الأعضاء الإشتراك و التسجيل

الملتقيات
ADs

الى كل الطلاب المقيمين مع عوائل نيوزلنديه .. اطرح لنا تجربتك

الى كل الطلاب المقيمين مع عوائل نيوزلنديه .. اطرح لنا تجربتك

NOTICE

تنبيه: هذا الموضوع قديم. تم طرحه قبل 5593 يوم مضى, قد يكون هناك ردود جديدة هي من سببت رفع الموضوع!

قائمة الأعضاء الموسومين في هذا الموضوع

1. شاكر الاخت وارك وراك على طرح الموضع

وهو بحاجة للجميع ليكونو على بصيرة

وايضا ردود الاعضاء من خلال تجاربهم

بمشئة الله سفري خلال الشهرين القادمين الى اوكلاند وعسى الله يوفقني بالعائلة التي تحتضني

لتعلم اللغة بشكل الصحيح

مع تمنياتي للجميع التوفيق
    7 "
  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    شكرا جدا لكل من كتب كلمه فى الموضوع ده بجد لانى رغم ان فى اختلافات كتير الا فى حاجات الكل اجتمع عليها وافادتنى شخصيا
    انا ان شاء الله عز وجل نازل ادرس فى جامعه اسمها phlair والمفروض الدراسه تبدا 29/7/2010وانا مش عارف اى حاجه عن البلد غير اللى بقرأه على النت وبجد انا
    مش شايل هم اى حاجه غير موضوع الاسره اللى هعيش معاها لانها بتبقى لا مؤاخذه عامله زى ما بيقولوا عندنا فى مصر زى البطيخه
    يا تبقى حمرا يا تبقى قرعه
    وموضوع التعامل معاهم كمان محتاج ان الواحد يكون فاهم اللغه على الاقل يعرف يتفاهم معاهم او يطلب اى حاجه من دول يعنى
    بس موضوع الاكل ده صعب جدا جدا جدا ومش عارف الاقيله حل ازاى ؟؟؟!!!
    وفى اختيارى اختار اعيش مع اسره اشخاصها اعمارهم كبيره ولا صغيره بجد انا مش شاغل بالى فى حاجه قد دى
    وبجد ياريت حد يفهمنى او على الاقل يقولى ايه اللى ممكن يكون اكتر افاده للواحد
    وشكرا لكل الموجودين بدايه بكاتب الموضوع وراك الى اخر شخص شارك فى الموضوع
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    7 "

3. يعطيكم العافيه على الموضوع الرائع

الحمد لله جاتني البعثه لكرايستشريج

ابي اعرف كم المكافاه هناك للمبعثين

وهل هي تكفي والا لا

وكم يكلف السكن مع العائله

قريت بعض الردود انه مابين 200 الى 300 دولار بس في الاسبوع والا الشهر
    7 "
  4. السلام عليكم

هذي أول مشاركه لي بالمنتدى فأرجو ان لاتخيبوا ضني يامعشر المبتعثين واللي عندهم خبر ...

ابغى استفسر عن حاجتين :

1- المصروف اليومي اللي يصرفه الواحد في نيوزلندا بكم يقدر ؟؟ عشان نستعد من قبل لانروح ؟؟ وكيف الطريقه اللي احفظ فلوسي فيها؟؟ وعادي اخذ فلوسي معاي بشنطتي ؟؟ ولا فيها خطوره عليهم وعلي ؟؟ < هذي خمسين حاجه ههه

2- انا مسافر من الرياض ان شاء الله بعد اقل من شهر وابغى استفسر عن خط سير الرحله ؟ وبكم يقدر تذكره نيوزلندا؟؟

ارجو الرد

ولكم مني خالص الدعاء
    7 "
  5. انا بقولكم عن تجربتي وانا مالي الى اسبوعين
    انا معهدي يبدأ الساعه 9 الى 3 وفيه تقريبا ساعه وربع بريك غدااء
    وفيه بريك بين 15 الى 20 دقيقه بكل ساعتين
    المووهم العائله الحمد الله كويسه وتعاملهم زي الفول ويعتبرونك واحد منهم
    العائله تبعد عن المعهد تقريبا 25 الى 30 دقيقه بالباص
    وبالنسبه للمصروف ماراح تصرف الى حساب غداك وانت وعلى كيفك
    انا مثلا اصرف تقريبا باليوم 16 دولار 10 حقت الغداء و 6 دولار حقت الباص روحه ورجعه
    والعائله يوفرون لك وجبتين باليوم الفطور والعشاء
    تقدر تصرف بالاسبوع 200 دولار وتقتدر تصرف 70 دولار انت وطريقتك ونوعية اكلك
    7 "
  6. المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وترحل؟
    السلام عليكم

هذي أول مشاركه لي بالمنتدى فأرجو ان لاتخيبوا ضني يامعشر المبتعثين واللي عندهم خبر ...

ابغى استفسر عن حاجتين :

1- المصروف اليومي اللي يصرفه الواحد في نيوزلندا بكم يقدر ؟؟ عشان نستعد من قبل لانروح ؟؟ وكيف الطريقه اللي احفظ فلوسي فيها؟؟ وعادي اخذ فلوسي معاي بشنطتي ؟؟ ولا فيها خطوره عليهم وعلي ؟؟ < هذي خمسين حاجه ههه

مثل ماقلت تقدر تصرف باليوم 10 دولار وتقدر تصرف 20 انت ونعية غداك
    يعني فيه وجبات بماكدونالدز ب 4 دولار وفيه مطاعم حلال رز ودجاج الحمد الله كل شئ متوفر ( اقصد مدينة اوكلاند ) والفلوس اول ماتدخل نيوزلندا روح افتح لك حساب
    واغلب العالم الي في نيوزلندا مايحملون كاش كلهم صرافات زي الشبكه عندنا كل شئ عندهم شبكه وكاش انت والي يريحك

2- انا مسافر من الرياض ان شاء الله بعد اقل من شهر وابغى استفسر عن خط سير الرحله ؟ وبكم يقدر تذكره نيوزلندا؟؟

ارجو الرد

ولكم مني خالص الدعاء

بالنسبه لي جيت عن طريق الخطوط الصينيه الكاثي باسيفك التذكره تقريبا ب 6000 ريال 6 شهور ذهاب وعوده
    من الرياض الى هونج كونج 8 ساعات وانتظار ساعتين بالمطار ومن هونج كونج الى اوكلاند 10 ساعات
    تحياتي مشاإاإري
    7 "
12 من 18 صفحة 12 من 18 ... 711121317 ...
ADs

قم بتسجيل دخولك للمنتدي او

الانضمام لمبتعث

Search Engine Optimization by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.