الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

الى الجميع بليز والاخت علاء بليزين

الى الجميع بليز والاخت علاء بليزين

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4641 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية وينك يافيصل؟
    وينك يافيصل؟

مبتعث جديد New Member

وينك يافيصل؟ كندا

وينك يافيصل؟ , ذكر. مبتعث جديد New Member. من السعودية , مبتعث فى كندا , تخصصى طالب , بجامعة جامعة الملك سعود
    • جامعة الملك سعود
    • طالب
    • ذكر
    • الرياض, الوسطى
    • السعودية
    • Feb 2009
    المزيدl

August 6th, 2011, 12:19 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا تواصلت مع جامعة اوتاقو بخصوص الصيدلة هل يعادلون الدبلوم او لا فقالوا لي كحد اقصى نحذف لك الفاونديشن هذا اللي فهمته منهم لكن عندي بعض الاستفسارات ؟ ويارب ماتبخلون على بكرمكم

1- كم غالبا مدة دراسة الصيدلة ؟
    2- بما انه تخصص طبي غالبا كم يبغا لي عشان انظم للبعثة غالبا ؟ << يعني اكثر شخص انتظر البعثة وتعرفونه كم المدة اللي انتظر فيها.

3- ارخص مدينة او ارخص سكن بكم غالبا ؟ وهل طرق المواصلات رخيصة زي الباص والمترو؟
    4- لو بدفع للمعهد 4 شهور كاش ارسلها لهم وانا بالسعوددية كم السعر لانه لغتي حلوة ولااتوقع اني احتاج اكثر من 4 شهور ؟
    5- هل يحق لي ادخل الجامعه وادفع لهم نهاية السنه ؟
    6- لو قدرت احصل على ضمان مالي من وزارة التعليم العالي كم مدة الاالتحاق ؟

انتظر ردوكم بليزززززززززززززززززززززززززززززز
  2. كويس انك رسالت الجامعه ايوه ممكن يلغوا السنه التحضيريه لكن مش اكيد لانهم يهتموا ان الطالب يكون عندهم فعلا فى الجامعه قبل ان يقرروا حدذف مواد او الغاء سنه - لكن ممكن تحصل على القبول ده مش مشكله

المدن الصغيره هى ارخص فى المعيشه وممككن تدرس اللغه فى اى مدينه اسعارها مناسبه وبعدين تروح للجامعه

لازم تدرس لغه - كويس ان لغتك مستوى جيد بس مش انت اللى تحكم 4 شهور او اكثر او اقل - اى طالب علشان يلتحق بالجامعه لازم يصحل على شهاده ايلتس 5 ونصف هو ده شرط التحاقك بالجامعه - مده اللغه تكون عام وممكن تتمد الى عام ونصف - لكن فى الاول القبول لمده عام للغه

الدفع للمعهد اتصل بى اشرح لك كافه الامور

لا يحق لك بدء الدراسه فى الجامعه او حتى المعهد بدون سداد المصاريف ممنوع لا ينفع - اكيد لو فيه ضمان مالى يبقى ده يكفى انك تقدمه للمعهد او الجامعه وتبداء الدراسه لان الضمان بديل لسدادك لهم

مده الالتحاق الله واعلم ما فيش حد يقدر يحدد لك المده لكن من هنا اسهل من السعوديه ان شاء الله المهم تكمل ملفك فى الملحقيه وتبقى كل امورك ماشيه صح والله كريم

رسالنى وانا اشرح لك تفاصيل اكثر حسب كل طالب الامور تختلف فى كل خطوه
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.