الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

باقي ثلاث شهور واروح امريكا ومااعرف ولا شي انجليزي

باقي ثلاث شهور واروح امريكا ومااعرف ولا شي انجليزي

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4045 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية طموحي سيتحقق
    طموحي سيتحقق

مبتعث جديد New Member

طموحي سيتحقق الولايات المتحدة الأمريكية

طموحي سيتحقق , ذكر. مبتعث جديد New Member. من السعودية , مبتعث فى الولايات المتحدة الأمريكية , تخصصى أدبي , بجامعة جامعة فيصل
    • جامعة فيصل
    • أدبي
    • ذكر
    • الأحساء, فيرجينيا
    • السعودية
    • Mar 2013
    المزيدl

March 30th, 2013, 02:37 AM

مرحبا

بعد ثلاث شهور بروح امريكا ادرس لغة وبسكن مع عائلة
    وما اعرف ولا شي انجليزي خايف كيف اسلم على العائلة وش اتكلم معهم
    حتى في المطار اول ما اوصل ما اعرف شي اخاف اتوهق
    تكفون قولوا لي وش اسوي ؟؟ بشتري كتاب تعليم اللغه وبجلس عليه ليل نهار تتوقعون يفيدني
    واذا دخلت المعهد تتوقعون راح امشي فيه او بيكون صعب علي ؟
    ووش تنصحوني ؟؟؟؟
  2. والله لبى قلبك ٣ شهور وقت يمديك تزبط امورك فيه
    يعني جب لك مدرس يجيك مرتين او ثلاث بالاسبوع
    وخله يعلمك كيف تسلم على احد وتعرفه على نفسك وكيف تطلب من المطعم
    ويعلمك اساسيات تفيدك اول ماتوصل
    انا قبل لا اجي امريكا كنت احسب اني ما اعرف شي لكن كلها يومين وصرت اطلع اتمشى واسولف وماعلي خوف
    اهم شي انت وسع صدرك ولا تخاف
    واذا تبي تتعلم ما اتوقع انه الكتاب لحاله بينفعك
    ياتشوف مقاطع على النت يامدرس يدرسك
    7 "
  3. انا لسه رادة على شخص بيسأل نفس السؤال من شوية
    هانسخ الرد هنا ويارب يفيدك
    انقل لك تجربتي يا أخي. أنا الحمد لله ممتازة في اللغة الانجليزية مع اني متخرجة من مدارس سعودية حكومية ، ما استفدتش حاجة من اللغة في المدرسة . لكن باحب اللغة وامي مش عربية ف كان عندي إلمام بيها .
    النصيحة الي هانقلهالك : لازم انت تشتغل على نفسك ، تشوف مسلسلات ، تقرأ ، تسمع أخبار .
    تاني حاجة : الي انا كتبته فوق ، محتاج منك وقت طويل ، زائد ان لازم حد يتابعك ، بمعنى أضعف الإيمان تكون دراستك باللغة الانجليزية زي حالتي فتكون مرغم تترجم وكده ، طب ايه الحل ؟
    انك تتابع مع مدرس أو مركز ،
    مين الأحسن ؟؟
    عن خبرة ، المراكز كتير منها بتكون مجرد أسماء كبيرة ، اسعارها غالية ، وف الآخر بتحصل زيها زي أي مركز عادي ومش بتستفاد لان معاك ناس كتير ف الفصل الواحد .( مجربة مراكز كتيرة )
    التجربة التانية الي انا فيها حالياً : اني متابعة مع شركة ليها مدرسين بيدوا مناهج اونلاين عبر سكايب . ( ده أحسن حاجة شفتها إلى الآن ) .
    طب تضمن منين انه هيقويلك اللغة ؟
    اولاً .. جربت مرة مع حد ممكن يكون لغته كويسة بس مايعرفش يدرس ، لازم تضمن ان المدرس يكون تبع شركة حاطة منهج قوي وليهم سمعة كويسة عند حد درس مثلا عندهم قبل كده ولاحظ تحسن .
    ثانياً .. انت الي بتحدد حسب احتياجاتك عايز كام حصة اسبوعيا ً وكام ساعة ، ف بالتالي انت هتبطل اما تلاقي نفسك بقيت كويس .
    ثالثاً . المنهج بيتفصل عليك انت ، يعني هي مناهج معتمدة ايوة ، لكن مثلاً المدرس شاف عندك نقط ضعف معينة هيركز عليها ، او نقط قوة يعززها . غير انك انت الي بتطلب منه لو اكتشفت حاجة فيك .

الشركة الي انا متابعة معاها دلوقتي بانصح بيها جدا لانها بتدي من اول المستويات الي مافيش عندهم اي علم ، لحد المستويات المتقدمة ، غير حصص المحادثة وامتحانات ال IELTS / TOEFL
    بالمناسبة انا واخدة شهادة IELTS قبل ما ادرس فيها وجايبة 6.3 من مذاكرة اسبوعين ، بس برضه بانصح بيها لاني اكتشفت اني كان ممكن اجيب اعلى من كده بكتيير لو في مدرس متابعني ومعلمني طرق الحل .
    بالنسبة لمستواك انت ، فانصحك برضه لان 3 اخوات ليا بيدرسوا فيها وفي الي مستواهم مبتدئ وفي متوسط وفي متقدم والكل مستفيد وفي تقدم .
    أتمنى اكون فدتك
    اسم المركز لو حابب تتواصل او تستفهم منهم:
    One to One English Teaching
    https://www.facebook.com/Englishprivateteachers
    one2one.teach@gmail.com
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.