الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

حائر .. واحتاج الي المساعده رجاء :) .. (( جعله الله في ميزان حسناتكم :)

حائر .. واحتاج الي المساعده رجاء :) .. (( جعله الله في ميزان حسناتكم :)

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 3753 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية ياسر حواس
    ياسر حواس

مبتعث جديد New Member

ياسر حواس الهند

ياسر حواس , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى الهند , تخصصى تكنلوجيا المعلومات , بجامعة الازهر
    • الازهر
    • تكنلوجيا المعلومات
    • ذكر
    • السادات, المنوفيه
    • مصر
    • Jan 2014
    المزيدl

January 14th, 2014, 06:27 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بدايه انا من مصر .. وفكرت اني ادرس بره بلدي .. انا في 3 تجاره انجليزي وتخلفت عن الامتحانات السنه دي عشان عندنا اضراب .. المهم اني عايز ادرس it ودورت كتير لقيت ان افضل مكان هو الهند ..
    .. وعرفت ان الدراسه بتبدأ في شهر 6 .. فكنت عايز اروح ادرس انجليزي من دلوقتي لحد شهر 6 وبالمره ادور علي الجامعه واتعود علي المعيشه واظبط حالي .

وعندي كذا سؤال ارجو انكم تجاوبوا عليا .. معلش هاتعبكم معايا ..

1- ايه افضل مدينه لدراسه ال it ؟؟ وايه افضل الجامعات لدراسه ال it ؟

2- هل يوجد مكاتب قبول في مصر ؟ واين هي ؟

3- هل شهاده الثانويه الازهريه معترف بها ؟؟

4- هل كل سنه لازم انزل مصر عشان اجدد الفيزا ( التأشيره ) ؟؟ ولا ممكن اجددها من الهند عادي ؟

5- هل لو جبت قبول من معهد لدراسه اللغه الانجليزيه ينفع لما اروح احول علي معهد تاني ؟ وهل 5 شهور كفايه لدراسه التوفل ؟

6- لما اجيب تأشيره طالب .. هاجيبها مع قبول من معهد للغه الانجليزيه .. ولما اروح الهند ويحين وقت الجامعه .. هاروح اقدم في جامعه معينه .. هل لازم ارجع مصر تاني عشان اعدل الفيزا ( التأشيره ) ؟

القصه كلها اني عايز اروح الهند دلوقتي ادرس الانجليزي لحد ما يحين وقت الجامعه وابقي اقدم في الجامعه وانا هناك .. عشان اكون سألت علي افضل جامعه ؟ ولا لازم احدد من قبل ما اسافر انهي جامعه انا راح ادرس بيها ؟؟

معلش طولت عليكم في الاسئله .. جزاكم الله خيرا .. انتظر ردكم بفارغ الصبر
  2. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر حواس
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بدايه انا من مصر .. وفكرت اني ادرس بره بلدي .. انا في 3 تجاره انجليزي وتخلفت عن الامتحانات السنه دي عشان عندنا اضراب .. المهم اني عايز ادرس it ودورت كتير لقيت ان افضل مكان هو الهند ..
    .. وعرفت ان الدراسه بتبدأ في شهر 6 .. فكنت عايز اروح ادرس انجليزي من دلوقتي لحد شهر 6 وبالمره ادور علي الجامعه واتعود علي المعيشه واظبط حالي .

وعندي كذا سؤال ارجو انكم تجاوبوا عليا .. معلش هاتعبكم معايا ..

1- ايه افضل مدينه لدراسه ال it ؟؟ وايه افضل الجامعات لدراسه ال it ؟
    شوف الـ IT لا يوجد بشكل بكالوريس في الهند ولكن يوجد بشكل هندسة IT لو أردت بكالوريس IT أنصحك بماليزيا

2- هل يوجد مكاتب قبول في مصر ؟ واين هي ؟
    الله تعالى أعلم

3- هل شهاده الثانويه الازهريه معترف بها ؟؟
    لا علم لنا ولكن اللي أعرفه أن النظام الهندي هنا يتطلب 10 + 2 يعني 12 سنة دراسية (( أما هل الثانوية الأزهرية مقبولة أم لا الله أعلم )) وأنصحك بمراجعة السفارة الهندية سوف يفيدوك
    4- هل كل سنه لازم انزل مصر عشان اجدد الفيزا ( التأشيره ) ؟؟ ولا ممكن اجددها من الهند عادي ؟
    ليس شرطا خصوصا إن أتيت بفيزة طالب .. في بعض الأحيان يتطلب منك السفر حال أنك أتيت بفيزة معهد يتطلب منك الرجوع وعمل فيزة بإسم الجامعة
    5- هل لو جبت قبول من معهد لدراسه اللغه الانجليزيه ينفع لما اروح احول علي معهد تاني ؟ وهل 5 شهور كفايه لدراسه التوفل ؟
    تقدر تحول من دون ماحد يسألك .. إذا إنقليزيتك طيبة ويبيلك مجرد تحسينات عليها فأعتقد إنها كافية بإذن الله
    6- لما اجيب تأشيره طالب .. هاجيبها مع قبول من معهد للغه الانجليزيه .. ولما اروح الهند ويحين وقت الجامعه .. هاروح اقدم في جامعه معينه .. هل لازم ارجع مصر تاني عشان اعدل الفيزا ( التأشيره ) ؟
    كما ذكرت لك في بعض الأحيان مركز الجوازات يمشيك وتغيير التأشيرة بإسم الجامعة ولكن في بعض الأحيان يطلب منك المغادرة والرجوع بفيزة جديدة

القصه كلها اني عايز اروح الهند دلوقتي ادرس الانجليزي لحد ما يحين وقت الجامعه وابقي اقدم في الجامعه وانا هناك .. عشان اكون سألت علي افضل جامعه ؟ ولا لازم احدد من قبل ما اسافر انهي جامعه انا راح ادرس بيها ؟؟
    بالتوفيق إن شاء الله

معلش طولت عليكم في الاسئله .. جزاكم الله خيرا .. انتظر ردكم بفارغ الصبر
    خذ راحتك وأتمنى أكون وضحت لك جزء مما سألت عنه
    7 "
  3. جزااك الله خيرا اخي العزيز ..

عندي بعض الاسئله الاخري .. معلش بقه

انا كنت ناوي ادخل جامعه بنغلور .. وكنت هاتخصص في كومبيوتر ساينس .. بس دخلت علي موقع top universities وشوفت تصنيف ال qs .. لقيتها مش موجوده اصلا ؟

ولقيت جامعه مالايا موجوده ورقهما 167 !! >> طلعت اعلي من معاهد ال IIT في الهند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ازااااي ده طيب ؟؟ ولا الموقع ده بيدي تصنيفات غير صحيحه ؟؟

الاسئله بقه ..

1- انهي موقع بيدي تصنيفات صحيحه ؟ واعرف منين ترتيب الجامعه علي العالم ؟؟

2- هل معني ذلك ان جامعه مالايا اعلي فعلا من معاهد ال IIT في الهند ؟؟

3- بم تنصحني .. الدراسه في الهند في جامعه بنغلور ام الدراسه في ماليزيا في جامعه مالايا او الجامعه الاسلاميه ؟

4- هل سأستطيع اللحاق باالانضمام للفرقه التي تبدأ في شهر 7 في جامعه مالايا ؟؟ علما بأني لا احمل شهاده التوفل ؟ ولكن لغتي الانجليزيه كويسه جدا الحمد لله ؟

5- هل يمكن ان يتم قبولي في معاهد ال IIT في الهند >> وليكن معهد IITB ?? وما هي شروطهم ؟ وهل يتم منحي درجه البكالوريوس مثل الجامعه ؟ وهل عندهم بكالوريوس كومبيوتر ساينس ؟ وماذا افعل لكي يقبلوني ؟

اخي .. انا حائر جدا ومشتت .. واريد ان اصبح من احسن الهاكر الاخلاقي بالعالم .. اعلم ان المشوار طويل .. ولكني اعشق هذا المجال ... لا اعلم هل ادرس بماليزيا ام بالهند .. وبأي جامعه ادرس ؟؟ وبقالي اسبوعين ببحث ع النت واسأل ناس كتير .. وكل واحد بيديني رأي مختلف .. والوقت عمال يمضي وانا مش عارف اعمل اييييييييييييييه ؟؟

ارجوك اخي .. اريد النصيحه .. جزاكم الله خيرا
    7 "
  4. شوف الـ IT لا يوجد بشكل بكالوريس في الهند ولكن يوجد بشكل هندسة IT لو أردت بكالوريس IT أنصحك بماليزيا

)) ما معني هذا الكلام ؟؟ لا افهم ؟ ؟))

لا يوجد بكالوريوس في الهند ؟؟ كيف هذا ؟

طب هل يوجد بكالوريوس في الكومبيوتر ساينس !؟
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.