الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

فيزا الطالب دفع الرسوم الجامعة والشهادة البنكية

فيزا الطالب دفع الرسوم الجامعة والشهادة البنكية

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4661 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية Thamer_X
    Thamer_X

مبتعث مستجد Freshman Member

Thamer_X نيوزيلندا

Thamer_X , ذكر. مبتعث مستجد Freshman Member. من السعودية , مبتعث فى نيوزيلندا , تخصصى Foundation , بجامعة VUW
    • VUW
    • Foundation
    • ذكر
    • Welly, N. Island
    • السعودية
    • Apr 2011
    المزيدl

June 26th, 2011, 02:29 PM

هل لازم ادفع رسوم دراسة سنة جامعية قبل ما اقدم على الفيزا؟

ولا اقدر اوريهم المبلغ الكامل واقول لهم اني بدفع الرسوم اول مااوصل لنيوزيلاندا؟

والشهادة البنكية هل اقدر ارسل شهادتين بنكيتين من بنكين مختلفين بس باسم ابوي؟ ولالازم شهادة بنكية واحدة

والقبول الجامعي، هل يكفي اطبع القبول الي جاني على الايميل؟ ولااخلي الجامعة ترسل لي النسخة الاصلية؟

انا حاولت اكلم مكتب الهجرة بدبي بس ماردو علي، راسلتهم بالايميل وحولوني على موقع الهجرة، اذا احد عنده رقم اذا دقيت عليه بيرد علي احد منهم لايبخل علي!

وشكرا
  2. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم العمودى
    أخوى مده التأشيرة ستكون على مده دفعك للرسوم الكورس يعنى لو دفعت رسوم سنه سوف تستلم تأشيرة لمده سنه مثلا.
    طيب على موقع مكتب الهجرة بدبي، وهذا رابطه Checklists مو مكتوب بمتطلبات فيزا الطالب انه لازم ادفع الرسوم.

انا جبت قبول جامعي غير مشروط، فهل لازم ادفع للجامعة الرسوم مقدما، وهي حوالي ١٧٠٠٠٠ دولار نيوزيلاندي؟
    7 "
  3. طالما معك قبول جامعى غير مشروط يبقى انت معك لغه صح ؟؟؟؟
    يبقى لازم علشان تاخد فيزه الطالب تسدد المصاريف
    لكن انت ليه عاوز فيزه الطالب من عندك
    ممكن تيجى هنا على 3 شهور فيزه سائح وتدرس وبعدين تسدد مثلا الترم الاول وتحصل على فيزه طالب من هنا
    فهمنى اكثر علشان اقدر افيدك
    لكن لو عاوز الفيزا كلها من عندك يبقى لازم تسدد قبل ما توصل
    لو كنت فى معهد لدراسه للغه كنت ممكن تسدد فقط مصاريف دراسه اللغه وبعدين الجامعه لما يحلها ربنا
    وتاخد فيزه طالب برضه على سداد اللغه

لو معك ضمان مالى من عمل او بعثه يبقى هو ده اللى تحصل به على فيزه الطالب بدل من السداد
    لكن لازم يكون معك ما يفيد 1000 دولار نيوزيلاندى عن كل شهر اقامه هنا
    مدام علا كامل
    نيوزيلاندا
    7 "
  4. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    طالما معك قبول جامعى غير مشروط يبقى انت معك لغه صح ؟؟؟؟
    يبقى لازم علشان تاخد فيزه الطالب تسدد المصاريف
    لكن انت ليه عاوز فيزه الطالب من عندك
    ممكن تيجى هنا على 3 شهور فيزه سائح وتدرس وبعدين تسدد مثلا الترم الاول وتحصل على فيزه طالب من هنا
    فهمنى اكثر علشان اقدر افيدك
    لكن لو عاوز الفيزا كلها من عندك يبقى لازم تسدد قبل ما توصل
    لو كنت فى معهد لدراسه للغه كنت ممكن تسدد فقط مصاريف دراسه اللغه وبعدين الجامعه لما يحلها ربنا
    وتاخد فيزه طالب برضه على سداد اللغه

لو معك ضمان مالى من عمل او بعثه يبقى هو ده اللى تحصل به على فيزه الطالب بدل من السداد
    لكن لازم يكون معك ما يفيد 1000 دولار نيوزيلاندى عن كل شهر اقامه هنا
    مدام علا كامل
    نيوزيلاندا
    طيب مدام علا لو جيت لنيوزيلاندا من دون فيزا طالب، هل اقدر اقدم على فيزا الطالب لحظة وصولي، وانه تخلص اجراءات فيزا اللغة بسرعة؟

او لازم اقدم على فيزا الطالب بعد ٣ اشهر من وصولي لنيوزيلاندا؟

وكيف اجراءات فيزا الطالب اذا قدمت عليها من السعودية مقارنة باذا قدمت عليها من نيوزيلاندا، ايش الي يتساهلون معاه اكثر؟
    7 "
  5. انت لما توصل هنا تاخد فيزه سائح بدون مقابل من اول يوم تسدد مصاريف المعهد بالكامل ومن اول يوم برضه تقول للمعهد عاوز فيزه طالب
    يعنى ممكن تقدم على فيزه طالب اول ما توصل - لو مثلا انت مسدد للمعهد 6 شهور تاخد فيزه طالب 6 شهور

انا لسه مش عارفه انت معك ضمان مالى ام لا

لو مش معك شمان مالى يبقى كل مره عاوز تجدد فيزه الطالب تسدد للمعهد مثلا 3 شهور عىل الاقل وتحصل على تجديد فيزه او الاحسن والاسلم انك تسدد لمعهد من الاول مثلا 6 شهور وتحصل على فيزه 6 شهور
    وبعدين لو عاوز تقدم على البعثه

يبقى مش محتاج تدفع الجامعه الان لانك الاول لازم تخلص اللغه - لكن لو قبول الجامعه غير مشروط يبقى انت معك لغه
    وممكن توصل هنا وتسدد لجامعه اول ترم فقط وتسدد بعد كده كل ترم لوحده

انا قلت لك طريقه الفيزا للطالب من هنا
    من عندك فيزه الطالب لازم برضه تسدد المصاريف عشان تحصل عليها
    لما تفهمنى انت وضعك ايه اعرف افيدك اكثر
    الفرق ان الطالب يوصل هنا ويحصل على فيزه طالب ويدرس على حسابه وفى نفس الوقت يقدم على البعثه

راسلنى على olakamel@hotmail.com
    تحياتى
    مدام علا كامل
    خبيره نيويزلاندا
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    انت لما توصل هنا تاخد فيزه سائح بدون مقابل من اول يوم تسدد مصاريف المعهد بالكامل ومن اول يوم برضه تقول للمعهد عاوز فيزه طالب
    يعنى ممكن تقدم على فيزه طالب اول ما توصل - لو مثلا انت مسدد للمعهد 6 شهور تاخد فيزه طالب 6 شهور

انا لسه مش عارفه انت معك ضمان مالى ام لا

لو مش معك شمان مالى يبقى كل مره عاوز تجدد فيزه الطالب تسدد للمعهد مثلا 3 شهور عىل الاقل وتحصل على تجديد فيزه او الاحسن والاسلم انك تسدد لمعهد من الاول مثلا 6 شهور وتحصل على فيزه 6 شهور
    وبعدين لو عاوز تقدم على البعثه

يبقى مش محتاج تدفع الجامعه الان لانك الاول لازم تخلص اللغه - لكن لو قبول الجامعه غير مشروط يبقى انت معك لغه
    وممكن توصل هنا وتسدد لجامعه اول ترم فقط وتسدد بعد كده كل ترم لوحده

انا قلت لك طريقه الفيزا للطالب من هنا
    من عندك فيزه الطالب لازم برضه تسدد المصاريف عشان تحصل عليها
    لما تفهمنى انت وضعك ايه اعرف افيدك اكثر
    الفرق ان الطالب يوصل هنا ويحصل على فيزه طالب ويدرس على حسابه وفى نفس الوقت يقدم على البعثه

راسلنى على olakamel@hotmail.com
    تحياتى
    مدام علا كامل
    خبيره نيويزلاندا
    انا طالب على حسابي الخاص ،معاي قبول غير مشروط.

من كلامك يامدام علا انه اسهل لي اني اقدم على الفيزا الطالب بعد مااوصل نيوزيلاندا، لاني احتاج فيزا طالب لمدة سنة.
    7 "
  7. يعنى انت معك لغه علشان كده عندك قبول غير مشروط؟؟؟

انت لما توصل هنا ممكن تدرس لمده 3 شهور على فيزه سائح وفى نفس الوقت تسدد للجامعه ترم واحد وتقدم على فيزه طالب او تسدد كل المده - لكن لو انت عاوز تقدم على بعثه مثلا يبقى سدد ترم بترم
    انا بحاول اساعدك بس مش عارفه انا كده فاهمه منك كل حاجه ولا لاء

بالتوفيق
    مدام علا كامل
    خبيره نيوزيلاندا
    7 "
  8. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    يعنى انت معك لغه علشان كده عندك قبول غير مشروط؟؟؟

انت لما توصل هنا ممكن تدرس لمده 3 شهور على فيزه سائح وفى نفس الوقت تسدد للجامعه ترم واحد وتقدم على فيزه طالب او تسدد كل المده - لكن لو انت عاوز تقدم على بعثه مثلا يبقى سدد ترم بترم
    انا بحاول اساعدك بس مش عارفه انا كده فاهمه منك كل حاجه ولا لاء

بالتوفيق
    مدام علا كامل
    خبيره نيوزيلاندا
    انا لغتي الانجليزية جيدة عشان كذا قدرت اجيب قبول غير مشروط، ما عندي قبول معهد لغة لاني ما راح احتاجه.

الي فهمته منك اني اقدر اسدد حق ترم واحد فقط للجامعة عشان استخرج فيزا الطالب؟

مو لازم اسدد حق سنة (ترمين)؟

اذا كذا فيا مدام علا انتي ساعدتيني كثييير!
    7 "
  9. طبعا ممكن تسدد ترم بترم مش كله مره واحده ولما تسدد ترم تاخد الفيزا على اساس السداد وقبل ما يبداء الترم الجديد وقبل ما تنتهى فيزه الطالب اللى معك لازم تسدد وتقدم على فيزه يعنى تجدد فيزه الطالب

لو معك قبول زى ما بتقول غير مشروط يبقى لازم يكون معك شهاده ايلتس على الاقل 5 ونسف علشان تقبل فى الجامعه
    والا لما توصل للجامعه هنا يطلبوا منك اللغه

مدام علا كامل
    خبيره نيوزيلاندا
    7 "
  10. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    طبعا ممكن تسدد ترم بترم مش كله مره واحده ولما تسدد ترم تاخد الفيزا على اساس السداد وقبل ما يبداء الترم الجديد وقبل ما تنتهى فيزه الطالب اللى معك لازم تسدد وتقدم على فيزه يعنى تجدد فيزه الطالب

لو معك قبول زى ما بتقول غير مشروط يبقى لازم يكون معك شهاده ايلتس على الاقل 5 ونسف علشان تقبل فى الجامعه
    والا لما توصل للجامعه هنا يطلبوا منك اللغه

مدام علا كامل
    خبيره نيوزيلاندا
    انا عندي توفل iBT وجبت فيه ٧٢ من اصل ١٢٠ (النتيجة حقت التوفل طلعت بعد ارسال اوراقي لجامعة فيكتوريا بحوالي الاسبوع)، السنة التحضيرية بجامعة فيكتوريا طالبين اجيب على الاقل ٧٠ بس انا لم ارسل لهم التوفل وجاني قبول ومستغرب من هذي النقطة.

انا راح ارسل لك اوراق القبول على الايميل حقك يامدام علا، لاني شاك في كونه القبول غير مشروط لاني لاحظت كلمة Conditional on فيها.
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.