الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسار استفسار عن كيفية التقديم للجامعة فى المانيا ( الحصول على قبول )

استفسار استفسار عن كيفية التقديم للجامعة فى المانيا ( الحصول على قبول )

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4214 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية asalah0923
    asalah0923

مبتعث جديد New Member

asalah0923 مصر

asalah0923 , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى لم يحدد , بجامعة لم يحدد
    • لم يحدد
    • لم يحدد
    • ذكر
    • لم يحدد, لم يحدد
    • مصر
    • Sep 2012
    المزيدl

October 6th, 2012, 06:40 PM

عندى استفسارات كثيرة يا جماعة . انا قرأت مواضيع كثيرة هنا بس لم اجد ما اريده بالتفاصيل
    مثلا
    التقديم للجامعة او معهد اللغة ؟ ازاى بيتم ؟ وهل لازم اكون متواجد في المانيا للتقديم للجامعة ؟ وازاى ابعت اوراقى و ازاى اخد الموافقة ؟ و ازاى اصلا اتواصل مع الجامعة ؟ انا جربت اني ابعت ايميلات و مبيوصلنيش رد ؟
    قريت انا ان المفروض بدور على contact فى الموقع الرسمى للجامعة و اشوف وسائل الاتصال ؟

واما دورت لاقت فيه applcations بتتملى و بعدين لاقيتها لازم تكون فى المانيا فحصل موضوع لخبطة بالنسبالى !

انا عايز اعرف ازاى اخد موافقه اققدم بيها على الفيزا ؟ و ياريت لو بالتفصيل وهل دراسة اللغة فيزتها مختلفه عن الدراسة الجامعية ؟ يعنى مثلا لو قدمت على معهد لغة هاخد اقامة ل 3 اشهر و اجددها لما اقددم فى جامعة لكن لو قدمت جامعة هاخد سنة مثلا ؟
    مثلا انا كنت عايز اققدم فى اكتر من جامعة عشان اضمن و كده
    فمثلا لو حد قدم قبل كده فى
    stuttgart uni او freiburg uni يا ريت يساعدنى
    مفروض اقددم ازاى ؟

بالترتيب مفروض اعمل اية ؟ و ازاى اقددم على كورسات اللغه فى الجامعة ؟ لانى قريت ان التقديم على اللغة فى الجامعة بيعتبر طالب مسجل فيها ؟
    مثلا
    1- ابعت ايميل للجامعة . ,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ببعت لمين ( فى الجامعة فيه اكتر من جهة ) ؟ و صيغتو اية الايميل ؟ و اعمل scan للشهادات مثلا و ارفعها pdf ؟ و الوقت اللي بيردو فيه اد اية ؟ ولا بروح السفارة ولا بروح مكتب البريد ؟ وهل بملى استمارة ببعتها ولا ببعت الشهادات بس ؟ الموضوع متلغبط بالنسبالى معلش يا جماعة و اسف لو اسئلتى غبية

و شكرا مقدما للمساعدة
  2. للأسف لا توجد عندي خبرة في البكالوريوس أو باللغة الألمانية لأن دراستي بالإنجليش وماستر!
    أتمنى غيري يفيدك
    مع أني أتوقع إنو كل شي موجود بمواضيع المنتدى

لكن ممكن أقلك بعض اللي أعرفه
    أولا: لايجب أن تكون في ألمانيا عند التقديم على الجامعات
    ثانيا: اللغة لا تكفي لإستخراج فيزة ... ممكن تستخرج فيزة سياحية غير قابلة للتمديد .. لازم يكون معك قبول من الجامعة لتستخرج فيزة قابلة للتمديد سنة
    ثالثا: كورسات اللغة في الجامعة هي خدمة تقدمها الجامعة لطلابها مجاناً .. أما في حالتك يمكن لازم تسجل معهد لغة خارجي
    رابعاً: في شيء إسمه uni-Assist أتوقع لازم تقدم لهم بدل الجامعة مباشرة ... إقرأ المواضيع يا صديقي

بالتوفيق
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboFarhan
    للأسف لا توجد عندي خبرة في البكالوريوس أو باللغة الألمانية لأن دراستي بالإنجليش وماستر!
    أتمنى غيري يفيدك
    مع أني أتوقع إنو كل شي موجود بمواضيع المنتدى

لكن ممكن أقلك بعض اللي أعرفه
    أولا: لايجب أن تكون في ألمانيا عند التقديم على الجامعات
    ثانيا: اللغة لا تكفي لإستخراج فيزة ... ممكن تستخرج فيزة سياحية غير قابلة للتمديد .. لازم يكون معك قبول من الجامعة لتستخرج فيزة قابلة للتمديد سنة
    ثالثا: كورسات اللغة في الجامعة هي خدمة تقدمها الجامعة لطلابها مجاناً .. أما في حالتك يمكن لازم تسجل معهد لغة خارجي
    رابعاً: في شيء إسمه uni-Assist أتوقع لازم تقدم لهم بدل الجامعة مباشرة ... إقرأ المواضيع يا صديقي

بالتوفيق
    انا قريت ان ال uni assist لازم اكون هناك .. حاولت اعمل اكونت لاقيتو بيطلب عنوان و بيانات مش عندى
    بس موضوع اللغة فى الجامعة ازاى مجانا ! يعنى ازاى اخد كورس لغة وانا مقبول ! ماهو مقبول يعنى عديت B2 or C1 ! الكورسات بعد كدة ممكن معنديش فكرة والله

انا بدخل كل يوم كده اقرا اجزاء ,, بقرا بقدر المستطاع
    شكرا على مساعدتك

الصراحة انا اصلا محتار جدا الجامعات كتيرة جدا و الناس بتقول الاماكن بتختلف جدا فى المصاريف و ممكن توصل التكلفة للضعف
    فكنت عايز اعرف ازى اراسال و كده بحيث اعرف اقدم فى اكتر من جامعة

لو حضرتك تعرف مواضيع معينة ممكن تساعدنى فى الموضوع دا اكون شاكر
    7 "
  4. وعليكم السلام .. كل اسالتك اجوبتها بالمنتدى .. شوف لما تجي تقدم على الفيزا يشترط قبول جامعي ..بدون القبول الجامعي مافي امل يعطونك الفيزأ ..
    uni-assist هذا للجامعات والمعاهد مقابل 60 او 40 يورو .. هم راح يعطونك فيزا لمده 3 اشهر وانت لما تروح المانيا اول اسبوع تروح تمددها .. وانصحك تكلم الملحقيه المصريه وتحاول تسألهم .. والقبول شوف اي مكتب معتمد .. يضبط اوراقك .. بالتوفيق ي قدع
    <~ والله اسألتك لحست مخي هههههههههههههههههههههه
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.