الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استشارة هامة جزاكم الله عنها كل خير

استشارة هامة جزاكم الله عنها كل خير

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4050 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية rehab2013
    rehab2013

مبتعث جديد New Member

rehab2013 مصر

rehab2013 , أنثى. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى Bachelor of Commerce , بجامعة alexandria
    • alexandria
    • Bachelor of Commerce
    • أنثى
    • dammam, saudi arabia
    • مصر
    • Mar 2013
    المزيدl

March 24th, 2013, 04:15 PM

انا مصرية سنى 29 سنة وزوجى مصرى سنه 35 ومقيمين بالسعودية وزوجى يعمل مدير حسابات باحدى الشركات الخاصة ولدى طفلين 3 و5 سنوات

وقد سمعنا كثيرة عن نيوزلندا واردنا ان نهاجر اليها بنظام النقاط ولكن كان العائق الوحيد امامنا هو عدم وجود عقد عمل لزوجى لذلك فكرنا ان نذهب بتاشيرة سياحية انا وزوجى واولادى ومن ثم البحث عن عمل لزوجى وعقد عمل ثم تحويلها الى فيزا عمل مع العلم بان هناك اشخاص على معرفة بزوجى وسوف يساعدونه فى ايجاد فرصه عمل له ولكن يلزم ان تكون المقابلة شخصية وجها لوجه لذلك فكرنا فى ان ناتى اليها بتاشيرة سياحية

الامر الذى اريد الاستفسار عنه وهو اهم شىء هل يمكن تحويل الفيزا السياحية الى فيزة عمل ؟

وهل يمكن ان اظل مع زوجى فى حالة تحويلها الى فيزة عمل على اساس اننى مرافقة له انا واولادى ؟

وهل يمكن فى اثناء مدة عقد العمل هناك ان نقدم على الهجرة بنظام النقاط ؟ وكم المدة التى سوف تستغرقها للحصول عليها ؟

وهل عند حصوله على عقد عمل يكون له تامين طبى ؟ وكيف نحصل نحن على التامين الطبى ايضا ؟

وبالنسبة للدراسة لان ابنتى الكبيرة سوف تكون فى grade one

مع بداية العام الدراسى الجديد فهل يمكن ان نقدم لها فى المدارس الحكومية هناك ؟

واخيرا اعتذر بشدة عن اطالتى وكثرة اسالتى ولكننى لم اجد غير هذا المنتدى الرائع فى السؤال والاستفسار عن كل هذه الاشياء وقد توسمت فيكم الخير وحب مساعدتكم للناس وخصوصا انه قرار مصيرى لاسرة باكملها فارجو منكم ان تساعدوننى ولو باقل القليل او بماذا تنصحونى وجزاكم الله عنى كل خير وجعله الله فى ميزان حساناتكم ان شاء الله

واتمنى من مدام علا كامل الرد على اسالتى لثقتى الكاملة فيها من خلال مساعدتها لاى شخص

اختكم فى الله
    رحاب

2. مرحبا أختي رحاب
    غالبية أسئلتك تدور في نطاق العمل والحصول على الاقامة في الدولة وبما أن جميع مرتادي المنتدى هم من الطلبة فما أعتقد الكثير يعرف بهذه الأنظمة لذلك من الأفضل انتظار علا كامل علشان تعطيك فكرة أكبر بما أنها مصريه وتقريبا مرت بنفس هالأمور
    بالنسبة لي سأجيبك حسب معلوماتي،
    بالنسبة للفيزا نعم بالتأكيد تستطيعون تحويلها الى فيزا عمل في حال الحصول على عمل، مافي مشاكل لكن موضوع الفيزا طويل ويتطلب فحص طبي، لكن حطي في بالك بأن الفيزا السياحية تعطى لمدة 3 أشهر ومن الممكن التمديد الى 6 أشهر فقط، لبعض الدول الفيزا السياحية تعطى من المطار لكن لا أعتقد مصر من ضمن هذه الدول لذلك لابد من السؤال. من الأفضل أن الزوج يبحث عن العمل ثم يعود لأخذ العائلة حتى لا يتكلف كثيرا، أقصد بذلك قيمة التذاكر باهضة جدا واذا أخذ العائلة كلها ومع سكن عائلة راح يكلف الموضوع مبلغ كبير
    بخصوصا وجودك كمرافقة أتوقع أيضا بأنه ممكن بما أن الكثير هنا يدرسون ومعهم زوجاتهم كمرافقين فنفس الشي ينطبق
    قيمة التأمين الطبي رخيصة وبامكانكم التأمين بلا شك
    بخصوص المدارس كطلبة أجانب تستطيعون التسجيل في المدارس ولكن أعتقد بأن الرسوم مرتفعة مقارنة بالطلبة المحليين

المهم هو التأكد من الحصول على فرص عمل قبل المجيئ هنا ودفع كل هذه التكاليف
    الله يوفقكم ان شاء الله
    7 "
  3. مرحبا اخى على
    الف شكر على اهتمامك بموضوعى وردك على اغلبية اسالتى
    مصر فعلا مش الدول اللى تقدر تاخد الفيزا من المطار علشان كده حنقدم عليها من السعودية هنا وكمان حنعمل الفحص الطبى اللى مطلوب لو فى حالة عمل وحنخليه احتياطى معانا يعنى اغلبية المطلوب كله حنجهزه من السعودية
    فحضرتك بتقول ان الفيزا بتاخد وقت طويل فكم بتلزم بالتقريب علشان تتحول من فيزا سياحية لفيزا عمل وهل فى الوقت ده بتكون مدة الفيزا السياحية انتهى وللا ممكن زوجى يحصل على فيزا العمل بمجرد حصوله على عقد ويقدم الاوراق المطلوبة لمكتب الهجرة وده يكون فى خلال 3 شهور للفيزا السياحية
    انا اسفه لانى بتقل عليك بس والله انا معرفش اى حد ممكن يفدنى ويرد على كل الاسئلة اللى محيرانى دى
    7 "
  4. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab2013
    مرحبا مدام علا
    انا ارسلت لحضرتك على الايميل وحتى كنت بعتلك نفس الموضوع ده على الايميل قبل مسجل هنا فى المنتدى
    منتظره رد حضرتك عليا وتنصحينى بايه
    الف شكر على اهتمامك ومساعدتك ليا

ااهلا وسهلا انا رديت وارسلت لكى سكايب وارسلت لكى صحفه المصريين
    ترقى ليها اسئله واجوبه مفيده جدا وتلاقى فيها مواقع وصقحات تفيدك برضه واى سؤال انا تحت امرك

اهلا وسهلا انا رديت وارسلت لكى سكايب وارسلت لكى صحفه خاصه بالمصريي
    7 "
  5. مدام علا بجد انا مش عارفة اشكر حضرتك ازاى على اهتمامك بموضوعى
    مليون الف شكر والله يجزيكى عنى وعن كل حد بتساعديه كل خير يارب وان شاء الله يكون فى ميزان حسناتك
    انا ضيفت حضرتك على السكاى بى عندى وده شرف ليا وطبعا اتمنى اتكلم مع حضرتك واتعرف عليكى اكتر وتفهمينى كل الامور بشكل اوضح
    بس ياريت حضرتك تكتبيلى فى اى توقيت بتكونى فاتحة علشان احسب فرق التوقيت بنا واقدر اكلمك فيه
    اختك
    رحاب
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab2013
    مدام علا بجد انا مش عارفة اشكر حضرتك ازاى على اهتمامك بموضوعى
    مليون الف شكر والله يجزيكى عنى وعن كل حد بتساعديه كل خير يارب وان شاء الله يكون فى ميزان حسناتك
    انا ضيفت حضرتك على السكاى بى عندى وده شرف ليا وطبعا اتمنى اتكلم مع حضرتك واتعرف عليكى اكتر وتفهمينى كل الامور بشكل اوضح
    بس ياريت حضرتك تكتبيلى فى اى توقيت بتكونى فاتحة علشان احسب فرق التوقيت بنا واقدر اكلمك فيه
    اختك
    رحاب

حاضر حقبل الاضافه حالا ولما تكونى عاوزانى افتح سكايب تكتبى لى على صحفه المصريين
    اى خدمه
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام علا كامل
    حاضر حقبل الاضافه حالا ولما تكونى عاوزانى افتح سكايب تكتبى لى على صحفه المصريين
    اى خدمه
    السلام عليكم مدام علا
    اسفه جدا على ازعاجك وشكر على اضافتك ليا
    طيب انا فاتحه الان السكاى اقدر اتكلم مع حضرتك عليه؟
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.