الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسار استكمال دراسة الطب فى المانيا

استفسار استكمال دراسة الطب فى المانيا

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 2338 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية NORHAN EHAB
    NORHAN EHAB

مبتعث جديد New Member

NORHAN EHAB غير معرف

NORHAN EHAB , أنثى. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى , تخصصى MEDICINE , بجامعة MANSOURA
    • MANSOURA
    • MEDICINE
    • أنثى
    • MANSOURA
    • مصر
    • Nov 2017
    المزيدl

November 24th, 2017, 11:15 PM

السلام عليكم

لو سمحتم انا طالبة بكلية الطب فى السنة التانية جامعة المنصورة
    حاليا مصممة اكمل دراستى بالمانيا
    و حابه اعرف خطوه بخطوه مفروض اعمل ايه ؟؟؟؟
    ايه المطلوب و اية الاجراءات اللى مفروض اجهزها عشان ف نهاية السنة دى اكون فى المانيا بكمل دراسه ؟
    كمان حابة اعرف انا هعاجل السنتين دول ولا هبدأ من جديد ؟
  2. عليكم السلام

لأكمال الدراسة بألمانيا يستلزم حسب القوانين الجديدة الوصول لمستوى معين من اللغة الالمانية , ان كنتي تريدين الالتحاق بمعهد لغة هناك فحسب ماذكر مطلوب المستوى A1 او A2 , اذا كنتي تريدين الالتحاق مباشرة بالجامعة فتحتاجين إلى شهادة باللغة الالمانية بمستوى أقلها B2 وبعض الجامعات تطلب C1 واسم الشهادة اما DSH2 او Testdaf وغيره .. للتفاصيل اسالي الجامعات التي تريدينها

حسب علمي ومما رأيت الدراسة ستبدأيها من الصفر , على حسب الجامعة ممكن يشوفوا امكانية معادلة بعض المواد من عدمها , كل جامعة تختلف عن الاخرى فالافضل قبل السفر التواصل مع كل جامعة على حدى لانه لا يوجد نظام او قانون موحد لهذه الامور

الأهم أن تراجعي السفارة الألمانية ببلدك ويمكنك مراجعة موقع السفارة الالمانية على الانترنت لمزيد من المعلومات المفصلة
    غالباً تكون طلبات الفيزا بتامين قبول جامعي قبل السفر او قبول بمعهد مع توفير السكن وفتح حساب يكون فيه 8000 يورو وطبعا ترجمة الاوراق وتصديقها
    لكن برضه يختلف من بلد لبلد فالافضل السؤال بالسفارة مباشرة

يجب عليكي الانتباه لمواعيد التقديم للجامعات , التقديم ينتهي بـ 15.07 لمعظم الجامعات للترم الشتوي و 15.1 للترم الصيفي , ممكن تتفاوت المواعيد حسب الجامعات لذلك أكرر مهم جداً مراجعة كل جامعة على حدى
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NORHAN EHAB
    السلام عليكم

لو سمحتم انا طالبة بكلية الطب فى السنة التانية جامعة المنصورة
    حاليا مصممة اكمل دراستى بالمانيا
    و حابه اعرف خطوه بخطوه مفروض اعمل ايه ؟؟؟؟
    ايه المطلوب و اية الاجراءات اللى مفروض اجهزها عشان ف نهاية السنة دى اكون فى المانيا بكمل دراسه ؟
    كمان حابة اعرف انا هعاجل السنتين دول ولا هبدأ من جديد ؟
    وصلتى لحاجة اختي ؟
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.