الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسار الدراسة في الجامعات الألمانية

استفسار الدراسة في الجامعات الألمانية

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3456 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية محمود منصور
    محمود منصور

مبتعث جديد New Member

محمود منصور السعودية

محمود منصور , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى السعودية , تخصصى ---------- , بجامعة ------------------
    • ------------------
    • ----------
    • ذكر
    • الرياض, ------------------
    • مصر
    • Oct 2014
    المزيدl

October 13th, 2014, 12:39 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الموضوع ده عملته عشان استفسر عن الدراسة في ألمانيا تخصص الهندسة ان شاء الله

ع حسابي الخاص ....

فا اول سؤال في بالي انا سمعت عن القبول

يعني في اختبار قبول بعد ما تخلص اللغة في اختبار قبول يكون قبل السنة التحضرية

ايه نظام الاختبار ده وهل سهل يعني الناس بتنجح فيه وكده ولا ايه

انا سمعت اه عن الرياضيات واللغة :\

فا يريت الي اختبروه يقلولي وكده
  2. الاختبار سهل والرياضيات حسب مستواك يعني الافضل تراجع الرياضيات او وانتا طالع على المانيا توخذ معك كتب الثانوية تدرس فيها قبل الاختبار (الرياضيات كله من الثانوية العامة)

بالنسبة للالماني فهو متوسط لكن المشكلة في عدد الطلاب المخيف الي يقدم على السنة التحضيرية ويريد الدخول فيها مثلا انا عملت اختبار وانا في بدايتي باللغة ونجحت ولم اقبل حيث كان 650 طالب والجامعة تقبل افضل 60 بس !
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokp
    الاختبار سهل والرياضيات حسب مستواك يعني الافضل تراجع الرياضيات او وانتا طالع على المانيا توخذ معك كتب الثانوية تدرس فيها قبل الاختبار (الرياضيات كله من الثانوية العامة)

بالنسبة للالماني فهو متوسط لكن المشكلة في عدد الطلاب المخيف الي يقدم على السنة التحضيرية ويريد الدخول فيها مثلا انا عملت اختبار وانا في بدايتي باللغة ونجحت ولم اقبل حيث كان 650 طالب والجامعة تقبل افضل 60 بس !
    طيب انت قدمت في أكتر من جامعة ؟

وبعدين يعني انت منقبلتش في اي جامعة فا ايه الحل ؟

وتخصص الهندسة عليه اقبال كتير ولا مش هتفرق لان الوضع هنا بيكون ع السنة التحضرية
    7 "
  4. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokp
    الفصل الصيفي القادم راح اختبر بكذا جامعة

لو ما نجحت وجلست اكثر من سنتين بالمانيا بدون ما تبدا الجامعة (الجامعة وليس السنة التحضيرية) راح يطلبو منك الرحيل باختصار
    طيب هو يعني فرصتك في القبول قد ايه تخصص الهندسة ولا مش هتفرق عشان
    كلها سنة تحضرية

وايه الي يخلني اتقبل عن غير ؟
    7 "
  5. لو ما دخلت سنة تحضيرية بجامعة المانيا معتمدة باجهتادك راح تضطر تسجل في معاهد سنة تحضيرية خاصة (5000 يورو حتى 10000 يورو) كامل السنة

شد حيلك وادرس لغة 9 شهور كافية ان شاء الله مع دراسة ومراجعة وشدة حيل انا دخلت الاختبار بعد 5 شهور دراسة ما كانت كافية !
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.