الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

سؤال بخصوص الاستثمار فى نيوزلندا

سؤال بخصوص الاستثمار فى نيوزلندا

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 4136 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية rtkwar
    rtkwar

مبتعث جديد New Member

rtkwar مصر

rtkwar , ذكر. مبتعث جديد New Member. من مصر , مبتعث فى مصر , تخصصى القانون , بجامعة عين شمس
    • عين شمس
    • القانون
    • ذكر
    • القاهرة, القاهرة
    • مصر
    • Dec 2012
    المزيدl

December 23rd, 2012, 03:35 AM

احنا عائلة مصرية تود الهجرة الى نيوزلندا
    احنا كنا بنفكر نروح على اساس الدراسة بس اكتشفنا انها مكلفة بالاضافة اننا قد ننفق اموالنا كلها هناك وفى النهاية لانحصل على الاقامة او الجنسية
    وخصوصا اننا سنبيع كل مانملك فى مصر مما سيشكل خطورة عالية علينا ولا نود الرجوع مرة اخرى الى مصر
    لذلك سؤالى هو هل يمكن استثمار الاموال فى نيوزلندا وفى هذه الحالة نحصل على اقامة ثم الجنسية لاحقا
    وثانيا اود ان اعرف اقل استثمار يمكن ان ابدأ به هناك كم تكون تكلفته بس طبعا يكون فى العاصمة
    وثالثا : كنت عايز اعرف اسعار الشقق فى نيوزلندا يعنى لو عايز مثلا شقة غرفة وحمام ومطبخ صغير كم تكون تكلفة شرائها بس طبعا تكون فى مكان كويس وياريت العاصمة
    ورابعا : سمعت ان هناك زلازل وكوارث طبيعية فى نيوزلندا فهل الزلازل هناك يمكن التعايش معاها ام هى شديدة وخصوصا ان والدتى سيدة كبيرة فى السن وقلبها ضعيف وماهى المناطق االامنة التى لاتكثر فيها الكوارث الطبيعية
    وخصوصاا اننا لم نتعود سابقا فى مصر على الكوارث الطبيعية
    خامسا: مااخبار الاسعار فى نيوزلندا هل هى رخيصة وخصوصا فى الاكل ام لا؟
    واخر سؤال كم سعر صرف الجنيه المصرى امام الدولار النيوزلاندى هل هو فعلا 5ونص ولا اكتر؟
  2. انا والله معرفش المدام علا كامل بس انا بصراحة قرأت لها مواضيع كتير فى المنتدى وواضح انها بتساعد الناس كتير هناك
    والمواضيع مفيدة جدا ومبتبخلش على الناس بالمعلومات وخصوصا انها كما قرأت عايشة فترة كبيرة فى نيوزلندا
    بس ياريت حد يفيدنى فى موضوعى وياريت يامدام علا لو تفيدينى فى الموضوع اكون شاكر ليكى
    7 "
  3. اهلا وسهلا بالنسبه للهجره لابد تشوف الموقع وعليه تحدد حسب ظروفك اى نوع من انواع الفيزا تقدر عليه - الاستثمار مبلغه كبير ومتغير تقدر تشوف فى الموقع هو كام - وده معناه انك لو جاى على استثمار يبقى تاخد فيزه بزنسيس قبل ما توصل هنا
    لكن لو مثلا انت هنا على فيزه اقامه دائمه فممكن تعمل بزنسيس من 25 الف الى 70 الف نيوزيلاندى

يكون عباره عن اما مطعم صغير او محل زى سوبر ماركت صغير وده بيكسب اوى
    افضل شىء ان لو مبلغ الاستثمار علشان الفيزا كبير عليك يبقى تشوف الاقامه - ودى برضه حسب ظروفك الشخصيه ومؤهلاتك وعلى حساب النقط

الاسعار معقوله للمعيشه والميزه هنا ان كل اسبوع فى تخفيضات تصلك فى صندوق بريدك ببلاش عن كل شىء من اللبن الى الادوات الكهرابئيه فحتى لو فى شىء غالى ممكن تشتريه فى السبوع التخفيض ايا كان والميزه ايضا انك تشترى على اد ما انت عاوز يعنى ممكن فقط 3 تفحات او قطعتين لحم مثلا او فراخ وبالتالى يبقى مش غالى

السكن هنا عباره عن فيلات دور ارضى او 2 - بحديقه خاصه بك - الاسعار حسب المدن لكن ال 2 غرفه مثلا تقريبا من 220 الى 280 دولار فى الاسبوع ايجار يعنى او تسدد كل اسبوعين على حسب اتفقاك مع صاحب البيت

الكوارث بامر الله ولم يحدث شىء الا فى مدينه كريس تشرش تعرضت لزلزال ولكن الناس مدربه والخدمات على اعلى مستوى الحمد لله وكانوا بيمروا علينا فى البيت بيت بيت يطمنوا علينا - وكلنا عارفيين ايه الل نعمله - وربنا يسترها - وبالنسبه للوالده ربنا يديها الصحه العنايه هنا بالانسان ايا كان سنه على اعلى مستوى وكمان بالخصوص كبار السن - رعايه تامه وممكن يرسلوا لها فى البيت حد يخدمها ويساعدها بدون مقابل لو فى حاله صحيه تستدعى

المدن كلها جميله وممتازه انما ما اقدر اقول لك ايه الامن ده امر الله - بلاش مثلا مدينتى لو انت قلق لكن فى مدن اخرى فى الجزيره الشماليه وللعلم لو شفت الموقع كويس تلاقى ان الل يروح مدن غير اوكلاند مثلا يتم اضفاه نقا له لانها مدينه كبيره وزحمه

العاصمه اسمها ولنجتون وهى فى الجزيره الشماليه تقريبا 400 الف نسمه

ممكن كمان لما تتلطع على الموقع وتشوف اى المدن الل تزود من النقاط يبقى الافضل تقدم عليها علشان تكسب نقاط

ربنا معاك وبالتوفيق ان شاء الله

الدولار بين 5ونصف الى سته جنيه مصرى

موقع الهجره www.immigration.govt.nz
    7 "
  4. اهلا وسهلا بالنسبه للهجره لابد تشوف الموقع وعليه تحدد حسب ظروفك اى نوع من انواع الفيزا تقدر عليه - الاستثمار مبلغه كبير ومتغير تقدر تشوف فى الموقع هو كام - وده معناه انك لو جاى على استثمار يبقى تاخد فيزه بزنسيس قبل ما توصل هنا
    لكن لو مثلا انت هنا على فيزه اقامه دائمه فممكن تعمل بزنسيس من 25 الف الى 70 الف نيوزيلاندى

يكون عباره عن اما مطعم صغير او محل زى سوبر ماركت صغير وده بيكسب اوى
    افضل شىء ان لو مبلغ الاستثمار علشان الفيزا كبير عليك يبقى تشوف الاقامه - ودى برضه حسب ظروفك الشخصيه ومؤهلاتك وعلى حساب النقط

الاسعار معقوله للمعيشه والميزه هنا ان كل اسبوع فى تخفيضات تصلك فى صندوق بريدك ببلاش عن كل شىء من اللبن الى الادوات الكهرابئيه فحتى لو فى شىء غالى ممكن تشتريه فى السبوع التخفيض ايا كان والميزه ايضا انك تشترى على اد ما انت عاوز يعنى ممكن فقط 3 تفحات او قطعتين لحم مثلا او فراخ وبالتالى يبقى مش غالى

السكن هنا عباره عن فيلات دور ارضى او 2 - بحديقه خاصه بك - الاسعار حسب المدن لكن ال 2 غرفه مثلا تقريبا من 220 الى 280 دولار فى الاسبوع ايجار يعنى او تسدد كل اسبوعين على حسب اتفقاك مع صاحب البيت

الكوارث بامر الله ولم يحدث شىء الا فى مدينه كريس تشرش تعرضت لزلزال ولكن الناس مدربه والخدمات على اعلى مستوى الحمد لله وكانوا بيمروا علينا فى البيت بيت بيت يطمنوا علينا - وكلنا عارفيين ايه الل نعمله - وربنا يسترها - وبالنسبه للوالده ربنا يديها الصحه العنايه هنا بالانسان ايا كان سنه على اعلى مستوى وكمان بالخصوص كبار السن - رعايه تامه وممكن يرسلوا لها فى البيت حد يخدمها ويساعدها بدون مقابل لو فى حاله صحيه تستدعى

المدن كلها جميله وممتازه انما ما اقدر اقول لك ايه الامن ده امر الله - بلاش مثلا مدينتى لو انت قلق لكن فى مدن اخرى فى الجزيره الشماليه وللعلم لو شفت الموقع كويس تلاقى ان الل يروح مدن غير اوكلاند مثلا يتم اضفاه نقا له لانها مدينه كبيره وزحمه

العاصمه اسمها ولنجتون وهى فى الجزيره الشماليه تقريبا 400 الف نسمه

ممكن كمان لما تتلطع على الموقع وتشوف اى المدن الل تزود من النقاط يبقى الافضل تقدم عليها علشان تكسب نقاط

ربنا معاك وبالتوفيق ان شاء الله

الدولار بين 5ونصف الى سته جنيه مصرى

موقع الهجره www.immigration.govt.nz

المصدر: http://www.mbt3th.us/vb/forum122/thr...#ixzz2FwNjhSBX
    7 "

5. افضل شىء ان لو مبلغ الاستثمار علشان الفيزا كبير عليك يبقى تشوف الاقامه - ودى برضه حسب ظروفك الشخصيه ومؤهلاتك وعلى حساب النقط

المصدر: http://www.mbt3th.us/vb/forum122/thr...#ixzz2G0qmJ8H4
    لااعتقد ان مؤهلاتنا هيتحسب عليها نقاط الا اذا كانت النقا ط تحسب بشكل عام على المؤهلات العليا

والدتى بتشكر حضرتك على الرد وعموما هندخل نقرء اللى فى الموقع بالتفصيل
    واذا ينفع ابعت لحضرتك على الميل التفاصيل بتاعتنا بحيث حضرتك تقولى لنا ايه امثل خيار لنا مع العلم ان مقدار مامعنا حوالى 120 الف دولار امريكى
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar

لااعتقد ان مؤهلاتنا هيتحسب عليها نقاط الا اذا كانت النقا ط تحسب بشكل عام على المؤهلات العليا

والدتى بتشكر حضرتك على الرد وعموما هندخل نقرء اللى فى الموقع بالتفصيل
    واذا ينفع ابعت لحضرتك على الميل التفاصيل بتاعتنا بحيث حضرتك تقولى لنا ايه امثل خيار لنا مع العلم ان مقدار مامعنا حوالى 120 الف دولار امريكى

مبلغ الاستثمار بيكون فى الموقع علشان فيزه بزنسيس
    جرب المؤهلاب عن طريق انك تحسب النقاط بنفسك كل الناس بتعمل كده
    مع العلم ان فى الموقع برضه لو تقدم على كدن غير اوطلاند يتم اضافه نقاط لك

فى فيزه العمل لكن دى شويه صعبه لان لازم ترسال مكاتب او شركات هنا للحصول على عمل ولو حصل يبقى يرسلوا لك عقد عمل مثلا حسب مدته تاخد فيزه العمل

عموما راسلنى افيدك فى اى شرح او اى سؤال والامر فى الاخر راجع لك ولظروفك وتقدر تعمل بنفسك كل الخطوات ما فيش اى داعى تروح تصرف لاى مكتب سهل اوى تخلص كل شىء بنفسك
    وممكن تتواصل معى على سكايب

لكنى لن انشره هنا فقط انشر ايملى olakamel@hotmail.com
    7 "
  7. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar
    انا ارسلت لحضرتك رسالة فيها التفاصيل ومؤهلاتنا
    انا اسفه لم استلم اى رسا معلش رجاء ارسالها مره اخرى

ولما يكون فى نصيب ممكن نتكلم واشرح لكم اى شىء

- - - مشاركة محدثة - - -

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar

- - - مشاركة محدثة - - -

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar

7 "
  8. والله يامدام علا احنا اصابنا اليأس كل منكلم حد يقولنا لازم الاستثمار يبقى اكتر من مليون ونص او نص مليون
    او انكم تبقوا عندكم مؤهلات مطلوبة هناك وعندكم خبرة واحنا الحمد الله لا ده ولا ده كل اللى نقدر نعمله نجيب شهادة الايليتيس و130 الف دولار
    عموما هرسل لحضرتك تانى
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.