الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

هام لك من يملك خط Dsl ...و عاوز يعرف الشركه بتضحك عليه و لا لا ؟

هام لك من يملك خط Dsl ...و عاوز يعرف الشركه بتضحك عليه و لا لا ؟

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 6434 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية ss11mm
    ss11mm

مبتعث فعال Active Member

ss11mm الولايات المتحدة الأمريكية

ss11mm , ذكر. مبتعث فعال Active Member. من السعودية , مبتعث فى الولايات المتحدة الأمريكية , تخصصى st , بجامعة ---
    • ---
    • st
    • ذكر
    • جده, jed
    • السعودية
    • Jun 2006
    المزيدl

September 13th, 2006, 07:49 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...

الي كل من يشتكي من ان شركات خطوط DSL تنصب او بتضحك علينا...انا اقول لكم لا انت واخد حقك بالتمام و الكمال ازاي يا عم...ده انا سرعة 512 و بنزل بــ 54 ....او انا سرعة 256 و بنزل بــ 26...

اقولك انت غلطان في نقطه حسابيه بسيطه و مهمه جدا يا ريت تلاحظها و انت حتشوف انك غلطان ميه في الميه و هي مقدمه بس بسيطه الاول:

انت اكيد عارف ان اصغر وحده لقياس سرعة النت هي bit و في فرق كبير ما بين bit و Byte لان Byte عباره عن 8 bit وي لاحظ الاختصارت دي KB معناها Kilo Byte و ده تفرق كتير اوي اوي عن Kb و دي معناها Kilo bit

انت عاوز تحول من KB الي Kb يبقي تضرب في 8 و حتبقي KB اتحولت الي Kb
    ولما تيجي تحول من Kb الي KB يبقي تقسم علي 8 و ساعتها Kb حتتحول الي KB

...و الوقتي السؤال اللي بيطرح نفسه هل انا لما جيت اتعاقد مع شركة DSL علي 512 او 256 هل بتكون سرعتني في دونلود الافلام بــ KB و لا Kb ؟

و لما بتزل فلم عن طريق برنامج البيت كوميت او البيت سبيرت هل بتكون سرعة التحميل بــKB و لا Kb؟

الاجوبه كالاتي:

انت بتتعاقد مع الشركه مثلا بسرعه 512 Kb مش KB ودي بتفرق كتير اوي اوي في حسابات السرعة
    و انت لما تيجي بتعمل دونلود لفلم عن طريق اي برنامج تورنت (ما عدا الشيراز) حتلاقي السرعة بتتقاس KB مش Kb و انتوا شيفين اد ايه الاختلاف الكبير يعني انت مثلا:

حنقول انك متعاقد مع الشركة علي 512 Kb ...و بتنزل فلم بالتورنت و ساحب سرعة اخرها 54 عن طريق برنامج البيت كوميت مثلا

ساعتها تعالي نشوف لو انت واخد حقك منهم و لا لا

خد 54 و اضربها في 8 حتلاقي النتيجه 431 من 512 يعني حضرتك بتنزل بسرعه 431 Kb من اصل 512 Kb و بالتالي حنقول انك واخد سرعة كويسه و حلو

تعالي العكس انت بتنزل بسرعه 54 KB و انت مشترك في 512 Kb تعالي نحول 512 Kb الي 512 KB

اقسم علي 8 حتلاقي سرعة خط 512 Kb اخرها 64 KB

و بكده انت واخد 54 من اصل 64 يعني برده واخد حقك مش كله بس تقريبا كله...

و بكده ارجوا اني اكون وضحت الخطا الشائع اللي عند بعض الناس اللي بتفتكر انه الشركة بتسرقه او اي شئ اخر

و اي استفسار انا جاهز ليه و جزاكم الله كل خير:85:
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.