الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

استفسارات أطلبها من الدكتور الهندي

استفسارات أطلبها من الدكتور الهندي

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 5161 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية nany_nany
    nany_nany

مبتعث جديد New Member

nany_nany مصر

nany_nany , أنثى. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى ثانوي , بجامعة مدرسة عادية
    • مدرسة عادية
    • ثانوي
    • أنثى
    • قطر, الدوحة
    • مصر
    • Feb 2010
    المزيدl

March 4th, 2010, 02:40 PM

أنا مصرية وباخد ثانوية من قطر أنا جبت في الترم الأول 98.6 وأنا كنت بفكر في دراسة الطب في الهند فعشان أروح هناك أدرس طب المفروض نسبتي تكون كام ؟ في شهادات ايه اللي باخدها ؟
    كورسات ايه بيحتاجوها ؟ وكمان انا مش كويسة أوي ف الانجلش بس مش وحشة س مش مية مية يعني ودي حكاية عملالي قلق فدا يبقى عائق ادامي هناك ، وأحسن جامعة في الهند والمركز الأول فيها لدراس طب ايه هي ؟ وبالنسبة ليا كبنت يعني صعب اني اتعايش هناك ولا لأ والمدينة الجامعية متطلباتها وتكاليفها ( كل شهر ولا سنة )
    وكمان الطب كله مدته قد ايه ؟ وتكاليفة بتبقى بالسنة ولا ايه ؟ ولو بالسنة بدفع كام كل سنة ؟ ومواعيد الدراسة بتبدأ امتى؟
    والاجازات امتى ؟
    سؤال نسيت اسئله ، انا فكرت ف الدراسة بالهند عشان بظن ان مكانتها أعلى مستوى العالم أعلى من مصر فدا صحيح ؟ يعني طب الهند ليها مركز على مستوى العالم فالهند محتلة مركز ايه ؟
    يعني هل هي من الشهادات اللي المطلوبة دايما ؟
    أنا اسفة والله يعني لو كنت ازعجت حضرتك بالاسئلة الكتيرة دي
    لو مفهاش تعب ممكن حضرتك ترد عليا ف اقرب فرصة
    انا لما اجي اقدم بقدم من قطر ولا هناك ولا ايه ؟ بص انا عايزاك تقولي أعمل ايه انا معرفش اي حاجة خاالص

2. [QUOTE=nany_nany;1725592]
    أنا مصرية (( زعلتونا أمبارح ماقدرتوا تفوزون على إنجلترا )) وباخد ثانوية من قطر أنا جبت في الترم الأول 98.6 وأنا كنت بفكر في دراسة الطب في الهند فعشان أروح هناك أدرس طب المفروض نسبتي تكون كام ؟ في شهادات ايه اللي باخدها ؟

أهم شيء لكي تحصلين على القبول من دون أي مشاكل أن تكون نسبتك في التسعينات أو الثمانينات العالية أي من 88 إلى فوق الأمر الاخر درجاتك في المواد العلمية اهم شيء تكون عالية

الأمر الثالث لغتك الإنجليزية تكون ممتازة ,,,, طبعا هذا الشرط مني

كورسات ايه بيحتاجوها ؟ وكمان انا مش كويسة أوي ف الانجلش بس مش وحشة س مش مية مية يعني ودي حكاية عملالي قلق فدا يبقى عائق ادامي هناك ، وأحسن جامعة في الهند والمركز الأول فيها لدراس طب ايه هي ؟ وبالنسبة ليا كبنت يعني صعب اني اتعايش هناك ولا لأ والمدينة الجامعية متطلباتها وتكاليفها ( كل شهر ولا سنة )

والله يا اختي العزيزة أهم شيء اللغة الأمر الأخر عندك في بنغلور الحياة حلوة وكليات الطب فيها قوية بس بشرط إنتي شوفي الجامعة التي تدرس الطب عندكم في مصر وقطر معترف بها ام لا اللي هي
    rajiv gandhi university
    بالنسبة للتكاليف طبعا غالية مرة يعني الدراسة كاملة تكلف 115 ألف دولار

وكمان الطب كله مدته قد ايه ؟
    مدته 4 سنوات سنة إمتياز المجموع 5 سنوات
    وتكاليفة بتبقى بالسنة ولا ايه ؟
    هناك كليات يطلبون منك دفع الرسوم كاملة وهناك كليات بالاقساط
    ولو بالسنة بدفع كام كل سنة ؟
    على حسب ممكن 20 ألف دولار مثلا
    ومواعيد الدراسة بتبدأ امتى؟
    نهاية 7 بداية 8
    والاجازات امتى ؟
    هناك إجازة في شهر 12 مدتها قليلة ممكن إسبوع وممكن تزيد إلى شهر
    وهناك إجازة في شهر 6 مدته شهر ونصف إلى شهرين

سؤال نسيت اسئله ، انا فكرت ف الدراسة بالهند عشان بظن ان مكانتها أعلى مستوى العالم أعلى من مصر فدا صحيح ؟
    طبعا الطب في الهند قوي قوي جدا جدا
    يعني طب الهند ليها مركز على مستوى العالم فالهند محتلة مركز ايه ؟
    والله لا أعلم ولكن أنا أعتقد إنها تأتي بعد أمريكا
    اكيد
    انا لما اجي اقدم بقدم من قطر ولا هناك ولا ايه ؟
    شوفي يا اختي العزيزة اكثر الكليات تتطلب حضور الأب أو الام أو الطالب شخصيا للتسجيل لأن الطب مو حاجه سهله وإذا في مركز في قطر يقدر يساعدك على القبول كان بها بس أنا أفضل إنك تجين بنفسك وتشوفين الكلية بنفسك
    بص انا عايزاك تقولي أعمل ايه انا معرفش اي حاجة خاالص

أختي لا تستعجلي إنتي شدي حيلك الأن في الثانوية وإن شاء الله الامور سهلة وليست معقده
    7 "
  3. [QUOTE=al_bashr3030;1725934]
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nany_nany
    أنا مصرية (( زعلتونا أمبارح ماقدرتوا تفوزون على إنجلترا )) وباخد ثانوية من قطر أنا جبت في الترم الأول 98.6 وأنا كنت بفكر في دراسة الطب في الهند فعشان أروح هناك أدرس طب المفروض نسبتي تكون كام ؟ في شهادات ايه اللي باخدها ؟

أهم شيء لكي تحصلين على القبول من دون أي مشاكل أن تكون نسبتك في التسعينات أو الثمانينات العالية أي من 88 إلى فوق الأمر الاخر درجاتك في المواد العلمية اهم شيء تكون عالية
    الأمر الثالث لغتك الإنجليزية تكون ممتازة ,,,, طبعا هذا الشرط مني

والله يا اختي العزيزة أهم شيء اللغة الأمر الأخر عندك في بنغلور الحياة حلوة وكليات الطب فيها قوية بس بشرط إنتي شوفي الجامعة التي تدرس الطب عندكم في مصر وقطر معترف بها ام لا اللي هي
    rajiv gandhi university
    بالنسبة للتكاليف طبعا غالية مرة يعني الدراسة كاملة تكلف 115 ألف دولار
    وكمان الطب كله مدته قد ايه ؟
    مدته 4 سنوات سنة إمتياز المجموع 5 سنوات
    وتكاليفة بتبقى بالسنة ولا ايه ؟
    هناك كليات يطلبون منك دفع الرسوم كاملة وهناك كليات بالاقساط
    ولو بالسنة بدفع كام كل سنة ؟
    على حسب ممكن 20 ألف دولار مثلا
    ومواعيد الدراسة بتبدأ امتى؟
    نهاية 7 بداية 8
    والاجازات امتى ؟
    هناك إجازة في شهر 12 مدتها قليلة ممكن إسبوع وممكن تزيد إلى شهر
    وهناك إجازة في شهر 6 مدته شهر ونصف إلى شهرين
    سؤال نسيت اسئله ، انا فكرت ف الدراسة بالهند عشان بظن ان مكانتها أعلى مستوى العالم أعلى من مصر فدا صحيح ؟
    طبعا الطب في الهند قوي قوي جدا جدا
    يعني طب الهند ليها مركز على مستوى العالم فالهند محتلة مركز ايه ؟
    والله لا أعلم ولكن أنا أعتقد إنها تأتي بعد أمريكا
    اكيد
    انا لما اجي اقدم بقدم من قطر ولا هناك ولا ايه ؟
    شوفي يا اختي العزيزة اكثر الكليات تتطلب حضور الأب أو الام أو الطالب شخصيا للتسجيل لأن الطب مو حاجه سهله وإذا في مركز في قطر يقدر يساعدك على القبول كان بها بس أنا أفضل إنك تجين بنفسك وتشوفين الكلية بنفسك
    بص انا عايزاك تقولي أعمل ايه انا معرفش اي حاجة خاالص

أختي لا تستعجلي إنتي شدي حيلك الأن في الثانوية وإن شاء الله الامور سهلة وليست معقده

طبعا مشاء تبارك الله اخوي البشر ماقصر , وكفا ووفا ,
    وحبيت اضافة بسيطه :
    هو ان الطب بالهند قوي جدا وشهادتها معترفة بأغلب انحاء العالم........
    7 "
  4. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nany_nany
    بجد ميرسي جداااااااااااااااااااااااااااااااااا لردودكم
    وربنا يجزيكم خير ان شاء الله
    تعباكم معايا والله
    ومرة تانية شكرا

على الرحب والسعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــه.....
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.