الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - أرجو المساعدة بالنصيحة والخبرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - أرجو المساعدة بالنصيحة والخبرة

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4063 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية muhammad_furp
    muhammad_furp

مبتعث جديد New Member

muhammad_furp مصر

muhammad_furp , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى تخطيط , بجامعة القاهرة
    • القاهرة
    • تخطيط
    • ذكر
    • القاهرة, القاهرة
    • مصر
    • Feb 2013
    المزيدl

February 12th, 2013, 12:43 AM

السلام عليكم
    اخواني اعضاء ملتقي مبتعث الكرام
    اولا احب اشكركم من صميم قلبي لمجهودكم الكبير في التوعية ونقل الخبرات واعطاء النصح بكل اخلاص
    ربنا يجعل ذلك في ميزان حسناتكم جميعا
    بالنسبة لاخوكم انا محمد من مصر والحمدلله حصلت علي موافقة للحصول علي منحة دراسة الدكتوراة في الهند في مجال التخطيط الاقليمي
    طبعا لسه الخطوات منتهتش لان لازم بعد ارسال الاوراق نحصل علي موافقة من هناك وهنا يأتي طلب النصيحه من سيادتكم في الاتي:
    1- محتاج اعرف موقع او من حضراتكم تصنيف معترف بيه للجامعات علشان مطلوب اختيار 3 جامعات وطبعا من الافضل يكون للجامعة تصنيف دولي او تكون متميزة علي مستوي الهند
    2- وهذا الفرع مرتبط بما يسبقه وهو عن افضل المدن الي يمكن الاقامة بها والاحساس بسهولة التكيف مع السفر والغربة والصعوبات المبدئية
    3- هل يوجد احد من اخواننا في الملتقي هنا من مصر
    4- لو معايا زوجتي وبناتي هما لسه مدخلوش مدرسة فوضع دراستهم هناك هيكون ازاي يعني في الدراسة وهكذا والتعامل مع السفارة بيكون ازاي في هذا الشأن
    5- هل ممكن في سفر الأسرة اخذ والدة زوجتي لانها مقيمه معي وطبعا مش هينفع تكون لوحدها بعيد عننا
    6- اخيرا واسف للاطالة هل في مجالات معينة بتعاني منها الهند او محتاج اكتشافات فيها مثلا استغلال الطاقة الجديدة او التنمية الزراعية وهكذا......
    وشكراً جزيلا لحضراتكم وعلي وقتكم الغالي
  2. شوف يا كبير الي فهمته من سؤالك الاول انك تريد تعرف اعتراف وتصيف الجامعات
    انا بعطيك ثلاث مواقع تصنف الجامعات على مستوى العالم او القارة او الدولة بس مدام انك مصري شو الجامعات والتخصصات المعتمدة في البلد الي بتدرس بيها
    المهم مابطول عليك
    بعطيك الروابط وتفضل

India | Ranking Web of Universities

ونت افهم كيف يكون التصنيف

وهذا رابط ثاني عن مستوى اسيا

Top Asian universities 2011-12

ورابط ثالث كمان عن مستوى اسيا

2012 Asian University Rankings | Top Universities

وتقدر تغير خياراتك ع حسب المجال او اي شي ع بالك المهم

مو شرط تاخذ الاول ولا الخامس

اهم شي معتمدة اكاديميا بالعالم اسره

اما بقية الاسئلة انا مو من اهلها لاني مادرست هناك

المهم
    يالتوفيق لك
    7 "
  3. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب ع ل م
    شوف يا كبير الي فهمته من سؤالك الاول انك تريد تعرف اعتراف وتصيف الجامعات
    انا بعطيك ثلاث مواقع تصنف الجامعات على مستوى العالم او القارة او الدولة بس مدام انك مصري شو الجامعات والتخصصات المعتمدة في البلد الي بتدرس بيها
    المهم مابطول عليك
    بعطيك الروابط وتفضل

India | Ranking Web of Universities

ونت افهم كيف يكون التصنيف

وهذا رابط ثاني عن مستوى اسيا

Top Asian universities 2011-12

ورابط ثالث كمان عن مستوى اسيا

2012 Asian University Rankings | Top Universities

وتقدر تغير خياراتك ع حسب المجال او اي شي ع بالك المهم

مو شرط تاخذ الاول ولا الخامس

اهم شي معتمدة اكاديميا بالعالم اسره

اما بقية الاسئلة انا مو من اهلها لاني مادرست هناك

المهم
    يالتوفيق لك
    يسلملي زوقك يا أستاذي الفاضل
    الف الف مليون شكر
    7 "
  4. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhammad_furp
    السلام عليكم
    اخواني اعضاء ملتقي مبتعث الكرام
    اولا احب اشكركم من صميم قلبي لمجهودكم الكبير في التوعية ونقل الخبرات واعطاء النصح بكل اخلاص
    ربنا يجعل ذلك في ميزان حسناتكم جميعا
    بالنسبة لاخوكم انا محمد من مصر والحمدلله حصلت علي موافقة للحصول علي منحة دراسة الدكتوراة في الهند في مجال التخطيط الاقليمي
    طبعا لسه الخطوات منتهتش لان لازم بعد ارسال الاوراق نحصل علي موافقة من هناك وهنا يأتي طلب النصيحه من سيادتكم في الاتي:
    1- محتاج اعرف موقع او من حضراتكم تصنيف معترف بيه للجامعات علشان مطلوب اختيار 3 جامعات وطبعا من الافضل يكون للجامعة تصنيف دولي او تكون متميزة علي مستوي الهند
    2- وهذا الفرع مرتبط بما يسبقه وهو عن افضل المدن الي يمكن الاقامة بها والاحساس بسهولة التكيف مع السفر والغربة والصعوبات المبدئية
    3- هل يوجد احد من اخواننا في الملتقي هنا من مصر
    4- لو معايا زوجتي وبناتي هما لسه مدخلوش مدرسة فوضع دراستهم هناك هيكون ازاي يعني في الدراسة وهكذا والتعامل مع السفارة بيكون ازاي في هذا الشأن
    5- هل ممكن في سفر الأسرة اخذ والدة زوجتي لانها مقيمه معي وطبعا مش هينفع تكون لوحدها بعيد عننا
    6- اخيرا واسف للاطالة هل في مجالات معينة بتعاني منها الهند او محتاج اكتشافات فيها مثلا استغلال الطاقة الجديدة او التنمية الزراعية وهكذا......
    وشكراً جزيلا لحضراتكم وعلي وقتكم الغالي
    اهلا بك اخوي العزيز ومرحبا بك معنا
    وانصحك بقراءة مواضيع المنتدى المثبتة وسوف تستفيد الكثير وبعد كذا إحنا تحت أمرك باي استفسار
    7 "
  5. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدكتور الهندي
    اهلا بك اخوي العزيز ومرحبا بك معنا
    وانصحك بقراءة مواضيع المنتدى المثبتة وسوف تستفيد الكثير وبعد كذا إحنا تحت أمرك باي استفسار
    اهلاً بيك يادكتورنا الكريم وبارك الله فيك علي مجهودك ونصائحك
    وانا فعلا قبل ماكتب الموضوع كنت قريت كتير في المواضيع واستفدت كتير والحمدلله، لكن لو في نصيحه من حضرتك في النقطة 4-5-6
    يبقي لحضرتك جزيل الشكر لانهم فعلا مش لاقي مواضيع شبيه اعرف حلول من خلالها
    وشكرا لتعبك يادكتور
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhammad_furp
    اهلاً بيك يادكتورنا الكريم وبارك الله فيك علي مجهودك ونصائحكوانا فعلا قبل ماكتب الموضوع كنت قريت كتير في المواضيع واستفدت كتير والحمدلله، لكن لو في نصيحه من حضرتك في النقطة 4-5-6 يبقي لحضرتك جزيل الشكر لانهم فعلا مش لاقي مواضيع شبيه اعرف حلول من خلالهاوشكرا لتعبك يادكتور
    بخصوص الزوجه والأطفال ممكن عن طريق القنصلية او مدارس أجنبيةاما بخصوص والده زوجتك مافي مشاكل ممكن بفيزا زيارة اما بخصوص التخصصات فهناك كل ما يخطر على بالك من تخصصات قوية جداً ولا عليك سوا البحث فقطوبالتوفيق اخوي
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدكتور الهندي
    بخصوص الزوجه والأطفال ممكن عن طريق القنصلية او مدارس أجنبيةاما بخصوص والده زوجتك مافي مشاكل ممكن بفيزا زيارة اما بخصوص التخصصات فهناك كل ما يخطر على بالك من تخصصات قوية جداً ولا عليك سوا البحث فقطوبالتوفيق اخوي
    الف شكر ليك ياأخي الكريم
    ما قصرت وما اخفيت
    بوركت
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.