الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

أسأله عن جامعه تناقا ساعدونى ساعدونى

أسأله عن جامعه تناقا ساعدونى ساعدونى

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 5929 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية creed
    creed

مبتعث مجتهد Senior Member

creed مصر

creed , ذكر. مبتعث مجتهد Senior Member. من السعودية , مبتعث فى مصر , تخصصى هندسة ميكانيكية , بجامعة الأكاديميه العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحرى
    • الأكاديميه العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحرى
    • هندسة ميكانيكية
    • ذكر
    • الإسكندرية, الإسكندرية
    • السعودية
    • Jul 2007
    المزيدl

January 26th, 2008, 04:49 AM

السلام وعليكم ورحمه الله وبركاته

اتمنى انك تساعدونى فى اجابه دى الأسئله الى داوشه مخى من فتره ولكم الأجر من ربنا طبعن ودعوه منى ليكم

بالتوفيق

انا إن شاء الله ناوى اكمل دراسه الجامعه فى جامعه تناقا فى ماليزيا الى سمعت انها احسن جامعه بعد ملتميدا على

حسابى الخاص وبعد كدا ان شاء الله اتحول على حساب الحكومه قسم حاسب آلى .

بس منى عارف بخصوص

1- انا معايا دبلوم من كليه التقنيه خريج عام 1426-1427 (دعم فنى ) بمعدل 2.96 من 5 ما ادرى يعادلوه بدل

سنه الفونديشن ولا لا؟

2- لو ماعادلوه انا متخرج من الثانويه عام 1420 بمعدل 85 وماعندى لاقدرات ولا يحزنون عشان وقت ما

اتخرجت ما كان دا النظام فيه من اساسو يعنى اقدم بالثنويه واعيد من اول وجديد مع العلم انى كنت فى جامعه ام

القرى لمده 3 سنين ونص قسم هندسه ميكانيكيه وسحبت ملفى بعد كدا من الجامعه وعندى ترانس كربت مختوم

وموقع بى 49 ساعه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

3- انا ناوى اطلع مع زوجتى وابوها وامها لظروف عائليه فى واحد من الشباب افادنى جزاه الله خير انو ما

يقدرو يجلسو معايا كلهم ابو زوجتى وامها فقط يقدرو يجلسو 3 شهور ولازم يخرجو من ماليزيا هل الكلام دا صح

؟؟؟؟؟ طيب لو خرجو يوم واحد على سنغافوره ورجعو مافى مشكله ؟؟؟؟؟

4- رحت القنصليه الماليزيه فى جده والأخ الى هناك قلى لو راسلت الجامعه حقت تناقا يرسلولك الموافقه على اللغه

ومتا ماخلصتها ممكن تنضم للجامعه بمده لاتزيد عن سنه لدراسه اللغه وقلى فى أثناء دراستك تراجعهم بشادتك

حقت الدبلوم عشان يعادلولك الفاونديشن هل الكلام دا صحيح تكفى افيدونى على كدا لو رحت هناك ومارضيو

يعادلولى هيا يبغالى ادرس تقريبا سته شهور لغه على حسب منى متوقع من مستوايا وكمان سنه فونديشن وكمان

السنه الاولى عشان اخلص 30 ساعه وانضم للبعثه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

5- طيب لو درست فى تناقا والحكومه بطلت تنقل على حسابها الى يدروسو فى جامعه تناقا زى ماسوت فى ملتميدي

ا اش العمل ؟

6- سمعت انو فى جامعتين بإسم تناقا وحده فى منطقه اسمها كجاا تبعد عن كوالا تلت ساعه والتانيه منى عارف اش

اسمها المنطقه وتبعد عن كوالا 3 ساعات ايهم احسن بالنسبه لدراسه الحاسب الألى ؟؟؟؟

7- بالنسبه للطلب حق الدارسين على حسابهم الخاص والى هوا خطاب من البنك للى حيصرف عليا ابويا ولا امى ولا

احد تعريف بالراتب حقو طيب لو انا كنت الى حأصرف على نفسى يعنى انا موظف وحاطط المبلغ فى البنك الى

بدى ادرس بيه كيف اسوى ؟طبعن حاستقيل من عملى لكن انا مجمع مبلغ وبدى احطو فى البنك هوا دا الى طالع بيه

البعثه اش العمل فى دا الوضع ؟

8- لو درست على حسابى الخاص فيكون ليا تأمين طبى وكمان على زوجتى وعلى طفلى وإنو ادفع 600 رينقت

على كل جواز ما ادرى دا صح ولا لا !!! لانو التأمين مهم ليا خصوصا زوجتى وطفلى صح دا الكلام ؟؟؟

انا عارف طولت عليكم واسألتى امكن هبله ولا امكن مهى مرتبه فى سردها وملخبط ابوها بس الصراحه بدى اقدم

للدراسه من بدرى ومابدى شى يلخبطنى زياده نفسى اطلع وانا على نور زياده على كدا انا ابو بزره جيا على وجه

الدنيا وانتو عارفين بدى اغامر بكل شى فى حياتى بيتى وحرمتى والإستقرار الى هنا عشان اكمل دراستى فأرجوكم

كل مين يقدر يساعدنى يساعدنى مع العلم انى ناوى اطلع إن شاء الله على شهر 7 او نهايتو بالكتير

ولكم منى جزيل الشكر والتقدير والممنونيه

اخوكمcreed

2. السلام وعليكم ورحمه الله وبركاته / وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اتمنى انك تساعدونى فى اجابه دى الأسئله الى داوشه مخى من فتره ولكم الأجر من ربنا طبعن ودعوه منى ليكم / انتى تؤمر يا جميل

بالتوفيق /جميعاً يارب

انا إن شاء الله ناوى اكمل دراسه الجامعه فى جامعه تناقا فى ماليزيا الى سمعت انها احسن جامعه بعد ملتميدا على / جامعة في نظري ممكن تكون افضل من ملتيميديا

حسابى الخاص وبعد كدا ان شاء الله اتحول على حساب الحكومه قسم حاسب آلى ./ ان شاءالله ماتعدي 6 شهور الا وانت مضموم .

بس منى عارف بخصوص

1- انا معايا دبلوم من كليه التقنيه خريج عام 1426-1427 (دعم فنى ) بمعدل 2.96 من 5 ما ادرى يعادلوه بدل
    سنه الفونديشن ولا لا؟/ ان شاءالله يعادلوه لأن زملائي في ملتيميديا ما عادلولهم فراحوا لتناقا فوافقولهم على حد علمي

2- لو ماعادلوه انا متخرج من الثانويه عام 1420 بمعدل 85 وماعندى لاقدرات ولا يحزنون عشان وقت ما

اتخرجت ما كان دا النظام فيه من اساسو يعنى اقدم بالثنويه واعيد من اول وجديد مع العلم انى كنت فى جامعه ام

القرى لمده 3 سنين ونص قسم هندسه ميكانيكيه وسحبت ملفى بعد كدا من الجامعه وعندى ترانس كربت مختوم

وموقع بى 49 ساعه ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! / انت ارسلهم هو ايميل واتأكد منهم هم لأنه محد يقدر يفيدك ترى خد رقم المرشد الأكاديمي وراسله.

3- انا ناوى اطلع مع زوجتى وابوها وامها لظروف عائليه فى واحد من الشباب افادنى جزاه الله خير انو ما

يقدرو يجلسو معايا كلهم ابو زوجتى وامها فقط يقدرو يجلسو 3 شهور ولازم يخرجو من ماليزيا هل الكلام دا صح

؟؟؟؟؟ طيب لو خرجو يوم واحد على سنغافوره ورجعو مافى مشكله ؟؟؟؟؟ / مزبوط مافي مشكلة بس لازم يخرجوا ليش لأن فيزتهم السياحية (الختم) ينتهي بعد 3 شهور وما يتجدد الا بالسفر والرجعه للمطار او لا قدر الله ما طلعوا راح تدف غرامة.

4- رحت القنصليه الماليزيه فى جده والأخ الى هناك قلى لو راسلت الجامعه حقت تناقا يرسلولك الموافقه على اللغه

ومتا ماخلصتها ممكن تنضم للجامعه بمده لاتزيد عن سنه لدراسه اللغه وقلى فى أثناء دراستك تراجعهم بشادتك

حقت الدبلوم عشان يعادلولك الفاونديشن هل الكلام دا صحيح تكفى افيدونى على كدا لو رحت هناك ومارضيو

يعادلولى هيا يبغالى ادرس تقريبا سته شهور لغه على حسب منى متوقع من مستوايا وكمان سنه فونديشن وكمان

السنه الاولى عشان اخلص 30 ساعه وانضم للبعثه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! / لا تشيل هم وجمد قلبك واستخير, لكن اطمنك الملحقيه بتتغاضى عن شروط كتير منها ال30 ساعه بس ما ابغى اطمنك مره عشان الغيب ما يعلمه غير رب العالمين فإنت احتاط بمبالغ اضافيه وربنا يسهلك امورك

5- طيب لو درست فى تناقا والحكومه بطلت تنقل على حسابها الى يدروسو فى جامعه تناقا زى ماسوت فى ملتميدي

ا اش العمل ؟ تنقل من الجامعه

6- سمعت انو فى جامعتين بإسم تناقا وحده فى منطقه اسمها كجاا تبعد عن كوالا تلت ساعه والتانيه منى عارف اش

اسمها المنطقه وتبعد عن كوالا 3 ساعات ايهم احسن بالنسبه لدراسه الحاسب الألى ؟؟؟؟ هو مو انت اللي تختار هي اللي قريبه من كوالا للبكالوريوس والبعيدة للماستر

7- بالنسبه للطلب حق الدارسين على حسابهم الخاص والى هوا خطاب من البنك للى حيصرف عليا ابويا ولا امى ولا

احد تعريف بالراتب حقو طيب لو انا كنت الى حأصرف على نفسى يعنى انا موظف وحاطط المبلغ فى البنك الى

بدى ادرس بيه كيف اسوى ؟طبعن حاستقيل من عملى لكن انا مجمع مبلغ وبدى احطو فى البنك هوا دا الى طالع بيه

البعثه اش العمل فى دا الوضع ؟

8- لو درست على حسابى الخاص فيكون ليا تأمين طبى وكمان على زوجتى وعلى طفلى وإنو ادفع 600 رينقت

على كل جواز ما ادرى دا صح ولا لا !!! لانو التأمين مهم ليا خصوصا زوجتى وطفلى صح دا الكلام ؟؟؟

انا عارف طولت عليكم واسألتى امكن هبله ولا امكن مهى مرتبه فى سردها وملخبط ابوها بس الصراحه بدى اقدم

للدراسه من بدرى ومابدى شى يلخبطنى زياده نفسى اطلع وانا على نور زياده على كدا انا ابو بزره جيا على وجه

الدنيا وانتو عارفين بدى اغامر بكل شى فى حياتى بيتى وحرمتى والإستقرار الى هنا عشان اكمل دراستى فأرجوكم

كل مين يقدر يساعدنى يساعدنى مع العلم انى ناوى اطلع إن شاء الله على شهر 7 او نهايتو بالكتير

الأسئلة اللي ماجاوبتك عليها معناتي ماني فاهمها تمام ياريت تعيد صياغتها

واي سؤال انا حاضر باللي اقدر عليه

بس حاب اقولك شي مهم

انت استخرت قبل ما تقرر؟؟؟؟؟؟
    7 "
  3. اخوى اولن جزاك الله كل خير وربنا يجعلو فى موازين حسناتك

السؤال رقم
    7- انو من ضمن الطلبات الى طالبتها الجامعه تناقا انو لازم صوره من كشف حساب للشخص الى حيصرف عليا فى ماليزيا طيب انا الى حأصرف على نفسى يعنى لا امى ولا ابويا ولا احد كيف العمل اعطيهم كشف حساب بإسمى ؟

8- بخصوص التأمين الطبى فى ماليزيا هل يكون ليا ولحرمتى ولولدى ولا بس ليا لأنى سمعت الجامعه تدينى تأمين طبى لكن هل لزوجتى ولولدى كمان ولا بس ليا انا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وجزاك الله خير وكل الخير يارب
    7 "
  4. اخوى اولن جزاك الله كل خير وربنا يجعلو فى موازين حسناتك / امين يارب العالمين

السؤال رقم
    7- انو من ضمن الطلبات الى طالبتها الجامعه تناقا انو لازم صوره من كشف حساب للشخص الى حيصرف عليا فى ماليزيا طيب انا الى حأصرف على نفسى يعنى لا امى ولا ابويا ولا احد كيف العمل اعطيهم كشف حساب بإسمى ؟ تعطيهم كشف حساب اسمك مزبوط بس اتأكد منهم كم تقريبا يكون المبلغ

8- بخصوص التأمين الطبى فى ماليزيا هل يكون ليا ولحرمتى ولولدى ولا بس ليا لأنى سمعت الجامعه تدينى تأمين طبى لكن هل لزوجتى ولولدى كمان ولا بس ليا انا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ برضو طالما شي من الجامعه لازم تسألهم هم لأنه كل جامعه لها نظام مستقل بحد ذاته

وجزاك الله خير وكل الخير يارب / الله يوفقك وييسر امورك وهدا اقل واجب والله
    7 "
  5. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة creed
    طيب لو طلعو على سنغافوره طبعن محا يكون بالطياره حيكون بالباص ممكن ولا لازم يسافرو بالطياره زى ماجووووو

؟؟؟؟
    أحاول اتأكدلك بأسرع وقت ان شاءالله واردلك

بس اظن انه طالما خروج من الحدود اكيد فيه تختيم

7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.