الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

انا كاتب الموضوع دا بكيفى ودا رئى فى منتدى مبتعث وكل مين يحكم على كلامى لو فيه غلط!

انا كاتب الموضوع دا بكيفى ودا رئى فى منتدى مبتعث وكل مين يحكم على كلامى لو فيه غلط!

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 5874 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. الصورة الرمزية creed
    creed

مبتعث مجتهد Senior Member

creed مصر

creed , ذكر. مبتعث مجتهد Senior Member. من السعودية , مبتعث فى مصر , تخصصى هندسة ميكانيكية , بجامعة الأكاديميه العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحرى
    • الأكاديميه العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحرى
    • هندسة ميكانيكية
    • ذكر
    • الإسكندرية, الإسكندرية
    • السعودية
    • Jul 2007
    المزيدl

March 28th, 2008, 05:17 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاه والسلام على أشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

موضوعى امكن ماتشوفووووه ليه قيمه ولا ليه معنى لأنو كل واحد فى نفسه يعرف انو استفاد من دا المنتدى ولا ما استفاد

المهم انا قريت موضوع كدا فى المنتدى الصراحه مره زعلنى من واحد الله يستر علينا وعليه

وحبيت انو زى ما يكون فى نقد مباشر أحيانا (نادرا) يكون الهدف منو الإفاده ونقد يكون ذم فى الموقع وفى

وفى مشرفيه وفى أعضائه كمان يكون فى إعتراف بالجميل سواء للإداره او للمراقبين أو للمشرفين أو

الأعضاء فى عده نواحى ممكن نشوف بيها موقع مبتعث ومنها

1- الناحيه العلميه لتعدد فروع واقسام المنتدى ومحتوياته على سبيل المثال موقع اللغه الإنقليزيه ومايتضمنه من

مواقع مفيده لتقويه اللغه والكلمات المفيده وزى كمان منتدى الحاسب ومافيه من برامج مفيده وحلول للأعطال

ودى طبعن امثله قليله لأشياء علميه كثيره فى دا المنتدى

2- معرفه طرق الإبتعاث وخطواتها بوجه عام بالنسبه للدوله رعاها الله ويحفظ الملك لينا يعنى فى مواضيع كثيره

تتكلم عن البعثات سواء على حساب الدوله ولا حساب الشخص من طق طق لسلام عليكم يوفر على الواحد

روحت الرياض وروحت الوزاره وكمان غير انك تلاقى واحد طالع الرياض يعرض خدماتو ويسأل للطلاب

الأخرين من غير مقابل طبعن غير دعوه حلوه تيسر بيها طريقه ودربو وغير مواضيع شامله لدول الصراحه

اول مره اعرف انو فيهادراسه او فيها بعثه واحيانا اتمنى والله انى ادرس فى دى الدوله من الشرح المفصل عن

الدولة سواء طريقه التقديم عليها او طريقه استخراج اوراقها واكمالها او طريقه شرح سبل الراحه فى دى الدوله

من المناخ لطبيعه الدراسه لقوه الجامعات وزى كدا ألخ الخ الخ

طبعن دا أصلن أهم بند اتخيلو انا عشان اصلن اسم المنتدى مبتعث ويدل الإسم على الغرض منه
    لو حأجلس واعدد فى مزايا موقع مبتعث محا اخلص واصلن مخى مايقدر يصنف الموقع وفوائده لنقاط انا عنى

ما اقدر امكن احد تانى يقدر الله اعلم

لكن انا عندى كلمه بدى اقولها عن نفسى انا

ربنا يعلم انو دا اول منتدى اشترك فيه لأجل انى اشارك فيه واكتب مواضيع وأفيد واستفيد ماقد مره فى حياتى

اشتركت فى منتدى غير اجبارى زى منتو عارفين عشان تشوف موضوع معين ولا تحمل برنامج معين وزى كدا

اما منتدى اشترك وارد واتحاور واعرف اقسامو والجديد فيه واهتم بمواضيعو فى دا اول منتدى ليا لأنى مو من

النوع الى يشدو طريقه المنتديات فى طرح المواضيع او الرد عليها وماكنت اشوف منها فايده كنت اشوفها اقسام

كتيره تدوخ الراس ومنتا عارف تدخل من هنا ولا تخرج من هنا ولا ترد على مين ولا من يردلك ولا كيف تلاق

ى موضوعك امكن انا ماحاولت ولا كان عندى بادره انى اشارك فى منتدى

لكن ربنا يعلم من مجرد دخولى على مبتعث مره ومرتين وتلاته مره انشديت ليه وسرت اتابعو وامكن من غير

مبالغه اول موقع على الشبكه العنكبوتيه افتحو اول ما ادخل النت وانا ادخل النت يومين قرابه ال 8 ساعات او

التسعه متواصله لطبيعه عملى

ودايمن الموقع حق مبتعث يكون شغال عندى ليه ما ادرى احسو كأنو احد فيه يشاركنى همومى آلامى افراحى

احس فيه كل شى حتى من قبل ما ادوق مراره الغربه احسو يجسد امال وطموح كتيره لناس زى حالاتى واصعب

منى واحسن منى احس فيه تكافى مو زى ماقال صاحبنا الله يهديه اننا عصابه فى دا المنتدى عارفين يعنى فيه

تكافل يعنى ممكن الواحد يكتب مشكله ليه نفسيه ولا ماديه ولا من ناحيه دراسيه ويلاقى الى يرد عليه اما يهون

عليه او ينصحووو او يدعيلووو او يقلب الموضوع ضحك لتخفيف آلامى

ما ادرى كلام فى خاطرى كتير كتير لو كتبت لبكره ما اعرف اوصف دا المنتدى إلى اتمنى انى اجلس واكون

عضو فيه لسنين عديده مو فتره وتخلص ولا معلومه آخدها واخرج اتمنى زى ماقال واحد من الأعضاء او

المشرفين منى فاكر المهم الكلمه هيا انى افيد واستفيد مو على قوله المثل كل فطير وطير

او انى ادى الموقع ظهرى بعد ما اخذت حاجتى منوووو

كلام كتير انا عارف طفشتكم وزهقتكم امكن قليله الى حيقرى موضوعى للنهايه او يرد

عليه لأنو كلام فى قلبىوحبيت اكتبووو

اخيرن وليس بأخير ان شاء الله

شكرا منتدى مبتعث شكرا جزيلا نعم اعترف بالفائده من

منتداك ومن رئيسك ومن مشرفينك ومن أعضائك الكرام

وافتخر انى عضو فى مبتعث وافتخر انى مواطن

سعودى خرج من بلادى آلاف الطلاب نيتهم ان شاء الله

نيل العلم وكسبه والعمل به وتعلمه للآخرين
    ( وكل المبتعثين سواء سعوديين او غيرهم على عينى وعلى راسى لا اقصد تحقير اى احد او تقليل من شأنهم)

اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد

2. يعلم الله ان هذه الكلمات الصادقة حيرتني في الرد عليك...

ولكن كل ما استطيع ان اقوله هو شكراً لك وشكراً لجميع الاخوة والاخوات على هذا الوفاء الحقيقي تصلني هذه المشاعر بعد كل فترة وأخرى من أعضاء قدامى يزورون مبتعث بشكل متقطع ولهم بصمات مشرفة فيه ويصفون مشاعرهم كيف ان مبتعث أصبح بالنسبة لهم جزء من الشبكة العنكبوتية .

مبتعث مهما كلفنا من صرف للوقت والمال لا يعتبر شئ مقابل ما يعتبرة محبيه...

تمنياتي لك التوفيق
    7 "
  3. جزاك الله الف خير على ردك أمين والصراحه أتفاجأت انك اول من يرد على موضوعى وما اتخيلت الصراحه ولا 1% انك تكون اول واحد يقرى الموضوع

يشرفنى مرورك وردك الجميل

والله والله والله هادا الى فى نفسى وماتجول به خاطرى

اللهم صلى وسلم على سيدنا محمد
    7 "
  4. تسلم يدك عالكلمات الحلوة الشفافة اللي طالعة من القلب للقلب..
    مو زى ماقال صاحبنا الله يهديه اننا عصابه فى دا المنتدى عارفين يعنى فيه
    تكافل يعنى ممكن الواحد يكتب مشكله ليه نفسيه ولا ماديه ولا من ناحيه دراسيه ويلاقى الى يرد عليه اما يهون عليه او ينصحووو او يدعيلووو او يقلب الموضوع ضحك لتخفيف آلامى
    و أنا زيك حزت في خاطري الكلمة ..
    صراحة انصدمت و ما تخيلت إنه مجرد اختلاف وجهات النظر يخلي الحقد يوصل لدرجة انتهاج منهج "فرق تسد" بشكل واضح و مخزي..
    أنا في البداية مت ضحك على كلمة عصابة اللي كتبها و هو معصب باين ..لكن بعدين زعلت شوية..
    ما زعلت لأنو اتهم اخوانه بدا الشي على قد ما زعلت إنه في ناس ما تعرف معنى التكافل و روح الألفة و الوئام و اتفاجأت كيف البعض يشوهوا الصورة الحلوة لتقارب قلوب شباب من ثقافات و بيئات مختلفة جمعهم الحب و سمو الأخلاق و نظافة الفكر و إن اختلفت أفكارهم و آراءهم ..
    كيف هذه العلاقة الحلوة اللي تعكس حديث الرسول صلى الله عليه و سلم :"مثل المؤمنين في توادهم و تراحمهم و تعاطفهم كمثل الجسد الواحد " ممكن البعض يحطها تحت مصطلح"عصابة" و يترجم هذه التركيبة المتفردة لمصطلح الشللية و التحزب رغم التنوع الفكري و الثقافي للأعضاء ..
    لكن اعتقد إن الشخص اللي نظرته محدودة في هذا التصور السلبي هو انسان يعاني في الواقع من رفض الآخرين و عنده صعوبة في الاندماج و تقبل الآراء المختلفة و بدل ما يحلل مشكلته بمصداقية و يقدر حجم الشذوذ أو الانحراف غير المقبول في آراءه يلجأ للحيلة النفسية الأسهل و هي اتهام الآخرين و التبرير لخطؤه و تصوير نفسه على انه الضحية و إنه متزعم موجة التغيير الإصلاحي و السير عكس التيار..
    مع إنه الفرق كبير بين إن الانسان يكون إمعة و إنه يكون مقدر لروح الجماعة و ذكي في تلمس نقاط الالتقاء و الاتفاق للبدء بالتعبير عن رأيه المتفق أو المختلف مع رأي الأغلبية ..
    و فرق كبير بين إنه الإنسان يكون شاذ و مريض فكريا يتبع منهج خالف تعرف ..و إنه يكون صاحب رأي و عنده استقلالية و تمسك بالقناعات لكنه محترم و ذكي في إدارة الحوارات ضمن اطار احترام الآخرين تقريب وجهات النظر .لايصال افكاره الفريدة و احداث التغيير اللي يحمل اهداف سامية و ليس مجرد رغبات شخصية..أو حب ظهور.. و لفت نظر..

شكرا CREED الواد الكوول..عالكلمات الحلوة ..الصادرة من قلب طيب نظيف..
    و لا يحز في خاطرك لو سمعت كلمة "دول عصابة يا بابا" ..
    لإنه صعب تفهم الطرف الآخر مفهوم الألفة و الود و الروح الجماعية إذا كان من مقدسي "الشذوذ الفكري" لحاجة في نفسه ..
    قد تكون من باب التمرد على المجتمع و تكوين خلفية سلبية بسبب ترسبات نفسية و مشاكل خاصة ..
    أو ربما انعكاس لتربية لا تقدر قيمة احترام الآخرين ..و إن حاول التظاهر بهذا السلوك..
    ربما لأن فاقد الشيء لا يعطيه..
    شكرا منتدى مبتعث شكرا جزيلا نعم اعترف بالفائده من
    منتداك ومن رئيسك ومن مشرفينك ومن أعضائك الكرام وافتخر انى عضو فى مبتعث وافتخر انى مواطن
    سعودى خرج من بلادى آلاف الطلاب نيتهم ان شاء الله نيل العلم وكسبه والعمل به وتعلمه للآخرين
    و شكرا CREED
    و أنا افتخر بوجودي في منتدى فيه مدير و أعضاء و مشرفين بعقليتك و نفسيتك الحلوة و نظرتك الايجابية..و حبك لوطنك و مجتمعك..
    و تذكر أن الشاذ مجرد فقاعة صابون..

و صراحة بالنسبة لي فأنا كل ما بعدت عن المنتدى بسبب الظروف و المشاغل..
    يرجعني اهتمام المشرفين و سؤالهم المتواصل الدائم بالرغم إن بعضهم ما يعرفوني شخصيا..و بالرغم من تقصيري ..و بعضهم بحق أوفياااااااااااااااء ..أتعب و أقول أوفياء و قلوبهم طيبة..
    و أنا أعتبرهم في مقام إخواني الحقيقيين و طالما افتخرت بهم و سأظل فخورة بهم للأبد..
    و إن غبت فبسبب انشغالي باشباع نهمي للحوار مع اخواني بالدم..عن اخواني بالرقم.. الديجيتاليون..
    اللهم صلي على محمد و على آله و صحبه و سلم,,
    7 "
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.