الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسار استفسار بخصوص فيزا الدراسة

استفسار استفسار بخصوص فيزا الدراسة

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4007 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية Milano121
    Milano121

مبتعث جديد New Member

Milano121 السعودية

Milano121 , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى السعودية , تخصصى دراسة , بجامعة ثانوية
    • ثانوية
    • دراسة
    • ذكر
    • المدينة المنورة, السياحة والسفر
    • مصر
    • Apr 2013
    المزيدl

April 30th, 2013, 12:02 PM

الــسلام عليكم
    انا طالب مصرى فى ثانوية عامة اخر سنة مقيم فى السعودية وان شاء الله شهر 9 ناوى اطلع امريكا هكمل هناك دراسة طيران9شهور ان شاء الله
    كنت عايز اعرف اخد الفيزا من السعودية اسهل ولاا من مصر ؟ + انا الانجليزى بتاعى مش كويس.في حد بيكلم عربي في السفارة ؟ اقل مبلغ يكون فى البنك كم ؟ وبأسمى ولاا بأسم الوالد ؟+ لو اخد الفيزا من السعودية ايه الاحسن الرياض ولاا جده علما انا من المدينة المنورة (سمعت الفيزا من جدة بطول شوية ممكن 4 شهور
    وشكرررا

2. وعليكم السلام

الاجراءات هي نفسها في كل السفارات والقنصليات ، ومافي سفارة اسهل او اصعب او من الى هذا الكلام . ومدة اصدار الفيزا تعتمد على وضع الشخص وليس لها علاقة بالمكان . وتقدم على الفيزا من اقرب سفارة او قنصلية اليك لانه عليك الحضور لمقابلة شخصية

المبلغ المطلوب يجب ان يكون هو نفسه الموجود على ورقة الاي 20 ويغطي جميع التكاليف الدراسية والمعيشية لعام واحد

واذا بتدرس طيران مباشرة تقدم على فيزا M1 وليس F1
    7 "
  3. في حد بيكلم عربي في السفارة ؟ نعم
    اقل مبلغ يكون فى البنك كم ؟ انا اعرف ان 100 الف ريال لدراسة سنه قبلوها من كثير من الطلاب لكن ما اعرف اذا يقبلوا اقل
    وبأسمى ولاا بأسم الوالد ؟ ممكن شهادة بنكيه بحساب الوالد يكتب فيها انه راح يتكفل بجميع مصاريفك في امريكا والتكاليف الدراسية
    لو اخد الفيزا من السعودية ايه الاحسن الرياض ولاا جده؟ كلها واحد

بالتوفيق لك يارب
    7 "
  4. السلام عليكم و رحمة الله

عزيزي المقابلة وحده في مصر و السعودية

لا تقلق الموجودين كلهم تقريبا يتكلمون عربي

الشهاده البنكية الافضل تكون باسمك اذا ما تقدر مو مشكله باسم الوالد طبعا لازم تذكر الكلام ذا لهم لما يسالوك و حتى المكان الي انتا رايح لو لازم تذكر من المتكفل بمصاريفك و بالنسبه للمبلغ افضل انك تخاطب المكان الي انتا رايح له و تسأل بس الاغلب والله العالم 25 الف دولار تقريبا

انا شخصيا افضل الرياض التيم الموجود على جوده عاليه من الاحتراف و زي ما قلت لك انا شخصيا اصدرة فيزتين واحد من الرياض و كلهم يتكلمو عربي و الثانيه من الظهران و كمان بيتكلمو عربي و بالتوفيق.

تحياتي
    7 "
  5. شكرررررررا بجد والله انا كنت خايف جدا لدرجة انى مش عارف انام وكل يوم بفكر فى الموضوع دا خايف لان الطيران دا حلمى ودراسته فى امريكا حلم تانى
    انا قلبى ارتاح والله بعد ردودكم ربنا يوفقكو يارب
    بس اخر سؤال معلش عشان اطمن 100% هو القنصل هيتكلم معايا عربي اول ما ادخل ولاا لو شاف انى مش عارف اتكلم انجليزى هيتكلم هو عربي ؟
    لانى سمعت ان لو القنصل كلمك عربي احتمال اترفض عشان هيقول لو مش عارف تتكلم انجليزى هتدرس هناك ازاى ؟ ياريت الرد على السؤال دا وجزاكو الله خير
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Milano121
    شكرررررررا بجد والله انا كنت خايف جدا لدرجة انى مش عارف انام وكل يوم بفكر فى الموضوع دا خايف لان الطيران دا حلمى ودراسته فى امريكا حلم تانى
    انا قلبى ارتاح والله بعد ردودكم ربنا يوفقكو يارب
    بس اخر سؤال معلش عشان اطمن 100% هو القنصل هيتكلم معايا عربي اول ما ادخل ولاا لو شاف انى مش عارف اتكلم انجليزى هيتكلم هو عربي ؟
    لانى سمعت ان لو القنصل كلمك عربي احتمال اترفض عشان هيقول لو مش عارف تتكلم انجليزى هتدرس هناك ازاى ؟ ياريت الرد على السؤال دا وجزاكو الله خير
    هو صحيح يا اخوي هتدرس هناك ازاي !؟ لازم تكون عندك لغه على الاقل متوسطه عشان تستفيد من دراستك في امريكا .. اذا لغتك ضعيفه حاول تقوي نفسك في اللغه الانجليزيه اولاً هنا او في امريكا .. ولا تخاف اخوي الي بيسويلك مقابله هو موظف عادي وفي حال ما فهمت عليه ممكن يستعينون بشخص يتحدث العربيه .. لكن بشكل عام اسئلتهم عامه وبديهيه .. لا تحتاج شخص متمكن في اللغه حتى يجاوب عليها .. يعني تطمن وقبلك الاف المبتعثين الي طلعوا فيز بالرغم من انك افضل منهم لغه .. الله يوفقك ويسهل امورك ان شاء الله
    7 "
  7. انا عارف بس فى الاكاديمية اللى هنااك فى امريكا هاخد فيها كورس شهر
    بس دلوقتى احترت تانى يعنى القنصل بيكلم عربي ولاا لاء الاخوان اللى فوق قالو بيكلمه عربي + انا طالع على حسابي الخاص
    انا خايف لو طلبت انهم يكلمونى عربي اترفض
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.