الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

الكشف والتأمين الطبي لفيزا الطالب؟

الكشف والتأمين الطبي لفيزا الطالب؟

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4657 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية Thamer_X
    Thamer_X

مبتعث مستجد Freshman Member

Thamer_X نيوزيلندا

Thamer_X , ذكر. مبتعث مستجد Freshman Member. من السعودية , مبتعث فى نيوزيلندا , تخصصى Foundation , بجامعة VUW
    • VUW
    • Foundation
    • ذكر
    • Welly, N. Island
    • السعودية
    • Apr 2011
    المزيدl

July 27th, 2011, 06:43 AM

اي مستشفى بالرياض اروح اسوي الكشف؟ هل لازم اخذ ختم معين للكشف (من وزارة الصحة او الخارجية)؟

والتأمين الطبي كيف ومتى اطلعه (قبل اوبعد ماتطلع لي الفيزا)؟
  2. ازيك ؟؟؟ كنت عاوزه اطمئن عليك
    اسال فى الوزاره يجوز فيه مستفشى معتمد تروح له

التامين الصحى المفروض ان يكون داخل مصاريفك اللى سددتها للمعهد هو انت سددت ام لا ؟؟ ده لو كان عندك قبول لغه يعنى

لومعك قبول ومسدد المصاريف بدون التامين - تروح لاى شركه تامين عندكم وتدفع لهم قيمه التامين للمده اللى انت متواجد فيها فى نيوزيلاندا

على فكره هومش تامين صحى فقط لاء لا نيفع اسمه تامين شامل
    يعنى صحى ولا قدر الهه حوادث او مرض او علاج او مثلا اى حاجه تفقدها التامين يعوضك عنها

تطلب تامين شامل
    لوصحى فقط يترفض هنا ويطلبوا تحوله الى تامين شامل

تحياتى
    مدام علا كامل
    خبيره نيوزيلاندا
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    ازيك ؟؟؟ كنت عاوزه اطمئن عليك
    اسال فى الوزاره يجوز فيه مستفشى معتمد تروح له

التامين الصحى المفروض ان يكون داخل مصاريفك اللى سددتها للمعهد هو انت سددت ام لا ؟؟ ده لو كان عندك قبول لغه يعنى

لومعك قبول ومسدد المصاريف بدون التامين - تروح لاى شركه تامين عندكم وتدفع لهم قيمه التامين للمده اللى انت متواجد فيها فى نيوزيلاندا

على فكره هومش تامين صحى فقط لاء لا نيفع اسمه تامين شامل
    يعنى صحى ولا قدر الهه حوادث او مرض او علاج او مثلا اى حاجه تفقدها التامين يعوضك عنها

تطلب تامين شامل
    لوصحى فقط يترفض هنا ويطلبوا تحوله الى تامين شامل

تحياتى
    مدام علا كامل
    خبيره نيوزيلاندا
    انا طيب الحمد لله
    شكرا مدام علا، دايما تجاوبين اسئلتي، انا لقيت على موقع الهجرة النيوزيلندية قائمة باسماء الاطباء المعتمدين من قبل الهجرة، اغلبهم بمستشفى الحبيب والمملكة، وفيه دكتور واحد بالحمادي، ماني عارف ايش الارخص بينهم؟

وترا خلاص جبت قبول نهائي، غير مشروط من الجامعة، نفس الي ارسلتك اياه بالايميل بس بدون شرط التوفل، عاد الحين انا مستعجل على اكمال الاجراءات في الوقت الحالي لان الدراسة بتبدأ على ٢٦ اكتوبر.
    7 "
  4. طيب خير - شوف الاسعار اسال بالتلفيون عن الاسعار وروح للارخص

لكن اتاكد ان تكلفه التالمين مش موجوده فى لاقبول اللى معاك - لان فى الغالب تكون موجوده فى القبول خل بالك

كمان ازاى قبول غير مشروط ؟؟ لا ينفع لازم يكون مشروط بانها اللغه تويف او ايلتس - برضه اتاكد اضمن

وبعدين انت تقصد الدراسه تبداء يعنى دراسه اللغه لان الجامعه لا تبداء فيها الددراسه فى شهر اكتوبر

هوانت جاى اى مدينه؟؟؟
    7 "
  5. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    طيب خير - شوف الاسعار اسال بالتلفيون عن الاسعار وروح للارخص

لكن اتاكد ان تكلفه التالمين مش موجوده فى لاقبول اللى معاك - لان فى الغالب تكون موجوده فى القبول خل بالك

كمان ازاى قبول غير مشروط ؟؟ لا ينفع لازم يكون مشروط بانها اللغه تويف او ايلتس - برضه اتاكد اضمن

وبعدين انت تقصد الدراسه تبداء يعنى دراسه اللغه لان الجامعه لا تبداء فيها الددراسه فى شهر اكتوبر

هوانت جاى اى مدينه؟؟؟
    القبول شرطه الوحيد اصل الشهادة الثانوية بعد ماارسلت لهم التوفل، انا راح ابدأ فاونديشن معهم في نهاية اكتوبر، وهي فيها اساسا لغة انجليزية وشرط القبول للفاونديشن ٧٠ في التوفل iBT وانا جبت ٧٢.

انا جاي لمدينة Wellington.

انا ارسلت لك ايميل ارفقت فيه القبول الجامعي الي وصلني اليوم، ياليت تشيكي عليه يامدام علا.

انا ارسلت اوراقي قبل وجبت قبول مشروط لانه لسه ماارسلت لهم التوفل من قبل شهر، بس استلمت التوفل قبل اسبوع وارسلته على طول، جاني قبول وشرطه اصل الشهادة الثانوية.
    7 "
  6. ايوه شفت رسالتك وشكرا لثقتك فى - بالتوفيق ان شاء الله
    انا رديت عليك

توصل بالسلامه - فاكر انا معك خطوه بخطوه من الاول مع انت قدمت على القبول بنفسك

لغايه يوم ما كنت فى الجوازت تطلع الجواز اتصلت بى

شكرا لثقتك ربنا يفتح عليك

واى خدمه لما توصل اتصل بى - خلى الجامعه ترتب فك سكن مع عائله من اول يوم علشان توفر فلوسك - خلى السكن مثلا لمده شهر فقط علشان تشوف ترتاح مع العائله ام لا
    ورتب مع الجامعه استقبال المطار
    جيب معك شويه هدوم شتوى الدنيا برد عندنا

طمنى عليك لما توصل ان شاء الله
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    ايوه شفت رسالتك وشكرا لثقتك فى - بالتوفيق ان شاء الله
    انا رديت عليك

توصل بالسلامه - فاكر انا معك خطوه بخطوه من الاول مع انت قدمت على القبول بنفسك

لغايه يوم ما كنت فى الجوازت تطلع الجواز اتصلت بى

شكرا لثقتك ربنا يفتح عليك

واى خدمه لما توصل اتصل بى - خلى الجامعه ترتب فك سكن مع عائله من اول يوم علشان توفر فلوسك - خلى السكن مثلا لمده شهر فقط علشان تشوف ترتاح مع العائله ام لا
    ورتب مع الجامعه استقبال المطار
    جيب معك شويه هدوم شتوى الدنيا برد عندنا

طمنى عليك لما توصل ان شاء الله
    انا الحين قاعد ارتب اوراقي للتقديم للفيزا، ان شاء الله من بكرا راح اسوي اشعة وابوي راح يطلع كشف الحساب.

انا ناوي اسكن سك طلاب مبدئيا، راح ابحث عنه واشوف الاسعار، اشك في اني راح اسكن مع عائلة.

بس عندي سؤال محيرني، يوم شيكت على طلبات فيزا الطالب من موقع الهجرة بدبي قريت شي محيرني:
    Your latest academic reports or employment history to prove you are a genuine student: for example a good history academically or in terms of employment showing a clear path which is complementary to your course of study

هل المقصود هنا، بما اني ناوي ادرس بكالوريوس باذن الله، انهم طالبين مني صورة من شهادة الثانوية؟

اذا صارت اي مشكلة اخرى في الفيزا راح اقولك ان شاء الله.

شكرا جزيلا على المساعة والتوضيح، لولاك كان تأخرت كثير وكان صارت لي مشاكل.
    7 "
  8. لا تحمل هم انت مادام معك قبول الجامعه اول ما توصل طبعا تسدد مصاريف لو ترم واحد

وتطلب من الجامعه ترسل جوازك علشان فيزه الطالب - طالما انت مسدد ومعك القبول وبتدرس يبقى ما فيش اى مشكله ان شاء الله

بالنسبه للسكن ياريت تتصل بالجامعه علشان يوفروا لك قبل وصولك سكن فى بيوت الطلبه

المساكن دى تبقى عليها زحمه وبالحجز - كده افضل - او تحجز سكن مع عائله عن طريق الجامعه لمده اسبوعين او شهر فقط
    ليه ؟؟؟؟
    علشان لو لم توفر سكن قبل وصولك يبقى لما تصول تضطر تصرف فى موتيل - الموتيلات غاليه قوى حرام يعنى يبداء السعر فيها فى الليله الواحده 90 دولار حرام تصرف ده كله

دى نصيحه وربنا يقدم لك اللى فيه الخير

اتاكد انك مش موجود فى القبول مصاريف التامين - الحقيقه انا مش فاكره موجود ام لا
    7 "
  9. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    لا تحمل هم انت مادام معك قبول الجامعه اول ما توصل طبعا تسدد مصاريف لو ترم واحد

وتطلب من الجامعه ترسل جوازك علشان فيزه الطالب - طالما انت مسدد ومعك القبول وبتدرس يبقى ما فيش اى مشكله ان شاء الله

بالنسبه للسكن ياريت تتصل بالجامعه علشان يوفروا لك قبل وصولك سكن فى بيوت الطلبه

المساكن دى تبقى عليها زحمه وبالحجز - كده افضل - او تحجز سكن مع عائله عن طريق الجامعه لمده اسبوعين او شهر فقط
    ليه ؟؟؟؟
    علشان لو لم توفر سكن قبل وصولك يبقى لما تصول تضطر تصرف فى موتيل - الموتيلات غاليه قوى حرام يعنى يبداء السعر فيها فى الليله الواحده 90 دولار حرام تصرف ده كله

دى نصيحه وربنا يقدم لك اللى فيه الخير

اتاكد انك مش موجود فى القبول مصاريف التامين - الحقيقه انا مش فاكره موجود ام لا
    انا يامدام علا راح اقدم على فيزا الطالب من السعودية،

راح اراسل الجامعة بخصوص السكن والله يكتب الي فيه الخير

عندي سؤال، الحين لازم اوفر لفيزا الطالب كشف حساب وتعرف بالراتب حق ابوي؟ ولا يكفي كشف حساب؟

وبالنسبة لكشف الحساب، يكفي حق اخر ٦ شهور ولا لازم حق سنة؟

بالنسبة للتأمين الطبي، هو راح ادفع زيادة ٤٠٥ دولار نيرزيلاندي عشانه زيادة على رسوم السنة التحضيرية.
    7 "
  10. مادام حتدفع فى المصاريف التامين الشامل يبقى لا تدفع من عندك تامين

بالنسبه لكشف الحساب لازم يكون فى حسابك ما يعادل 1000 دولار نيوزيلاندى عن كل شهر تقضيه هنا
    يعنى لو مقدم على 6 شهور يبقى معك ال 1000 عن كل شهر

لا نيفع تقدم مثلا على فيزه سنه ويكون فى الحساب مبلغ ل 6 شهور فقط

ممكن الوالد يكون ضامن لك
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.