الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

رئيك يهمنى : تخطيطى للدراسة بالمانيا واسئلة عنها

رئيك يهمنى : تخطيطى للدراسة بالمانيا واسئلة عنها

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3576 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية Parto
    Parto

مبتعث جديد New Member

Parto مصر

Parto , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى Information Technology , بجامعة Not Yet
    • Not Yet
    • Information Technology
    • ذكر
    • Not Yet, Not Yet
    • مصر
    • May 2014
    المزيدl

July 5th, 2014, 05:05 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

فى البداية احب اشكر كل الاخوة هنا فى المنتدى على كم المعلومات الرهيبة والافادة بدون انتظار مقابل .. وربنا يجعلة فى ميزان حسناتهم

انا بعد ما قرئت مواضيع كتير للاخوة عن الدراسة فى المانيا رسمت لنفسى طريق وكنت عايز اخد اراء حضراتكوا فية وهل دة هيبقى طريق مثالى ولا ممكن يكون فية افضل من كدة

انا مصرى شغال فى الرياض فى مجال تكنولوجيا المعلومات وبخطط ان احضر ماجستير فى المانيا فى نفس مجالى وبعد ما قرئت موضوعات كتيرة واختلاف الجامعات وشروطها واهمية اللغة فى المانيا قررت ان الرحلة هتكون كالتالى :

1- هاخد قبول معهد لغة واطلع ادرس لغة فى برلين لمدة 6 اشهر وخلال الفترة دى هقدر اعرف الجامعات وشروطها والمناسب ليا واتواصل معاهم
    2- بعد ما اخلص اللغة هقدم ع فيزا تانية لدراسة الماستر بعد قبول الجامعة طبعا

هل دة سيناريو كويس ولا فية افضل ؟؟؟ مع الاخذ فى الاعتبار ان قررت اللغة الاول علشان اتلاشى قبول الجامعة لان متلخبط بينهم وعايز اعرفهم اكتر واعتقد دراسة اللغة هناك هتوضحلى امور كتير جدا

الاسئلة هى
    1- هل لو جيبت قبول فى معهد لغة لمدة 3 شهور لما اروح المانيا هاخد اقامة سنة ولا كام بالظبط ؟؟؟ ولو مش سنة اية اقل مدة قبول اقدر اخد بيها اقامة سنة ؟؟؟

2- لو معايا اقامة سنة وخلصت دراسة المعهد 6 اشهر من حقى اكمل باقى السنة داخل المانيا عادى ولا لا ؟؟؟ ولو من حقى اكملها هل ممكن ادرس فيهم حاجة تانية غير اللغة ؟؟؟ لو مثلا مواد جامعية كتحضير للماستر

3- هل ممكن احصل ع قبول من جامعات المانيا وانا بداخل المانيا واجدد التاشيرة من غير ما احتاج اخرج من المانيا ؟؟؟

4- هل ممكن العمل بجانب دراسة اللغة ولا العمل مقصور ع البكالوريوس والماستر فقط ؟؟؟

5- لو جيبت قبول معهد لغة بتنتهى صلاحيتة فى وقت قد اية ؟؟؟ يعنى لو جيبتة فى شهر سبعة والدراسة تبدء فى يناير 2015 وحبيت اروح للسفارة علشان الفيزا فى 10 هل فى مشكلة ولا لا ؟؟؟

6- لو عايز قبول من معهد لغة بـ 6 اشهر لازم ادفعهم كاملين الاول ولا ممكن ادفع اول شهرين بس وادفع الباقى هناك؟؟؟

7- اعرف ان فيزا المانيا بتحتاج حساب مغلق فى اى بنك فى المانيا لكن فى كام موضوع قرئتهم بيتكلموا ع كشف حساب لاخر ست شهور بجانب الحساب المغلق هل دة صحيح ؟؟؟

8- واخيرا اعرف ان اسعار السكن فى برلين من 200 الى 250 يورو هل دة سكن فردى ؟؟ زى الاستوديو ولا عائلى ؟؟؟ ولو عائلى الاستوديو ممكن يكون فى حدود كام ؟؟؟

وشكرا لكل الى هيرد مقدما ولو بمعلومة صغيرة ليك هى كبيرة ليا

رمضان كريم ..
  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اخي الكريم ..
    أنا نفس الحكاية إن شاء الله بطلع ادرس بالمانيا باخذ قبول معهد لغة وقبول مبدئي للسنة التحضيرية
    فيزا دراسة لغة مدتها فقط سنة -وما اعرف اذا تقدر تحولها لفيزا طالب
    قد تفيدك هذه المدونة ظ…ظ„ط®طµ ظ…ط¨ط³ط· ظ„ط£ظ†ظˆط§ط¹ ط§ظ„ظپظٹط²ط§ ط¥ظ„ظ‰ ط£ظ„ظ…ط§ظ†ظٹط§
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.