الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

إسأل ونحن نجيب .. للإجابة على إستفساراتكم في المانيا (الجزء الثاني)

إسأل ونحن نجيب .. للإجابة على إستفساراتكم في المانيا (الجزء الثاني)

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 2960 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية مفتاح العلم
    مفتاح العلم

مشرف طلاب المانيا هولندا السويد النمسا

مفتاح العلم ألمانيا

مفتاح العلم , ذكر. مشرف طلاب المانيا هولندا السويد النمسا. من السعودية , مبتعث فى ألمانيا , تخصصى هندسة ميكانيكية , بجامعة HTW
    • HTW
    • هندسة ميكانيكية
    • ذكر
    • Achen, الرياض
    • السعودية
    • Apr 2012
    المزيدl

March 19th, 2016, 07:34 PM

آلسلآم عليكم ورحمة آلله وبركآته ..

هذا الموضوع تكملة لسلسة الاستفسارات في المانيا ماعدا الفيزا فتم فتح موضوع خاص له وسيستمر الموضوع الى نهاية شهر ٦ وبعدها سيغلق ويصبح ارشيف للاعضاء.

نبدا ببركة الله....
  2. السلام عليكم انا محمد من مصر عندى اسئلة مهمة جدا

1-مجموع الثانوية العاموة لدراسة الطب هل 96% كافى و لا يشترط اعلى ؟

2- بالنسبة للسفر السنة الاولى للغة ثم السنة التحضيرية ثم الجامعة
    هل شرط الفيزا و الحساب المحتوى على 8000 يورو يتعمل فى سنة اللغة ؟ و لا اللغة ليها شروط تانية و بعد كدا المبلغ يكون من بداية السنة التحضيرية ؟و لا يندفع المبلغ مرتين ؟

3-بالنسبة لمعهد deutschakademie لدراسة اللغة لقيت فى الاسعار مكتوب الكورس + الاقامة + الفيزا تكلف 1000 يورو فى الشهر هل يساعدونى فى اجرائات الفيزا و لا ايه يعنى لو لغيت اختيار الفيزا ايه الفرق ؟

4- هل بعد انهاء السنة التحضيرية يصبح مستوانا c1
    ولا نحتاج تدريب اكتر لانى صراحة احب اللغة الالمانية و عاوز اوصل مع الوقت لمستويات اعلى

5- هل نسبة قبولى فى جامعة ludwig maximilian university of munich
    صغيرة ؟ و لا لو مجموعى كويس بقدر اتقبل فيها ؟

و شكرا جدا .
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Supermemo98
    السلام عليكم انا محمد من مصر عندى اسئلة مهمة جدا

1-مجموع الثانوية العاموة لدراسة الطب هل 96% كافى و لا يشترط اعلى ؟
    مبدئيا يكفي ولكن يجب الحصول على معدل ممتاز في السنه التحضيريه

2- بالنسبة للسفر السنة الاولى للغة ثم السنة التحضيرية ثم الجامعة
    بالضبط
    هل شرط الفيزا و الحساب المحتوى على 8000 يورو يتعمل فى سنة اللغة ؟ و لا اللغة ليها شروط تانية و بعد كدا المبلغ يكون من بداية السنة التحضيرية ؟و لا يندفع المبلغ مرتين ؟
    نفس الشروط والمبلغ يندفع قبل الذهاب لالمانيا

3-بالنسبة لمعهد deutschakademie لدراسة اللغة لقيت فى الاسعار مكتوب الكورس + الاقامة + الفيزا تكلف 1000 يورو فى الشهر هل يساعدونى فى اجرائات الفيزا و لا ايه يعنى لو لغيت اختيار الفيزا ايه الفرق ؟
    لا مايساعدوك ، هذي المقصد منها انهم يرسلو لك خطاب موجه للسفاره ، موضح فيها انك طالب عندهم
    4- هل بعد انهاء السنة التحضيرية يصبح مستوانا c1
    المفترض ذلك
    ولا نحتاج تدريب اكتر لانى صراحة احب اللغة الالمانية و عاوز اوصل مع الوقت لمستويات اعلى

تحتاج ل ٣ سنين في المانيا او اكثر كي تتقنها بشكل ممتاز ولكن سنه تكفيك لتفهم امورك الدراسيه

5- هل نسبة قبولى فى جامعة ludwig maximilian university of munich
    صغيرة ؟ و لا لو مجموعى كويس بقدر اتقبل فيها ؟

بعد السنه التحضيريه راح تعرف

و شكرا جدا .

العفو والاجابات تحت الاسئلة
    7 "
  4. طيب معلش اخى عندى استفسار
    اذا انا اريد دراسة اللغة من الاول فى المانيا ببص لقيت شروط السفارة الالمانية فى مصر ان لازم يكون معايا شهادة zdf يعنى لازم ابدء فى مصر الاول فى معهد جوته بمصر لحد B1 و بعد ذلك اسافر اكمل بالمانيا ولا صعب لان طبعا تعلم اللغة الألمانية فى المانيا هيكون افضل
    مفيش اى طريقة ابدء بيها فى المانيا علطول ل
    7 "
  5. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Supermemo98
    طيب معلش اخى عندى استفسار
    اذا انا اريد دراسة اللغة من الاول فى المانيا ببص لقيت شروط السفارة الالمانية فى مصر ان لازم يكون معايا شهادة zdf يعنى لازم ابدء فى مصر الاول فى معهد جوته بمصر لحد B1 و بعد ذلك اسافر اكمل بالمانيا ولا صعب لان طبعا تعلم اللغة الألمانية فى المانيا هيكون افضل
    مفيش اى طريقة ابدء بيها فى المانيا علطول ل
    مافي طريقة، لازم تتقيد بشروط السفاره او تقدم من بلد اخر ان امكنك كتركيا مثلا!
    7 "
  6. السلام عليكم. . اخي
    لو انا اتعلمت لغة المانية هنا في معهد جوته في السعودية .. وروحت على المانيا ومستوايا B2 مثلا .. هل اقدر اختصر سنة اللغه كاملة هناك في المانيا يعني ما هي الاجرائات اللي بيفعلوها عشان يتأكدو ان معايا لغة

وشكرا
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الدبيكي
    السلام عليكم. . اخي
    لو انا اتعلمت لغة المانية هنا في معهد جوته في السعودية .. وروحت على المانيا ومستوايا B2 مثلا .. هل اقدر اختصر سنة اللغه كاملة هناك في المانيا يعني ما هي الاجرائات اللي بيفعلوها عشان يتأكدو ان معايا لغة

وشكرا
    نعم راح تختصر سنة اللغة ، واكيد الشهادة هي اثبات اللغه
    7 "
  8. طيب معليش اخي .. انا روحت على معهد جوته اللي هنا ولقين اسعارهم غاااالية .. فقررت اخذ المستوى A1 لوحدي .. جيت أسأل عن الكتب لوحدها برضو لقيت سعرها غالي بس كويس. . فقلت اشوف هل اقدر ان امشي في الكتابين لوحدي .. ولا لازم ادخل معهد

انا بسأل عشان لو لازم معهد ما اشترس الكتب واضيع فلوسي على الفاضي
    7 "
  9. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الدبيكي
    طيب معليش اخي .. انا روحت على معهد جوته اللي هنا ولقين اسعارهم غاااالية .. فقررت اخذ المستوى A1 لوحدي .. جيت أسأل عن الكتب لوحدها برضو لقيت سعرها غالي بس كويس. . فقلت اشوف هل اقدر ان امشي في الكتابين لوحدي .. ولا لازم ادخل معهد

انا بسأل عشان لو لازم معهد ما اشترس الكتب واضيع فلوسي على الفاضي
    للازم معهد، الكتب غير مفيده لحالها وخاصه انك بدون خلفيه
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.