الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

درست 3 سنين هندسه ميكاترونيكس فى القاهره و اريد تكمله السنتان الباقيتان فى المانيا

درست 3 سنين هندسه ميكاترونيكس فى القاهره و اريد تكمله السنتان الباقيتان فى المانيا

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3458 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية mohamed ahmed hamed
    mohamed ahmed hamed

مبتعث جديد New Member

mohamed ahmed hamed مصر

mohamed ahmed hamed , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى mechatronics engineering , بجامعة higher technological institute
    • higher technological institute
    • mechatronics engineering
    • ذكر
    • القاهره, المعادى
    • مصر
    • Oct 2014
    المزيدl

October 31st, 2014, 02:37 PM

بعد اذنكو انا درست سنتين ف هندسه الميكاترونيكس ف القاهره و ابتديت ف السنه التالته دلوقتى , عايز اكمل السنتين اللى فاضلين دول فى المانيا , فكنت عايز اعمل شهاده معادله بالمواد اللى انا درستها ف ال 3 سنين فى القاهره عشان مدرسهمش تانى ف المانيا و مبدئش الدراسه هناك من الاول, فممكن حضراتكو تفيدونى ابدء ازاى و اعمل ايه لو سمحتو , شكرا.
  2. انا ما سمعت حدا بيعمل معادلة لشهادته وهو خارج المانيا !

اغلب الناس الي مش مكلمة دراستها تعمل المعادلة في المانيا في شتوتغارت وهما داخل المانيا

عموما هما راح يعادلو لك سنة تحضيرية على التاكيد ويبقى عليك اختبار لغة الالمانية DSH or TestDaF لكن من سنوات الدراسة ما عندي علم والله ..
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokp
    انا ما سمعت حدا بيعمل معادلة لشهادته وهو خارج المانيا !
    طيب اسمع معادلة الشهاادات ممكن يعملها الشخص وهو خارج المانيا
    والاغلب بعملها وهو خارج المانيا عشان يوفر وقت

اغلب الناس الي مش مكلمة دراستها تعمل المعادلة في المانيا في شتوتغارت وهما داخل المانيا
    بيختلف على حسب المواد
    مثلا طلاب الطب يلي مش مكملة دراستها في دسلدورف

عموما هما راح يعادلو لك سنة تحضيرية على التاكيد ويبقى عليك اختبار لغة الالمانية DSH or TestDaF لكن من سنوات الدراسة ما عندي علم والله ..

مرة تالتة رجاء تحرى دقة المعلومات
    شكرا لك
    7 "
  4. طيب انا لما اقدم دلوقتى فى الجامعات عشان اجيب طلب قبول عشان اخد الفيزا, اقدم على اساس انى هبدء من الاول ؟ ولا اقولهم انى درست هنا 3 سنين عشان مخدش السنه التحضيريه عندهم؟ ولا عادى اقولهم اى حاجه ولما اروح واكمل اللغه ابقى اشوف و اقدم من الاول؟

سؤال تانى معلش, هو انا ينفع اخد اللغه كلها هناك من الصفر؟ ولا لازم اخد لغايه B1 هنا و بعدين اكمل هناك؟

شكررررراااااااا
    7 "
  5. بالنسبة للغة تقدر تبدا من الصفر .. طبعا السفارة بمصر مكتوب فيها لازم يكون معك لغة قبل تطلع وهما يتغاضو على الشرط لما يكون معك قبول لغة من معهد مدفوع جزئي او كامل ..

لما تقدم على الجامعات عندك خيارين اما انك تعادل شهادتك وانا بمصر وتبعت الاوراق وتشتغل عليها (مش عارف الطريقة بالزبط كيف ) حتى يعادلولك اياها بعدين تقدم على الجامعات وتشوف مين الي يقبلك او لا

والثانية نصيحتي لك هي انك تجي المانيا بقبول بالكالوريوس من جديد وهناك تعمل اوراقك لوحدك خلال مرحلة اللغة (اغلب الي اعرفهم زي حالتك اشتغلو على تعديل الشهادة والجامعات بمرحلة اللغة وهما بالمانيا)
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kokp
    بالنسبة للغة تقدر تبدا من الصفر .. طبعا السفارة بمصر مكتوب فيها لازم يكون معك لغة قبل تطلع وهما يتغاضو على الشرط لما يكون معك قبول لغة من معهد مدفوع جزئي او كامل ..

لما تقدم على الجامعات عندك خيارين اما انك تعادل شهادتك وانا بمصر وتبعت الاوراق وتشتغل عليها (مش عارف الطريقة بالزبط كيف ) حتى يعادلولك اياها بعدين تقدم على الجامعات وتشوف مين الي يقبلك او لا

والثانية نصيحتي لك هي انك تجي المانيا بقبول بالكالوريوس من جديد وهناك تعمل اوراقك لوحدك خلال مرحلة اللغة (اغلب الي اعرفهم زي حالتك اشتغلو على تعديل الشهادة والجامعات بمرحلة اللغة وهما بالمانيا)

متشكر جداااااااااااااااااااااااا لاهتمامك وردك المفيد , ربنا يوفقك ويوفقنا انشاء الله
    شكرا.
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.