الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

سؤال بخصوص فيزا الطالب وكشف الحساب

سؤال بخصوص فيزا الطالب وكشف الحساب

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4648 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية Thamer_X
    Thamer_X

مبتعث مستجد Freshman Member

Thamer_X نيوزيلندا

Thamer_X , ذكر. مبتعث مستجد Freshman Member. من السعودية , مبتعث فى نيوزيلندا , تخصصى Foundation , بجامعة VUW
    • VUW
    • Foundation
    • ذكر
    • Welly, N. Island
    • السعودية
    • Apr 2011
    المزيدl

August 2nd, 2011, 06:20 PM

رمضان كريم،

انا بروح ادرس على حسابي الخاص، جبت قبول غير مشروط عن طريق التوفل في جامعة فيكتوريا.

الحين، باقي لي اقدم على الفيزا، الوالد الله يحفظه راح يتكفل بمصاريفي الين ماالحق بالبعثة.

المهم:

-الحين لو الوالد طلع كشفين حساب اثنين، من بنكين مختلفين، هل الهجرة بنيوزيلندا تقبل بهذا؟ ولالازم كشف حساب واحد يكون في المبلغ المطلوب كاملا او اكثر؟

-وهل لكشف الحساب صلاحية معينة؟ بمعنى لو ارسلته بعد اسبوعين الى 3 اسابعين من تاريخ استخراجه؟
  2. السسلام عليكم

هلا والله اخوي

انا والله ما فهمت وش تقصد

لكن الي اعرفه عشان الفيزا اذا انت بنيوزلندا ما يقبلون الا كشف حساب من بنك نيوزلندي

واذا تقصد انك تبي تطلع فيزا من دبي

تراها معقد ولو تجي وتخلص اوضاعك من نيوزلندا من ناحية الفيزا .. الخ

اسهل واسرع بكثير
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صالح التميمي
    السسلام عليكم

هلا والله اخوي

انا والله ما فهمت وش تقصد

لكن الي اعرفه عشان الفيزا اذا انت بنيوزلندا ما يقبلون الا كشف حساب من بنك نيوزلندي

واذا تقصد انك تبي تطلع فيزا من دبي

تراها معقد ولو تجي وتخلص اوضاعك من نيوزلندا من ناحية الفيزا .. الخ

اسهل واسرع بكثير

انا دراستي بتبدا باكتوبر، ومايمديني اطلع استخرجها من نيوزيلاندا الحين، الا اذا اجلت وقت بداية دراستي.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    لو كشوف الحساب بنفس الاسم ولنفس الشخص مش مشكله

الافضل ان اول ما تطبع الكشوف ترسلها لاستخراج الفيزا

وانا قلت لك قبل كده من هنا اسهل
    طيب مافيه صلاحية معينة لكشف الحساب؟

لانه ماودي انا وابوي نرجع لنفس البنك الي استخرجنا منه الكشف.
    7 "
  4. مش فاهمه يعنى ايه مش عاوز ترجع الى نفس البنك ؟؟

انا قلت لك طالما كشف الحساب مثلا بنفس اسم الوالد حتى لومن بنوك مختلفه يبقى اوكى طبعا هوالافضل يكون الكشف كشف واحدمن مكان واحد
    لكن لومافيش الا من عده بنوك مش مشكله المهم زى ما قلت لك اول ما تطبع الكشف ترسله علطول

وبعدين انت لوجيت هنا فى اكتوبر من حقك تدرس لمده 3 شهور على حسابك على اساس فيزه السائح وقبل ال 3 شهور ما تخلص تكون سددت للجامعه ولو ترمواحد وتحصل على فيزه الطالب بسهوله ويكون عندك حساب فى بنك هنا
    7 "
  5. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    مش فاهمه يعنى ايه مش عاوز ترجع الى نفس البنك ؟؟

انا قلت لك طالما كشف الحساب مثلا بنفس اسم الوالد حتى لومن بنوك مختلفه يبقى اوكى طبعا هوالافضل يكون الكشف كشف واحدمن مكان واحد
    لكن لومافيش الا من عده بنوك مش مشكله المهم زى ما قلت لك اول ما تطبع الكشف ترسله علطول

وبعدين انت لوجيت هنا فى اكتوبر من حقك تدرس لمده 3 شهور على حسابك على اساس فيزه السائح وقبل ال 3 شهور ما تخلص تكون سددت للجامعه ولو ترمواحد وتحصل على فيزه الطالب بسهوله ويكون عندك حساب فى بنك هنا
    انتي قلتي اول مااطبع الكشف ارسله على طول، انا قصدي لو ماارسلته على طول، لكن ارسلته بعد اسبوعين من استخراجه، فيه مشكلة؟

طيب فرضا لو رحت لنيوزيلاندا من دون فيزا طالب، عادي ابدأ دراستي بدون فيزا طالب مؤقتا؟
    7 "
  6. انت تعبتنى على فكره انا معك خطوه بخطوه من الاول وان شاء الله توصل بالسلامه

انا قلت الافضل ان تطبع الكشف وترسله علطول لكن لو تاخرت فى ارساله افتكر ما فيش مشكله - لكن تتاخر ليه اصلا مش عارفه ؟؟

كمان انت ممكن تيجى هنا بجون فيزا وتدرس فى خلال ال 3 شهور على فيزه السائح وقبل انتهاء ال 3 شهور تكون سددت للجامعه علشان تقدم على فيزه طالب - لا ينفع تبقى هنا يوم واحد بدون فيزه قانونيه - تسدد وحسب مده السداد تحصل على فيزه الطالب
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    انت تعبتنى على فكره انا معك خطوه بخطوه من الاول وان شاء الله توصل بالسلامه

انا قلت الافضل ان تطبع الكشف وترسله علطول لكن لو تاخرت فى ارساله افتكر ما فيش مشكله - لكن تتاخر ليه اصلا مش عارفه ؟؟

كمان انت ممكن تيجى هنا بجون فيزا وتدرس فى خلال ال 3 شهور على فيزه السائح وقبل انتهاء ال 3 شهور تكون سددت للجامعه علشان تقدم على فيزه طالب - لا ينفع تبقى هنا يوم واحد بدون فيزه قانونيه - تسدد وحسب مده السداد تحصل على فيزه الطالب
    اسف اني تعبتك معي،

لان الوالد طلع كشف الحساب اخر يوم في شعبان، بس بنتظر الين منتصف رمضان ينزل له الراتب عشان نكمل الحد الادنى من المبلغ المطلوب بالكشف.

انا راح اطلع الفيزا من هنا، اذا لاسمح الله قوبلت بالرفض في الفيزا، بشوف السبب، وبعدن بقدم من جديد في نيوزيلاندا.

شكرا جزيلا على المساعدة، مافيه اي سؤال سألته الا وعطيتيني الجواب يامدام.
    7 "
  8. الافضل انك تتسنى لما يدخل الراتب وبعدين تضبع الكشف
    يعنى مثلا لو كنت طبعت الكشف سابقا بدون الراتب وفيه مبلغ غير كافى يبقى مش حينفع

استنى لما يدخل الراتب وممكن لو المبلغ مش كافى مثلا تضيف مبلغ الى الحساب وبعدين تطبع الحساب

لو طبع نفس الحساب مره براتب ومره من غير ويكون مبلغ مش كافى يبقى مش ينفع الموضوع وما فيه انهم عاوزين كشف يوضح ان فيه مبلغ ما يعادل 1000 دولار نويزيلاندى عن كل شهر اقامه هنا بمعنى اخر عن كل شهر انت معك فيزه الطالب يعنى لو سددت ترم واحد تاخد فيزه على ترم واحد - الترم مثر 3 شهور مثلا يبقى يكون فى حسابك 1000 عن كل شهر يعنى 3000
    7 "
  9. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    الافضل انك تتسنى لما يدخل الراتب وبعدين تضبع الكشف
    يعنى مثلا لو كنت طبعت الكشف سابقا بدون الراتب وفيه مبلغ غير كافى يبقى مش حينفع

استنى لما يدخل الراتب وممكن لو المبلغ مش كافى مثلا تضيف مبلغ الى الحساب وبعدين تطبع الحساب

لو طبع نفس الحساب مره براتب ومره من غير ويكون مبلغ مش كافى يبقى مش ينفع الموضوع وما فيه انهم عاوزين كشف يوضح ان فيه مبلغ ما يعادل 1000 دولار نويزيلاندى عن كل شهر اقامه هنا بمعنى اخر عن كل شهر انت معك فيزه الطالب يعنى لو سددت ترم واحد تاخد فيزه على ترم واحد - الترم مثر 3 شهور مثلا يبقى يكون فى حسابك 1000 عن كل شهر يعنى 3000

شكله افضل حل هو انو ابوي يطبع الكشف من جديد، بعد اسبوع من الان، اذا صارت اي مشكلة بعلمك بها يمدام علا.

والمبلغ راح يكون فوق الحد الادنى بشوي بعد نزول الراتب، ان شاء الله خير.

صوم مقبول وذنب مغفور عليكم جميعا.
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.