الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسار عن الدراسة والعمل ..... الرجاء الدخول للأهمية .

استفسار عن الدراسة والعمل ..... الرجاء الدخول للأهمية .

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4682 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية جزيرة الكنز
    جزيرة الكنز

مبتعث جديد New Member

جزيرة الكنز السعودية

جزيرة الكنز , ذكر. مبتعث جديد New Member. من اليمن , مبتعث فى السعودية , تخصصى طالب , بجامعة لا يوجد
    • لا يوجد
    • طالب
    • ذكر
    • لا يوجد, لا يوجد
    • اليمن
    • Jan 2009
    المزيدl

June 25th, 2011, 11:37 AM

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواني عندي بعض الاستفسارات اريد جواب لها جزاكم الله خير

بالنسبه لي سوف ادرس لغه انجليزيه في نيوزلندا إن شاء الله بس علي حسابي الخاص يعني كل التكاليف علي حسابي

1- كم اقل تكلفه المعيشه في نيوزلندا واقصد المعيشه فقط بدون تكاليف الدراسه يعني السكن و والاكل و الشرب ..

2- في اول يوم اوصل فيه كيف اقدر ابحث عن السعوديين او الجاليات العرب او عناوينهم و ياريت لو اقدر اعرفها قبل ما اوصل نيوزلندا وهل هم متعاونين مع الشخص الجديد الذي يوصل الي نيوزلندا

3- هل العلاج في المستشفيات مجاني و هل هناك تكليف للعلاج والعنايه الصحية .

4- اريد ان اعمل مع الدراسه لكي احاول اساعد نفسي لتغطيه المصاريف لانه لو اعجبتني الدراسة في نيوزلندا ممكن افكر أدرس ماجستير وايضا راح يكون علي حسابي

5- هل فرص العمل متوفره وهل يمكن ايجاد وظيفه بسهوله في نيوزلندا طبعا تخصصي انا شبكات كمبيوتر و معي ccna دبلوم . وأود مواصلة الدراسة والعمل .

6- هل بالإمكان السكن مع طلاب حتى أستطيع التوفير بشكل أكبر (لأن السكن مع العائلة مكلف بعض الشيء) .

7- هل بالإمكان الإقامة الدائمة في نيوزلندا ... وما هي شروط الحصول على الجنسية النيوزلاندية ....

اخواني انا اطلب المساعده من الله عز وجل ثم منكم لاني مثل ما نتو شايفين ناوي اعتمد علي الله ثم علي نفسي في موضوع الدراسه في نيوزلندا

شـكــ وبارك الله فيم ـــرا لكم ... لكم مني أجمل تحية .
  2. ما حدش رد عليك قلت ارد انا

1- لو سكن مع عائله تدفرع حسب المدينه من 190 الى 240 فى الا سبوع دولار نيوزيلاندى ده يشمل الاكل والكهرباء والتليفون
    واشتراك النت لو فيه
    2-لو ساكن لوحدك فى بيت تتكلبف اكثر ايجار البيت من 200 الى 230 فى الاسبوع - ضيف عليه كهرباء بحوالى 150 الى 200 فى الاشهر وتليفون من 100 الى 150 فى الشهر غير الاكل
    3- لو ساكن مع طلبه اخرين يبقى عباره عن بيت فيه مثلا خمس غرف وكل طالب يدفع ايجار من 150 الى 200 فى الاسبوع وكل اسبوع بالاتفاق مع الباقى يتقسم مبلغ الكهرباء والتليفون لكن كل واحد يكون مسئول عن اكله
    4- لو فى بيوت الطلبه الايجار من 220 الى 230 فى الاسبوع شامل الكهرباء والتليفون وغسل الملابس وانت عليك الاكل

انا انصحك بالسكن مع عائله فى مدينه من المدن الرخيصه علشان توفر الكهرباء واى مصاريف اخرى ويبقى مصروف ايدك مثلا 200 دولار فى الاسبوع فقط
    5- تتعرف على سعوديين اسهل طريقه عن طريق الجامع يوم الجمعه واكيد فى اى معهد تلاقى سعوديين - الطلبه المسلمين تترك المعهد يوم الجمعه نصف يوم علشان صلاه الظهر - سهل قوى تتعرف عليهم وكلهم الله يرضى عليهم لن يتاخروا فى المساعده
    6- لازم قبل ما توصل يكون معك قبول فى معهد علشان العائله تكون فى استقبالك فى المطار لان الموتيل غالى حسب المدينه من 89 الى 120 فى الليله الواحده
    7-ما فيش علاج مجانا الا للمقيمين فقط واى شخص يصل الى البلد سواء سياحه او دراسه او زياره لازم يكون معه تامين شامل والتامين يدفع لك العلاج
    8- العمل صعب - لما تكون طالب ومعك فيزه طالب لمده عام من حقك تعمل 20 ساعه فى الاسبوع حسب القانون - الساعه فى العمل البسيط زى محل اكل مثلا من 10 الى 12 دولار - لازم يبقى معك لغه طبعا -غير كده ممنوع للطالب ان يعملتخصص الكمبيوتى كويس لو تبحث عن عمل فى تخصصك وتحصل على عقد عمل فى الحاله دى تتحول الفيزا الى فيزه عمل
    9- شروط الحصول على الجنسيه انك تكون معك اقامه هنا - الشروط مختلفه ومتعغيره لازم تدخل على الموقع علشان تعرف اخر الشروط لكن فى العموم لازم اى شخص مقدم على اقامه فوق ال 18 سنه يكون لغه شهاده ايلتس من 5ونصف الى سته - ويكون لديه مؤهل مطلوب هنا - او تحصل على عقد عمل وتحول بعد كده الى فيزه اقامه - او تكون مستثمر وتحول الى فيزه اقامه
    ابداء خطو خطوه تعالى ادرس وشوف البلد وبعدين فكر فى الباقى
    مدام علا كامل
    نيوزيلاندا
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.