الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

اي استفسار عن المانيا تفضل عن شهر 2+3+4(2015) محدث

اي استفسار عن المانيا تفضل عن شهر 2+3+4(2015) محدث

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3348 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. غير مسموح لي للاسف بالرسايل الخاصه وجديده في المنتدى كيف اقدم اوراقي اروح للسفاره دايركت ولا لازم موعد في السفاره ممكن تشرح لي الوقت يسرقني وانا مو عارفه ايش اسوي ؟؟؟ والجامعه لوراح علي القبول اقدم من جديد مافي تاجيل للقبول وانا مو حابه اتاخر
    7 "
  2. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء يونس
    غير مسموح لي للاسف بالرسايل الخاصه وجديده في المنتدى كيف اقدم اوراقي اروح للسفاره دايركت ولا لازم موعد في السفاره ممكن تشرح لي الوقت يسرقني وانا مو عارفه ايش اسوي ؟؟؟ والجامعه لوراح علي القبول اقدم من جديد مافي تاجيل للقبول وانا مو حابه اتاخر
    راح اكتبلك رسالة زائر
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaqxsw2007
    يلي بنصحك فيه التالي
    انت درسة سنة
    والسنة هادي اعترت كسنة تحضيرية
    السنة التانية (مابنصحك تعادلها ) لانو في امتحانات في طب الاسنان
    اسمها فور فيزكوم وفيزكوم ......
    عشان هيك بنصحك تبدا من الاول
    كام معدلك في الثانوية ؟؟؟ اذا معدكل 95 فما فوق تعال
    اقل من هيك ما تيجي
    طبعا كل الجامعات تشترط لغة
    حتى تدرس
    لكن بامكانك تيجي على قبول مشروط لاي تخصص هندسة ولما تيجي هنا بتغير

لكن لو بدك تكمل دراستك (بعد ماتخلص سنة تانية ) وتبدا دراسة في المانيا من سنة اولى
    حيكون الوضع صعب عليك لانو عندك امتحان الفور فيزكوم بعد الفصل الثالث

بدك تخالي في بالك دراسة طب الاسنان مكلفة نوعا ما
    كل فصل بتحتاج الى معدات بما يعادل 750 ايرو +رسوم الجامعة (اسمها مساهمات طلابية ) 300
    يعني 1150 في المتوسط

اتمنى تكون وضحت الفكرة
    تقبل مروري
    انا فعلا ماعنديش مشكلة ابدا من الاول من دلوقتى فى المانيا .. وهاحب اكتر لو بدات فى طب مش اسنان بس .. موضوع تكلفة المعدات وغيره انا كده كده بدرس فى جامعة خاصة فالتكاليف موجودة على اى حال .. مجموعى كان 96 وكان ليا فى التنسيق كلية طب بيطرى حكومى .. اول سنة ليا فى اسنان حصلت على تقدير امتياز
    لو هاعمل زى مانت بتقول قبول مشروط او غيره .. ايه المطلوب منى اعمله .. ياريت تقولى التفاصيل كاملة عشان ابدا اشتغل فيها من دلوقتى .. وازاى اقدم للجامعات والاقيها فين ؟ . كل حاجة ياريت واسف لو هاتعبك
    7 "
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حابب استفسر عن دراسة الطب في مدينة اخن في جامعة اخن التقنية rwth:
    1-كيف نظام القبول علما انا معدلي 98.50 وهل يحسبو جميع المواد ولا يحذفو منها؟
    2-هل يحسبو معدل اخر سنة دراسية ام المعدل التراكمي ككل؟
    3-هل نسبتي تؤهلني لدخول الطب؟
    4-بالحديث عن الفيزا علما اني فلسطيني بجواز سفر سوي هل عناك عوائق لان سمعت في تشديد على اصحاب الجواز السوري من سفارة الرياض؟
    وشكرا
    7 "
  5. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المهدى
    انا فعلا ماعنديش مشكلة ابدا من الاول من دلوقتى فى المانيا .. وهاحب اكتر لو بدات فى طب مش اسنان بس .. موضوع تكلفة المعدات وغيره انا كده كده بدرس فى جامعة خاصة فالتكاليف موجودة على اى حال .. مجموعى كان 96 وكان ليا فى التنسيق كلية طب بيطرى حكومى .. اول سنة ليا فى اسنان حصلت على تقدير امتياز
    لو هاعمل زى مانت بتقول قبول مشروط او غيره .. ايه المطلوب منى اعمله .. ياريت تقولى التفاصيل كاملة عشان ابدا اشتغل فيها من دلوقتى .. وازاى اقدم للجامعات والاقيها فين ؟ . كل حاجة ياريت واسف لو هاتعبك
    تمام
    يلي بتحتاجو
    تراسل جامعة لقبول مشروط
    مثلا كلاوستال
    اسن

تجيب تسجيل لغة
    مثلا من كلاوستال
    او من اي معهد خارجي

وتعمل حساب بنكي مغلق في المانيا بقيمة 8000 ايرو
    او انو شخص من المانيا يكفلك
    او شخص من مصر يكفلك (مش لازم يكون في بينك وبينو صلة قرابة)

في مصر لازم انك
    تخلص مستوى ب 1 بعدين تقدم للفيزا (هيك الشرط في مصر )

وبعدين بتقدم على الفيزا
    وماتنسى تحجز الموعد المناسب

تقبل مروري
    شكرا لك
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed1997
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حابب استفسر عن دراسة الطب في مدينة اخن في جامعة اخن التقنية rwth:
    1-كيف نظام القبول علما انا معدلي 98.50 وهل يحسبو جميع المواد ولا يحذفو منها؟
    النسبة المؤية تؤخذ كما هي دون ان تحذف
    لو درست في اي دولة عربية باسثناء فلسطين تونس سوريا تحتاج الى عمل سنة تحضيرية

2-هل يحسبو معدل اخر سنة دراسية ام المعدل التراكمي ككل؟
    معدل اخر سنة

3-هل نسبتي تؤهلني لدخول الطب؟
    في حال حصولك في السنة التحضيرية
    على معدل 90 وما فوق نعم تؤهلك

4-بالحديث عن الفيزا علما اني فلسطيني بجواز سفر سوي هل عناك عوائق لان سمعت في تشديد على اصحاب الجواز السوري من سفارة الرياض؟
    نعم انصح وبشدة في هذه الحالة عدم التقديم من الرياض
    بل من الاردن او تركيا

وشكرا
    تقبل مروري
    شكرا لك
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaqxsw2007
    تمام
    يلي بتحتاجو
    تراسل جامعة لقبول مشروط
    مثلا كلاوستال
    اسن

تجيب تسجيل لغة
    مثلا من كلاوستال
    او من اي معهد خارجي

وتعمل حساب بنكي مغلق في المانيا بقيمة 8000 ايرو
    او انو شخص من المانيا يكفلك
    او شخص من مصر يكفلك (مش لازم يكون في بينك وبينو صلة قرابة)

في مصر لازم انك
    تخلص مستوى ب 1 بعدين تقدم للفيزا (هيك الشرط في مصر )

وبعدين بتقدم على الفيزا
    وماتنسى تحجز الموعد المناسب

تقبل مروري
    شكرا لك
    ماالمقصود بتسجيل لغة ؟ .. تقصد كورس لتعليم اللغة ؟
    وموضوع B1 .. هذا يعنى ان اكون قد تعلمت اللغة الالمانية ! .. مافيش طريقة لو انا ماعيش لغة لسه ! ؟
    7 "
  8. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود المهدى
    ماالمقصود بتسجيل لغة ؟ .. تقصد كورس لتعليم اللغة ؟نعم هذا ما اقصده

وموضوع B1 .. هذا يعنى ان اكون قد تعلمت اللغة الالمانية ! .. مافيش طريقة لو انا ماعيش لغة لسه !

سمعت ان البعض قد قام بالتقديم من غير الانتهاء من ال b1
    لكن مش متاكد

؟
    تقبل مروري
    شكرا لك
    7 "
  9. السلام عليكم .. يعطيك العافية اخوي محمد على جهودك في الاجابة عالطلاب
    بس حبيت اسأل .. بالنسبة للفيزا من الاردن ايش الافضل اقدم وانا ما معاي B1 بس جايب قبول لغة ولا استنى لما اخذ B1 ؟
    ثانيا بالنسبة ل امتحان القبول بالجامعة لدخول السنة التحضيرية بالطب (aufnahmetest) ما هي المواد اللازمة لدراستها لاجتياز هذا الاختبار ؟
    7 "
  10. سؤال اخر اخي الله لا يهينك انا طالب نظام مقررات وماخذ ترم صيفي 3 مواد من ضمنها مادة احياء اخر مستوى وفيزيا ء مستوى 3 وانا اخذ الان في الفصل هذا فيزياء مستوى4 فكيف سوف تحسب وعندي مادة الاكولوجي اخذتها سنة ثانية مواد اخر سنة تعتبر قليلة فكيف سيتم اختيار المواد اخي وايضا اخدت في الترم الصيفي مادة الحاسب لانو المقررات يختلف عن النظام العادي اي يمكن اخذ مواد وانهائها قبل السنة الاخيرة مثلا تستطيع ان تاخذ اخر مستوين من الرياضيات في الفصل الصيفي في هذه الحالة من المفترض ان ياخذو اخر مستويين من كل مادة علمية؟ وهل يضمن ذلك الحاسب؟ وماذا عن مواد الدين الخرى زي التفسير والفقه والتوحيد والقران فقد انهيتها في السنة الثانية والاولى فهذه المواد تاخذها مرة واحدة بشكل مكثف انا مشوش فعلا
    7 "
3 من 28 صفحة 3 من 28 ... 2348 ...
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.