الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

افيدوني بليز لكل الاعضاء وبالاخص السيدة علا؟؟

افيدوني بليز لكل الاعضاء وبالاخص السيدة علا؟؟

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4657 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية وينك يافيصل؟
    وينك يافيصل؟

مبتعث جديد New Member

وينك يافيصل؟ كندا

وينك يافيصل؟ , ذكر. مبتعث جديد New Member. من السعودية , مبتعث فى كندا , تخصصى طالب , بجامعة جامعة الملك سعود
    • جامعة الملك سعود
    • طالب
    • ذكر
    • الرياض, الوسطى
    • السعودية
    • Feb 2009
    المزيدl

July 28th, 2011, 01:27 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مساء الخير / صباح الخير

اولا ابارك لكم قرب شهر رمضان واللهم تقبل منا ومنك صالح الاعمال ( اللهم امين )

انا متخرج دبلوم صيدلة ( سنتين ونص . معدلي 3.75 ) تعبت مالقيت شغل وزهقت من هالشي حسيت اني فقدت الامل ,,
    فكرت اكمل دراستي وبالذات في نيوزيلندا بحكم انها دولة تتحدث الانجليزية ورخيصه نوعا ما انا لغتي جيده جدا ولله الحمد عندي هالاستفسارات ويارت ماتبخلون علي :

1- هل يعادلون لي الدبلوم ( حتى لو سنة فقط )؟
    2- وش نوع برنامج الصيدلة اللي عندهم ( Pharma D , Pharma M )؟
    3- هل استطيع العمل والدراسة في وقت واحد ( لان الظروف المادية صعبه واحتمال كبير ابيع سيارتي )؟
    4- ربما يجيني دعم قدرة 2000 ريال شهريا من الاهل اذا سافرت هل هالمبلغ يكفيني مع الشغل لو حصلت ؟
    5- طريقة الدفع اسبوعي , شهري , كل ترم , سنوي << بالنسبة للجامعات ؟؟
    6- لو لا سمح الله ولا نضميت للبعثة هل المبلغ اللي قلت لكم مع الشغل اقدر اسدد فيها رسوم الجامعه وعيش منها ولااحتاج شي ؟
    7- هل استطيع بعد فترة لحصول على الاقامة الدائمة في نيوزيلندا ؟؟
    انتظركم ويارب ماتحرموني من نصائحكم وتجاربكم ,,,,,,,,,,
  2. و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ..

ينعاد الشهر علينا و عليكم بالخير و المغفرة والرحمة إن شاء الله..

بالنسبة للصيدلة والتخصصات -للأسف- ما أملك معلومات كافية. الشباب ما يقصرون و يفيدونك بالمعلومات المطلوبة إن شاء الله.
    بالنسبة للمبلغ، إسبوعيا تحتاج مابين 250 إلى 300 دولار نيوزيلندي. هذا ان سكنت في أوكلاند و ماكنت من النوع اللي يصرف كثير.
    طريقة الدفع بالنسبة للإيجار هي أسبوعي.
    أما الدراسة والمعهد.. فـ السموحة.. احنا شلة جايين تجارة و ما عندنا ذيك المعلومات الكافية.
    أعتقد مدام علا عندها معلومات أكثر بحكم سنوات الخبرة في نيوزيلندا.

الله يوفقك و يفرج همك و هم كل مسلم و مسلمة.
    وكل عام وانت بخير.
    7 "
  3. وانت بخير والامه الاسلاميه كلها بخير يا رب

كويس ان لغتك متسوى جيد لكن لازم تكمل دراسه لغه او تختبر وتخصل على ايلتس من عندك 5 ونصف او تدرس كام شهر لغه هنا وبعدين تختبر مافيش جامعه تسمح لطالب بالدراسه بدون مستوى لغه بشهاده معتمده

1- معادله الدبلوم او اى شهاده ممكن تتم رسميا عن طريق وزاره التعليم النيوزيلانديه بحوالى مبلغ بين 1000 الى 1600 جولار نيوزيلاندى ده لو عاوز تشوف رسميا شهادتك تعادل اى شهاده هنا وعلشان الجامعه تقبلها فورا وتخفض المواد او السنوات الدراسيه
    لكن لو مش عاوز تعمل كده - يبقى توفر شهاده فيها المواد الدراسيه اللى درستها وعدد الساعات الدراسيه لك ماده ولما تبداء فى دراستك هنا هم فى الجامعه يشوفوا مستواك وممكن يشيلوا من عليك ساعات دراسه

2- اسفه مش عارفه نوع الدراسه الان مش فاكراه ولازم اتاكد قبل ما ارد عليك

3- تقدر تعمل هنا بشرط تكون على فيزه طالب لمده من 6 شهور الى ما فوق - لكن ده معناه انك تتكلف كثير لان معنى ان تحصل على فيزه طالب 6 شهور يبقى لازم تسدد مصاريف المعهد او الجامعه بالكامل لمده 6 شهور - فى الحاله دى يسمح للطالب بالعمل 20 ساعه فى الاسبوع - الساعه بين 11 الى 13 دولار فى الساعه

4- 2000 ريال يعنى تقريبا 666 دولار نيوزيلاندى فى الشهر يعنى 166ز50 فى الاسبوع نيوزيلاندى يعنى مش كفايه - اى ايجار او سكن مع عائله مثلا فى مدن صغيره ورخيصه فى المعيشه من 190 الى 210 دولار نيوزيلاندى ولو سكنت مع طلبه مثلا مشاركه فى لاسكن الاجيار ب 150 فى الاسبوع والى جانب كده لازم تدفع معهم كهرباء وتليفون المفروض يبقى مع اى مقيم هنا 1000 دولار فى الشهر تكفى وتزيد لو حاسب فى الصرف يعنى 3000 ريال

5- طريقه الدفع الايجار بالاسبوع ممكن تدفع كل اسبوعين او كل شهر لكن الحسبه باللاسبوع طريقه الدفع باللاتفاق طبعا مش على كيفك - سداد المعهد لازم المبلغ على بعضه علشان تاخد فيزه الطالب يعنى 3 شهور سداد يبقى 3 شهور فيزا وهكذا
    سداد الجامعه ممكن بالترم وتاخد برضه فيزه على حسب فتره الترم والسداد

6-لو لا قدر الله لم تنضم الى البعثه انا شرحت لك التكلفه فى الاجابه رقم 4

ان شاء الله تنضم للبعثه الله كريم - المهم تبداء على حسابك الخاص بالمعهد اللغه اولا لان الجامعه مصاريفها كثير وكمان لا تنسى انك علشان تلتحق بالجامعه لازم تنهى اللغه اولا على ما البعثه توصل

7- الاقامه دى قصه طويله واول شروطها ان المتقدم او اى فرد فى عائلتك فوق ال 18 يكون عنده لغه ايلتس 6 ونصف

اى طالب يحصل على الاقامه هنا اعتقد يبقى مش من حقه البعثه للعلم ده بالعقل كده
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.