودنا

لو انت عاوز مدن اخرى ممكن برضه مدينه مثلا صغيره وهاديه ودافيه اسمها نابير

ولو عاوز كريستشرش مع العلم انها احلى مدينه فى نيوزيلاندا لكن كله امر الله - ممكن تدرس فيها طبعا ما فيش اى مشكله

فكر واستخير

تحياتى
    مدام علا كامل
    كريستشرش
    7 "
  3. أخوي نيوزلندا كبيرة وفيها مدن كثيرة ومعاهد جيدة بكل مكان, اختر لك مكان أفضل من كرايستشيرش في الوقت الحالي فالمدينة متدمرة ومازال هنالك ارتدادات للزلازل بشكل يومي , وأنت جاي تدرس مو تعيش رعب

بالتوفيق لك وين ما درست
    7 "
  4. اهلين اختي مدام علا كامل
    انا سبق وجيت كرايس تشيرش عام 2009 درست في معهد جيوس صحيح المدينة جميلة واهلها طيبن كمان
    بس اناابغى مدينة صغيرة بعيدة عن كثافة الطلاب العرب ولقيت معهد في قرية واناكا Lake Wanaka Language Centre
    بس ابغى استفسر عن الهومستي في القرى الصغيرة هل هو متوفر ام الخيارات محدودة وعن مستوى المعاهد في هذه القرى
    ولكي جزيل الشكر على التفاعل
    7 "
  5. اكيد ان الاختيارت والمتاح فى السكن محدود المدينه صغيره صحر تعتبر سياحيه وعلى فكره المدينه غاليه
    لو عاوز مدينه صغيره روح نابير ممتازه فى كل حاجه
    بالنسبه للمعهد لا افتى والله لا اعرفه ولا عمره سمعت عنه علشان احكم عليه اسفه

كل ما رحت ناحيه القرى زى ما بتقول يبقى فيه صعوبه فى اختيارات السكن وكمان يبقى ما فيش سلاسله فى التعامل مع الاجانب

نصيحه فكر فى مدينه اخر ى

مدام علا كامل
    كرييستسشرش
    7 "
  6. اهلين اختي مدام علا كامل
    شكرا لك على النصيحة وتفاعلك محل تقديري
    بس بغيت استفسر بخصوص نابير هل الطلاب العرب كثير هناك
    واسعار المعاهد الفل تايم كم تقريبا شامله الهومستي والتامين الصحي
    مع خالص التقدير والاحترام لكي
    7 "
  7. نابير مدينه هاديه دافيه صغيره تعبتر فى الشمال فيها عرب بس مش كثير - اللى يقول لك ان فيه مكان مافيوش عرب يبقى غير صادق معك
    والله يا ابنى انت حتشوف نعمه انك تلاقى عرب فى الغربه - نابير العرب فيها قليق - والمعهد ممتاز ومعتمد من الوزاره
    تقريبا التلكلفه فى ال 3 هشور 18000 ريال شامل كل شء
    المدينه رخيصه فى المعيشه يعنى باقى المدن السكن فيها من 200 الى 240 فى الاسبوع نابير من 150 الى 190 فى الاسبوع
    دولار نيوزيلاندى
    انا انصح انك تسدد لسكن شهر واحد فقط علشان تشوف مرتاح مع العهائله ام لا - التغيير او مد السكن مش مشكله وانت هنا

مدام علا كامل
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.