الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

مساعدة أرجو المساعدة للضرورة القصوى أفادكم الله

مساعدة أرجو المساعدة للضرورة القصوى أفادكم الله

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3589 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية eslam_deco
    eslam_deco

مبتعث جديد New Member

eslam_deco مصر

eslam_deco , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى الالمانية , بجامعة معهد جوته
    • معهد جوته
    • الالمانية
    • ذكر
    • القاهرة, المنصورة
    • مصر
    • Jan 2014
    المزيدl

June 29th, 2014, 02:07 PM

السلام عليكم ...
    بدون مقدمات هدخل فى الموضوع على طول لعدم الاطالة
    اولا
    انا طالب فى كلية الحقوق ( مصر ) 21 سنة فى السنة الثالثة يعنى لسه لى سنة فى الكلية
    ثانيا
    درست فى معهد جوته المستوى السادس والسابع ( A2.3--B1.1 ) بعد تحديد المستوى طبعا
    ارجو من الاخوة المبتعثين الافادة جزاكم الله خيرا
    انا عاوز اسافر المانيا بس قبل ما اخلص الكلية عشان ادخل ثانوية فى المانيا و بعدها اكمل دراسة فى مجال الهندسة يارب باذن الله ( واتمنى المجموع يؤهلنى باذن الله بعد المعادلة 2.1 ) وحتى لو ما وصلتش للهندسة المهم ادرس فى المانيا

بالله عليكم دلونى اعمل ايه ربنا وحده اللى يعلم الحالة اللى وصلتلها والتعب اللى شوفته ف هل ممكن اقدم واجيب قبول مشروط بالمستوى السابع اللى وصلتله ومعايا شهادته من معهد جوته واكمل اللغة فى المانيا وادرس هناك ولا اعمل ايه عشان الحق الseimestr الاول وعذرا للاطالة
    شكرا
  2. مرحبا فيك أخي

أولاً : لن تدخل ثانوية في المانيا بل سنة تحضيرية Studienkolleg وهي سنة تحضيرية تعوض عن السنة الدراسية الثالثة عشر حيث اننا ندرس 12 سنة فقط في الدول العربية .
    ثانيًا : لم افهم هل تريد معادلة شهادة الحقوق و اكمال ماستر في الحقوق ام تود اعادة برنامج الباكالوريوس و الالتحاق بأحد برامج الهندسة ؟ اتمنى التوضيح
    ثالثًا : المستوى اللغوي B1 يأهلك للحصول على قبول مباشر "للسنة التحضيرية" و مو مشروط ، بإمكانك التقديم عبر Uni Assist ايضًا للاستفسارات انصحك بمراسلة فرع DAAD في مصر بيفيدك جدًا في المعلومات .
    رابعًا : نعم بتكمل اللغة في السنة التحضيرية الى حد المستوى C2 و تمتحن DSH .

بالتوفيق لك
    7 "
  3. الله يبارك فيك اخى العزيز
    اولا انا ده كان قصدى السنة التحضيرية بس الكتابة موضحتش قصدى
    ثانيا انا مش عاوز اكمل دراستى فى الحقوق هنا عشان هضيع وقت كتير فى الكلية و بعدها جيش و بعد ما هخلص هبدأ من الصفر تانى ف انا عاوز الحق امشي قبل كده وبعد السنة التحضيرية ادرس من الاول فى اى مجال و يا حبذا لو الهندسة لانى كنت علمى رياضة و اذا ما قدرت ادرس فى اى مجال مقارب ليها بعد السنة التحضيرية --- انا مش عاوز اعمل ماستر بالحقوق لانى عايز اسافر قبل ما اخلص و بعدين الموافقة بدراسة ماستر حقوق كمان نسبتها ضعيفة جدا
    ثالثا كنت عاوز اوضح بس ان انا اخدت B1.1 و رأيك اكمل B1.2 & B1.3 ولا ممكن اقدم واقبل باللى معايا واكمل هناك ؟؟
    رابعا الف الف شكر على اهتمامك و ردك اخى فى الله و جزاك الله الف خير
    و رمضان كريم
    7 "
  4. اهلا فيك أخي

- حسب علمي السفارة الالمانية في القاهرة تطلب شهادةB1 Zertifikat تدل اتقانك للمستوى B1
    - الجامعات ايضا تتطلب اتقانك للمستوى B1 لدخول امتحان القبول للسنة التحضيرية Aufnahmetest ، بعض الجامعات تطلب فقط اثبات دراستك لعدد معين من الساعات لكنها "محدودة جدًا"

تحياتي لك
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.