الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استشارة بخصوص دراسة الطب كبكالوريوس ثاني

استشارة بخصوص دراسة الطب كبكالوريوس ثاني

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3483 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. السلام عليكم

انا حابه استفسر عن نفس الموضوع اخوي راح يكون مرافق معي
    وهو تخصص مختبرات طبيه ويبي يكمل طب بعد بكالوريوس المختبرات
    هل الوزارة توافق على اكمال الطب له او لا ؟
    استفسرت من الملحقيه قالت اسئلي الوزارة لان يعتبر بكالوريوس ثاني
    وارسلت للوزارة بس ماترد
    7 "
  2. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.dew
    نعم تقدري تدرسي ع حسابك الخاص ولكن ماعندي خبره عن شروط الدراسه ع حسابك الخاص ممكن اسالي عن الشروط بقسم الطلاب الي يدرسوا بحسابهم الخاص لان الشروط بتكون نفسها.. وبعدها تنضمي للبعثه

بالنسبه للاختبار نعم فيه اختبار اول شي اللغه طبعا الدراسه باللغه الالمانيه لازم تجيبي مستوى معين مثل التوفل يعني ولو مادرستي بالجامعه اقل شي سنه لازم تدرسي سنه تحضيريه وبنهايه السنه يكون قيه اختبار نسيته مع الثانويه يحدد قبولك للطب.. وانتي مااعتقد بيلزم لك سنه تحضيريه لانك درستي تمريض فبيعادلوا لك يمكن السنه الاولى لك كسنه تحضيريه وتدرسي لغه وتجيبي مستوى اسمه 2 DSH وتقدمي للجامعه.. بس لازم تكون نسبتك عاليه لان المقعد باللمانيا للطب جدا صعب وعليه مفاضله كثير مع كل الاجانب وبيكون تقريبا فقط خمسه بالميه من الاجانب الي ينقبلوا و95 بالميه المان وطلاب دول اوربا وهذا يختلف من جامعه لجامعه .. فلو نسبتكي بالثانوي فوق 95 وشاده خيلك بالتمريض بيمديكي ان شاء الله تدرسي طب ..

بالتوفيق ودعواتك
    ........
    لو سمحت يا دكتور انا طالبة مصرية و معايا الشهادة الثانوية المصرية بالفرع الأدبى . كنت عايزة اتخصص بالطب النفسى و اهل الخبرة للأسف قالولى ان عشان اوصل للمجال ده لازم ادرس الفرع الادبى فى الثانوية مش العلمى و انى ادرس بكليه الآداب قسم علم النفس ..و حاليا عرفت ان ده كان غلط و انى لازم ادرس الطب زى ماكنت عايزة من الاول و بعدين بتخصص فى الطب النفسى .. وانا عايزة اعرف هل انا ممكن بعد الحصول على شهادة اللغة B2 بتقدم لدراسة سنة تحضيرية لكلية الطب ولا مش ممكن ؟ و اذا مش ممكن .هل ممكن اعمل فى المانيا سنة معادلة للثانوية العامة بس الفرع العلمى للتأهيل لدخول كلية الطب بألمانيا ؟ او من الأفضل انى اعمل معادلة لهذه السنة فى دولة عربية ؟ ..
    أرجوك تفيدنى لو عند حضرتك معلومة
    7 "
  3. لوسمحتم عايزة اعرف هل ممكن لى التقدم لدراسة السنة التحضيرية للطب البشرى فى حالة حصولى على شهادة الثانوية العامة المصرية في الفرع الادبى ..
    اذا كان الرد لا .
    ما هى الوسيلة التى تمكننى من الالتحاق بكلية الطب بألمانيا ؟؟؟
    أرجو الرد و لكن بمعلومات مأكدة الله يوفقكم
    7 "
  4. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hopex
    ........
    لو سمحت يا دكتور انا طالبة مصرية و معايا الشهادة الثانوية المصرية بالفرع الأدبى . كنت عايزة اتخصص بالطب النفسى و اهل الخبرة للأسف قالولى ان عشان اوصل للمجال ده لازم ادرس الفرع الادبى فى الثانوية مش العلمى و انى ادرس بكليه الآداب قسم علم النفس ..و حاليا عرفت ان ده كان غلط و انى لازم ادرس الطب زى ماكنت عايزة من الاول و بعدين بتخصص فى الطب النفسى .. وانا عايزة اعرف هل انا ممكن بعد الحصول على شهادة اللغة B2 بتقدم لدراسة سنة تحضيرية لكلية الطب ولا مش ممكن ؟ و اذا مش ممكن .هل ممكن اعمل فى المانيا سنة معادلة للثانوية العامة بس الفرع العلمى للتأهيل لدخول كلية الطب بألمانيا ؟ او من الأفضل انى اعمل معادلة لهذه السنة فى دولة عربية ؟ ..
    أرجوك تفيدنى لو عند حضرتك معلومة
    للاسف اختي ماعندي اجابه اكيده لك لان انتي شهادتك الثانويه ادبيه و ابدا ما مر علي طالب بشهاده الادبي ودرس طب والطب مهم ان الطالب يدرس احياء وكيمياء وفيزياء بس ممكن يكون بمقدورك بما ان بتدرسين سنه تحضيريه بالمواد العلميه
    الافضل ترسلي نسخه من شهادتك للاوني اسست وتقولين لهم انا اريد ادرس طب هل يصح لي دراسته بشهادتي الادبيه ,.. اسفه ماعندي اجابه اكيده ارسلي ليهم هنا Home :: uni-assist e.V. هذا مكتب تقديم الاجانب للجامعات الالمانيه وبالتوفيق,, وان شاء الله احد عنده خبره بالموضوع ويفيدك اكثر
    7 "
2 من 2 صفحة 2 من 2 12
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.